لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

جزایری: خروج ایران از سوریه٬ موضوعی بین تهران و دمشق است


مسعود جزایری، مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی.
مسعود جزایری، مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی.

به دنبال اظهارات مقام‌های روسیه مبنی بر ضرورت خروج نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان از جنوب سوریه٬ مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد که هر گونه توافقی در این زمینه٬ «صرفا» میان دولت‌های ایران و سوریه صورت خواهد گرفت.

مسعود جزایری روز یکشنبه ۱۳ خرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفت که ایران و سوریه دارای «روابط عمیقی» هستند که تحت تاثیر «اقدامات تبلیغاتی هیچ‌کس» قرار نمی‌گیرد.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر چند مقام ارشد روسیه بر خروج نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان از خاک سوریه تأکید کردند.

به تازگی نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که نیروهای خارجی باید هرچه سریع‌تر از جنوب سوریه، هم‌مرز با اردن و اسرائیل، عقب‌نشینی کنند.

آقای جزایری نیز در واکنش به این اظهارات گفته است: «مستشاران ایرانی برخلاف نظامیان آمریکایی و مرتجعین منطقه با درخواست دولت و مردم سوریه در این کشور حضور پیدا کرده‌اند».

مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران٬ افزوده که به همین دلیل٬ هر نوع توافقی درباره خروج نیروهای ایران از این کشور٬ «صرفاً میان دولت ایران و دولت سوریه صورت خواهد گرفت».

پیش از این نیز علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در پی تأکید مقام‌های روسیه بر خروج نیروهای ایران و حزب‌الله از جنوب سوریه، نیروهای ایران در سوریه را «مستشار» خوانده و گفته بود که ایران در این منطقه «حضور ندارد».

این ادعاها در حالی بیان شده که مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی، از جمله حسین همدانی و همچنین محمد اسکندری، در سال‌های اخیر از تشکیل و تجهیز دست‌کم ۴۲ تیپ و همچنین «انتظار ۱۳۰ هزار بسجی آموزش‌دیده برای ورود به سوریه» خبر داده‌اند.

علاوه بر این پیکرهای شماری از کشته‌شدگان ایرانی و نیروهای افغان و پاکستانی اعزام‌شده از سوی ایران به سوریه نیز در شهرهای مختلف ایران تشییع و به خاک سپرده شده‌ که مشخص نیست این نیروها به طور مشخص در کدام مناطق فعالیت داشته‌‌اند.

خبرگزاری تسنیم در گزارش دیگری از آنچه «توافق» روسیه و اسرائیل درباره خروج ایران و حزب‌الله از مناطق جنوبی سوریه که هم مرز با فلسطین است٬ خبر داده و نوشته که این توافق در دیدار آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل با سرگئی شویگو٬ همتای روس وی در مسکو بدست آمده است.

بر اساس این گزارش٬ گری کورن، سفیر اسرائیل در روسیه، که در این دیدار حضور داشته نیز گفته که کشورش امیدوار است نفوذ ایران در منطقه و سوریه با یاری روسیه «مهار شود».

درخواست مقام‌های روسیه مبنی بر خروج نیروهای خارجی از سوریه به ویژه نیروهای ایرانی و حزب‌الله پس از آن بیان شد که از دو ماه پیش بدین سو٬ رویارویی مستقیم بین ایران و اسرائیل در خاک سوریه آغاز شده و چندین راکت به بلندی‌های جولان شلیک شده است.

در این مدت٬ اسرائیل نیز از حملات متعدد به مواضع ایران در سوریه خبر داده و اعلام کرده که تثبیت حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

روسیه و ایران دو متحد نزدیک بشار اسد هستند و حمایت نظامی این دو کشور نقشی کلیدی در باقی‌ماندن اسد بر قدرت و شکست نیروهای دولت اسلامی (داعش) و سایر مخالفان دولت در این کشور داشته است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا/ ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG