لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

ناوشکن نیروی دریایی ارتش ایران در دریای خزر «غرق شد»


ناوشکن دماوند که تنها سه سال از عمر آن می‌گذرد روز ۲۰ دی‌ امسال هنگام ورود به لنگرگاه خود با یک موج‌شکن‌ برخورد کرد.
ناوشکن دماوند که تنها سه سال از عمر آن می‌گذرد روز ۲۰ دی‌ امسال هنگام ورود به لنگرگاه خود با یک موج‌شکن‌ برخورد کرد.

رسانه‌های ایران می‌گویند یک ناوشکن نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که ۱۸ روز پیش به یک موج‌شکن برخورد کرده بود روز یکشنبه هشتم بهمن در دریای خزر غرق شد.

این در حالی است که سخنگوی ارتش ایران غرق شدن این ناوشکن را رد کرده و گفته که قرار است «قسمت‌های به هم متصل شده، جدا و برای تعمیر و بازسازی اساسی به کارخانه کشتی‌سازی منتقل شود».

ناوشکن دماوند که تنها سه سال از عمر آن می‌گذرد، روز ۲۰ دی‌ امسال هنگام ورود به لنگرگاه خود در بندر انزلی به علت افزایش سرعت باد و طوفان شدید در دریای خزر، با یک موج‌شکن‌ برخورد کرد و دچار حادثه شد.

از آن زمان، مسئولان نیروی دریایی ارتش ایران بارها تاکید داشتند که خسارت وارده به این ناوشکن جزئی بوده و قرار است که برای تعمیرات به کارخانه منتقل شود.

با این حال، برخی از رسانه‌های ایران از جمله سایت «تابناک» و «خبرآنلاین» روز یکشنبه گزارش دادند که این ناوشکن غرق شده است. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، نیز فیلمی کوتاه از غرق شدن آن منتشر کرده است.

ناوشکن دماوند که دومین کشتی جنگی «کلاس موج» ایران بعد از «جماران» بود روز ۱۸اسفند سال ۹۳ به خدمت ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ایران در آمده بود.

این ناوشکن که در «صنایع دریایی شهید تمجیدی» بندر انزلی ساخته شده بود ۱۰۰ متر طول داشت و تناژ آن ۱۳۰۰ تن بود.

فیلم کوتاه خبرگزاری «میزان» از لحظه غرق شدن ناوشکن دماوند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:14 0:00

سایت تابناک، حادثه غرق شدن ناوچه دماوند را «بدترین پایان برای این کشتی گران‌قیمت، آن هم پیش از پایان بردن سومین سال خدمت» توصیف کرده است.

این گزارش‌ها در حالی است که امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش ایران، روز یکشنبه در واکنش گفته که «با توجه به عمق کم آب در محل سانحه که حدود چهار الی پنج متر است امکان غرق شدن ناوشکن دماوند وجود ندارد».

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزوده است: «طی ۲۴ ساعت گذشته به علت طوفان شدید و بالا آمدن سطح آب دریا، قسمت روسازه آلومینیومی که به طور کامل تخلیه و برای جابجایی آماده شده بود به آب افتاده و باقی مانده بدنه شناور به پهلوی راست قرار گرفته است».

آقای تقی‌خانی مدعی شده که «صرفا بدنه ناوشکن آسیب جدی دیده»، و تاکید کرده است: «هیچ محدودیتی برای احیای مجدد» ناوشکن دماوند وجود ندارد و «به دلیل بومی بودن» تمام بخش‌های آن با انتقال قطعات جدا شده به زودی عملیات احیاء این ناوچه و بازگشت آن به چرخه عملیات آغاز می‌شود.

برخورد ناوشکن دماوند به موج‌شکن لنگرگاه بندر انزلی به اندازه‌ای شدید بوده که شش تن از خدمه آن به دریا پرتاب شدند که از این تعداد، چهار نفر نجات یافته و دو تکاور به نام‌های «بیژن زارع» و «امیر باصره» کشته شدند.

ناوشکن دماوند روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق، و فرماندهان ارشد نظامی در بندر انزلی به آب انداخته شد و پس از انجام مراحل آزمایشی، روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ به ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش ایران پیوست.

رسانه‌های ایران در آن زمان با تمجید از ساخت این ناوشکن، آن را دارای ویژگی‌های بسیار مهمی ارزیابی کردند، از جمله اینکه «از نظر ساختار دارای سازه‌ای متفاوت است، به صورتی که از آخرین فناوری محاسبات و قدرت ساخت و سازه برخوردار است».

«سرعت و قدرت تحرک و مانورپذیری»، «مجهز بودن به فناوری روز و دیجیتالی بودن تمام سیستم‌های آن... به ‌صورتی که دارای پایداری، برد و قدرت کشف و شناسایی اهداف بالاتر است» و «مجهز‌شدن به سامانه مدیریت نبرد» از دیگر ویژگی‌هایی بود که برای این ناوشکن بر شمرده می‌شد.

گزارش‌ها حاکی است که ناوشکن دماوند «توسط کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با همکاری حدود ۴۰۰ دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و تولید کنندگان و صنایع ایرانی ساخته شده» بود.

نمونه نخست این کلاس از ناوشکن در جنوب ایران با عنوان ناوچه جماران به ناوگان خلیج فارس پیوسته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، مهر، سایت تابناک و خبرآنلاین؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG