لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

«ایران ۳۵۰ دستگاه سانتريفوژ جديد در فردو نصب کرده است»


همزمان با مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه پنج به علاوه یک در بغداد ، خبرگزاری رويترز از نصب دستگاه های جديد سانتريفوژ در مجتمع هسته ای فردو در نزدیکی قم خبر داده است.

تاسيسات اتمی فردو که در زیر زمين ساخته شده، يکی از نگرانی های غرب است و گروه پنج به علاوه یک از ايران خواسته است تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی در اين مجتمع را متوقف کند.

در همين حال گفته می شود که در گزارش جديد آژانس تایيد شده که حجم اورانيوم غنی شده در ايران افزايش نيافته است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی احتمالا روز جمعه گزارش جديد خود درباره فعاليت های هسته ای ايران را به شورای حکام می دهد.

گفته می شود در اين گزارش به آمادگی ايران برای توليد مقدار بيشتری اورانيوم اشاره شده است.

خبرگزاری رويترز به نقل از دو ديپلمات غربی از نصب دستگاه های جديد سانتريفوژ در مجتمع هسته ای فردو خبر داده است.

به گفته اين ديپلمات ها، ايران احتمالا ۳۵۰ دستگاه سانتريفوژ جديد در فردو نصب کرده اما اين دستگاه ها هنوز توليد اورانيوم غنی شده را آغاز نکرده اند.

جمهوری اسلامی تا کنون حدود ۷۰۰ دستگاه سانتريفوژ در مجتمع زيرزمينی فردو نصب کرده و از آنها برای توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد استفاده می کند.

در آخرين گزارش آژانس که ماه فوريه منتشر شد گفته شده بود که ايران از اواخر سال ۲۰۱۱ توليد اورانيوم ۲۰ در صد غنی شده خود را سه برابر کرده است.

جمهوری اسلامی ایران دو مجموعه دستگاه های سانتريفوژ را که هر مجموعه شامل ۳۴۸ سانتريفوژ است فعال کرده و برای سرعت بخشيدن به روند غنی سازی اورانيوم هر واحد توليد را که متشکل از ۱۷۴ سانتريفوژ است به يکديگر وصل کرده است. يک مجموعه سانتريفوژ هم در مجتمع غنی سازی اورانيوم در نطنز فعال است.

ایران پيش از اين گفته بود که غنی سازی اورانيوم تا سطح ۲۰ درصد در نظنز را متوقف خواهد کرد و فعاليت های غنی سازی ۲۰ درصدی در فردو متمرکز خواهد شد.

مجتمع هسته ای فردو در نزديکی قم حدود ۸۰ متر زير زمين ساخته شده و نابود ساختن آن با استفاده از موشک های متعارف تقريبا غیر ممکن است.
ازاين رو گروه پنج به علاوه یک از ايران خواسته است تا روند غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی را به عنوان يکی از پيش شرط های موفقيت مذاکرات هسته ای و لغو قدم به قدم تحريم ها متوقف کند.

گرچه به گفته ديپلمات ها، آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش جديد خود تایيد کرده است که حجم توليد اورانيوم غنی شده در ايران افزايش نيافته است ولی نصب دستگاه های سانتريفوژ جديد در فردو بدين معنی است که ايران هر گاه اراده کند می تواند مقدار اوارانيوم غنی شده را افزايش دهد.

ايران در سال ۲۰۰۷، پنج سال، پيش روند غنی سازی اورانيوم ۳.۵ درصدی را آغاز کرد و پس از آن در سال ۲۰۱۰ هم برای نخستين بار دست به توليد اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده زد.

اکنون به گفته کارشناسان هسته ای، تهران قادر است با آن مقدار از اورانيوم غنی شده ۳.۵ و ۲۰ درصدی که در اختيار دارد چهار بمب اتمی توليد کند.
پيش ازاين مقامات سازمان انرژی اتمی ايران گفته بودند که توليد اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده را در زمانی که مناسب بدانند متوقف خواهند کرد.

ايران می گويد از اين اورانيوم غنی شده برای مصارف پزشکی و تحقيقاتی در راکتور اتمی تهران استفاده می کند و تمام فعاليت های هسته ای اش اهدافی صلح آميز دارند.

ولی کشورهای غربی براين باورند که با توجه به مخفی کاری های ايران در سال های گذشته، جمهوری اسلامی احتمالا به فعاليت های هسته ای خود در زمينه های نظامی نيز ادامه می دهد.
XS
SM
MD
LG