لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

اسلوبودان کواچ سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران شد


اسلوبودان کواچ (سمت راست)
اسلوبودان کواچ (سمت راست)
فدراسیون والیبال ایران با اسلوبودان کواچ سرمربی اهل صربستان تیم به توافق نهایی رسید و او به عنوان جانشین خولیو ولاسکو، تا المپیک ۲۰۱۶ برزیل روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی ایران خواهد نشست.

رییس فدراسیون والیبال پس از جدایی ولاسکو اعلام کرده بود با لورنزو برناردی بازیکن قرن والیبال به توافق رسیده و او به عنوان شاگرد ولاسکو، ادامه دهنده راه مربی‌اش خواهد بود.

محمدرضا داورزنی گفته بود برناردی گزینه خود ولاسکو بوده. ولاسکو هم در مراسم خداحافظی‌اش تاکید کرده بود که به عنوان مشاور، با فیلم‌ها و آنالیز‌هایش در خدمت شاگرد سابق خود خواهد بود.

اما مشخص نشد چرا پس از رفتن ولاسکو به آرژانتین و برخلاف اعلام قبلی، ناگهان نام‌های متعدد دیگری به عنوان گزینه اصلی هدایت تیم ملی والیبال مطرح شدند. سرانجام نیز حسین معدنی سرمربی سابق تیم ملی، تمرینات این تیم را زیر نظر گرفت تا فدراسیون والیبال، گزینه نهایی را اعلام کند.

کواچ سرمربی تیم اومبریا در ایتالیاست. کسب مدال برنز المپیک آتلانتا، مدال طلای المپیک سیدنی، نایب قهرمانی جهان در سال ۹۸، نقره لیگ جهانی در سال ۲۰۰۳ و مقام سوم جام جهانی ۲۰۰۳ از مهم‌ترین عناوینش در دوران قهرمانی است. او طی دوران مربیگری در لیگ‌های ایتالیا و صربستان، چهار سال به عنوان مربی بر‌تر شناخته شده.

این مربی ۴۷ ساله بیش از ده‌سال در لیگ ایتالیا بازی کرده، سپس به تیم آژاکسیو در فرانسه پیوسته و جالب آنکه در ۳۷ سالگی و آخرین سال فعالیت حرفه‌ای خود به ایران آمد و در تیم پگاه ارومیه بازی کرد.

به رغم سوابق درخشان کواچ در عرصه بازیگری و کارنامه نسبتاً مطلوب او در رده مربیگری، او کار دشواری در ایران خواهد داشت. زیرا تیمی را تحویل گرفته که قهرمان آسیاست و بر چند غول بزرگ دیگر والیبال جهان غلبه کرده.

سرمربی سابق این تیم کسی است که هزاران نفر با عضویت در یک کمپین مجازی، خواستار مخالفت با لغو قراردادش شده بودند.

گذشته از محبوبیت چشمگیر ولاسکو، همچنین خبرنگاران سختگیر والیبال در ایران که می‌توانند دردسرهایی برای کواچ ایجاد کنند، او هرگز سرمربی یک تیم ملی نبوده و تجربه‌ای در زمینه هدایت تیم‌ها در کوران مسابقات ملی و خصوصاً لیگ فشرده و پر حاشیه جهانی ندارد.

خبرگزاری فارس در گزارش خود با طرح چند ابهام پیرامون این توافق می‌نویسد: «پیش از این حریفان ایران با کمی ترس از نام ولاسکو مقابل ما ظاهر می‌شدند، اما حالا شرایط چگونه رقم خواهد خورد؟ اگر او نتواند به خوبی شرایط را مدیریت کند، اوضاع بدی در انتظار والیبال ایران خواهد بود.»

به گفته یدالله کارگرپیشه کار‌شناس برحسته والیبال ایران، حالا که بازیکنان با ولاسکو کار کرده‌اند دیگر هیچ‌کس را قبول ندارند. دیدگاهی که برخی دیگر از خبرگان والیبال ایران نیز بر آن صحه می‌گذارند. حتی به محض جدایی ولاسکو، علیرضا نادی کاپیتان سابق تیم ملی که هواداران پر تعدادی دارد اما توسط ولاسکو کنار گذاشته شده بود، گفت حق اوست که به ترکیب تیم ملی برگردد.

فعلاً حسین معدنی، سرمربی شهرداری تبریز به عنوان دستیار ایرانی کواچ در تیم ملی حضور خواهد داشت. همچنین چورا، مربی صربستانی کاله آمل هم دیگر دستیار کواچ در تیم ملی خواهد بود. خود کواچ نیز اواخر فروردین ایران سفر خواهد کرد.

ولاسکو همراه با ایران دو بار در آسیا قهرمان شد. سهمیه جام جهانی و لیگ جهانی را کسب کرد. مقابل ایتالیا، آلمان، صربستان، لهستان، آمریکا، کوبا و بقیه قدرت‌های والیبال جهان به جز برزیل و روسیه پیروز شد. این مربی بر‌تر والیبال جهان که حالا تیم ملی آرژانتین را هدایت می‌کند، فقط در کسب سهمیه المپیک ناکام ماند. یعنی‌‌ همان هدف بزرگی که پیش روی کواچ قرار دارد.

فعلاً تیم پروجیای ایتالیا عنوان نایب قهرمانی جام حذفی این کشور را نصیب خود کرده. پروجیا با هدایت اسلوبودان کواچ در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۳-۲ مقابل ماچرتا تیم اول جدول رده‌بندی سری آ ایتالیا به پیروزی رسید اما در فینال در برابر پیاچنزا تیم دوم جدول سری آ سه بر صفر مغلوب شد و روی سکوی دوم ایستاد.
XS
SM
MD
LG