لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

سپاه پاسداران؛ چرا رزمایش موشکی؟ چرا حالا؟


سپاه در حال انجام رزمایش موشکی با تقریبا تمامی انواع موشک‌هایی است که در اختیار دارد. موشک‌هایی با بردهای ۳۰۰، ۵۰۰، ۸۰۰ و بالای دو هزار کیلومتر. اما چرا رزمایش موشکی و چرا حالا و چرا با به کارگیری همه موشک‌ها؟

سطح بین‌المللی: اراده آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اصرار بر تداوم تقابل ایران- آمریکا علیرغم توافق هسته‌ای از سوی دولت روحانی و به نمایش گذاشتن این اراده از سوی سپاه است که در این تحلیل با رهبری همسو است.

سطح منطقه‌ای: هدف ثابت و عمومی غالب رزمایش‌های موشکی با موشک‌های بالای ۱۱۰۰ کیلومتر و «سجیل» و «قدر» با برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر به نمایش گذاشتن اراده و توان ضربه زدن به اسراییل است. سخنان صریح و علنی روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه درباره طراحی برد غالب موشک‌های سپاه برای هدف قرار دادن اسراییل.

به رخ کشیدن توان و اراده ایران برای هدف قرار دادن عربستان با انواع موشک‌ها در صورت افزایش تنش‌های تهران- ریاض و غیر قابل کنترل شدن احتمالی اختلافات دو کشور و نیز به نمایش گذاشتن توان و اراده حمله به پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در صورت لزوم.

سطح ملی: نمایش قدرت سپاه و رهبری در مقابل بلوک قدرت هاشمی- روحانی و خاتمی درست ۱۰ روز پس از پیروزی فهرست‌های مورد حمایت این بلوک قدرت در انتخابات مجلس و خبرگان و شکست جریان اصولگرای تندرو، با هدف تلاش برای تغییر فضای روانی حاکم بر سیاست داخلی و خارجی کشور.

سطح سازمانی: اراده سطوح فرماندهی و سیاسی سپاه برای به نمایش گذاشتن توان سپاه در تغییر روند تحولات داخلی علیرغم نتایج انتخابات هفتم اسفند و شکست فهرست نامزدهای نزدیک به سپاه و نیز توان و اراده سپاه برای اعمال مخالفت عملی با راهبردهای دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی و به طور خاص در عرصه کنترل و مدیریت چالش‌ها و اختلافات ایران و آمریکا.

سطح فردی: وجود نوعی انتظار در سپاه و نیروی هوافضای سپاه برای اعطای نشان عالی فتح به سرتیپ امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضا پس از اعطای این نشان به سرتیپ پاکپور و دریادار فدوی فرماندهان نیروهای زمینی و دریایی سپاه.

XS
SM
MD
LG