لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

«معاونت اطلاعات خارجی و نهضت‌های» وزارت اطلاعات به سازمان ارتقاء پیدا کرد


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران خبر داد که «معاونت اطلاعات خارجی و نهضت‌های» این وزارتخانه به سازمان ارتقاء پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، جلسه ارتقاء «معاونت اطلاعات خارجی و نهضت‌های» وزارت اطلاعات به سازمان روز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ با سخنرانی محمود علوی وزیر اطلاعات، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری و برخی از دیگر مقامات در این وزارتخانه برگزار شده است.

در گزارش رسانه‌های ایران جزئیات بیشتری درباره ارتقای این معاونت به سازمان منتشر نشده است. بر اساس رویه موجود در جمهوری اسلامی، به دنبال ارتقای معاونت به سازمان در وزارتخانه‌ها، بخش‌های جدیدی ایجاد می‌شود و نیروها و بودجه افزایش پیدا می‌کند.

ایجاد سازمان همچنین می‌تواند به معنای تصمیم‌گیری مستقل در برخی از موارد باشد.

تبدیل یک معاونت وزارت اطلاعات به سازمان در گفت‌وگو با مهدی مهدوی‌آزاد، تحلیلگر سیاسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00
لینک مستقیم

استفاده از کلمه «نهضت‌ها» در معاونت اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات می‌تواند اشاره به «نهضت‌های آزادیبخش» باشد.

جمهوری اسلامی ایران از سال‌های اولیه انقلاب با شعارهایی چون «صدور انقلاب» از برخی گروه‌های مسلح در کشورهای اسلامی حمایت می‌کند که مشهورترین آنها، گروه حزب‌الله لبنان و در سال‌های اخیر، حوثی‌ها در یمن است.

در سال‌های اخیر فعالیت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن افزایش یافته است.

درباره جزئیات ساختار سازمانی وزارت اطلاعات ایران گزارش رسمی منتشر نشده اما بر اساس برخی گزارش‌ها، این وزارتخانه بیش از ۱۰ معاونت دارد که معاونت امنیت داخلی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی،حفاظت، پارلمانی و اداری از جمله آنها است.

قانون تاسیس وزارت اطلاعات ایران در سال ۱۳۶۲ تصویب شد و این وزارتخانه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اصلی‌ترین نهادهای امنیتی در ایران هستند.

در همین حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۲۲ مهر ۱۳۹۳ در گزارشی خبر داده بود که نهادهای «اطلاعاتی- حفاظتی» در جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۸ تاکنون از پنج نهاد به ۱۶ نهاد افزایش یافته است.

حفاظت‌ ـ‌ اطلاعات قوه قضائیه، حفاظت‌ـ‌ اطلاعات سپاه پاسداران، اطلاعات ارتش و اطلاعات نیروی انتظامی از جمله دیگر سازمان‌های اطلاعاتی در ایران هستند.

XS
SM
MD
LG