لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

نتانیاهو: باید ایران را مجبور کرد یک سانتریفوژ هم نداشته باشد


در آستانه نخستین دور مذاکرات جامع میان ایران و شش قدرت جهانی که از سه شنبه در وین آغاز می‌شود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت باید ایران را مجبور کرد که «یک سانتریفوژ» هم نداشته باشد زیرا به آن «نیازی ندارد».

آقای نتانیاهو روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن در نشست هفتگی دولت خود در بیت‌المقدس با اشاره به دور جدید مذاکرات کشورهای گروه ۱+۵ با ایران، مدعی شد که در پیمان موقتی هسته‌ای «ایران هیچ چیز را از دست نداد بلکه در برابر هیچ، توانست موجب کاهش چشمگیر تحریم‌ها شود».

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به پیمانی بود که سوم آذر، بیست و چهارم نوامبر، میان ایران و شش قدرت جهانی در ژنو بدست آمد و حدود دو ماه پس از آن، اجرایی شد.

نتانیاهو پیش‌تر نیز این توافق را که به «اقدام مشترک» موسوم است، «اشتباهی تاریخی» نامیده و گفته بود دولت او انتظار دارد در مذاکرات برای پیمان نهایی، «این اشتباه بسیار بد، جبران شود».

پس از دستیابی به «توافق اقدام مشترک»، نخست وزیر اسرائیل و سایر دولتمردان او انتقادهای شدیدی را متوجه مذاکره کنندگان غربی کردند، تا جایی که دولت واشینگتن خواهان صبوری اسرائیلی‌ها در این خصوص شد.

اما همزمان با دور جدید گفت‌و‌گوهای اتمی قدرت‌ها و ایران، آقای نتانیاهو گفت: «ایران به سیاست‌های خود ا دامه می‌دهد؛ حتی نمی‌خواهد از یک سانتریفوژ خود چشم‌پوشی کند؛ باید با صداقت گفت که برنامه‌های ایران تغییری نکرده است؛ نباید حتی یک سانتریفوژ داشته باشند چون برنامه هسته‌ای آن‌ها برای مصارف مسالمت‌جویانه نیست».

نخست وزیر اسرائیل در نشست دولت خود «دو محور» در «سیاست روشن» دولت اسرائیل در مورد ایران را از این قرار اعلام کرد: «اول؛ افشای رویه‌های تهاجمی ایران که تغییری نکرده است، دوم؛ درخواست برای پیاده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران».

نتانیاهو گفت: «رژیم تهران در داخل ایران، اعدام و سرکوب مردم بی‌گناه این کشور را ادامه می‌دهد و در خارج از ایران، حامی اصلی تروریسم است و در کشتار مردم سوریه دست دارد و همچنان شعار نابودی اسرائیل را سر می‌دهد».

دولت اسرائیل تاکید دارد که در پیمان نهایی اتمی با ایران باید زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور برچیده شود؛ نتانیاهو در این راستا بویژه بر تعطیلی کوره آب سنگین اراک تاکید دارد.

نخست وزیر اسرائیل در سخنان یکشنبه خود از اینکه «اقتصاد ایران دارد نفسی تازه می‌کند»، ابراز ناخرسندی کرد.

وی گفت: «اقتصاد ایران از کاهش تحریم‌ها که این کشور (بر اساس پیمان هسته‌ای موقت) از آن برخوردار شده است، تاثیر گرفته و دارد جان می‌گیرد».

نتانیاهو آشکارا از طریق اعضای کنگره آمریکا خواهان برقراری تحریم‌های «فلج کننده» علیه ایران بود.

نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که در دیدار دو هفته دیگر خود از آمریکا، در مورد انتظارات اسرائیل از پیمان نهایی هسته‌ای قدرت‌ها و ایران، با باراک اوباما گفت‌و‌گو خواهد کرد.

وی در سفر پیش رو به آمریکا، در همایش «ایپک»، لابی حامی اسرائیل، نیز در باره ایران سخنرانی خواهد کرد.

رییس «ایپک» به تازگی ارزیابی برخی رسانه‌های آمریکا را رد کرد که در آن‌ها آمده بود این سازمان نیز از حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران عدول کرده است.

باراک اوباما و دولت آمریکا از تلاش‌های «ایپک» برای قانع کردن اعضای کنگره با هدف برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران، ابراز ناخرسندی کرده بودند.

اوباما صراحتاً به کنگره گفت او چنین مصوبه‌ای را «وتو» خواهد کرد زیرا باید به دیپلماسی در برابر ایران بخت موفقیت داد.

در همین حال، اوباما نیز مانند نتانیاهو با کاهش چشمگیر تحریم‌ها علیه ایران موافق نیست. رییس جمهوری آمریکا دو هفته پیش گفت عواملی که بخواهند روابط تجاری زودهنگام با ایران برقرار کنند، با «دیوار شکننده» آمریکا روبرو خواهند شد.

در همین حال، ارزیابی می‌شود، اختلافات اسرائیل با جامعه جهانی در مورد ماحصل مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌ها، در ماه‌های آینده افزایش یابد، زیرا انتظار اسرائیل برچیدن کامل برنامه اتمی ایران است در حالی که آمریکا و سایر بازیگران بانفوذ جهانی، با ابقای بخش‌هایی از تاسیسات ایران، برای یک برنامه هسته‌ای مسالمت جویانه، موافق هستند.

مذاکرات ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان، با هدف دستیابی به «راهکار جامع»، از سه شنبه بیست و نهم بهمن در وین آغاز می‌شود.
XS
SM
MD
LG