لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

صادق لاریجانی: به هیات‌های خارجی اجازه بازدید از زندان‌های ایران نمی‌دهیم


صادق آملی لاريجانی مدعی است که وضعیت زندان های ایران از بسیاری از کشورهای دیگر بهتر است.
صادق آملی لاريجانی مدعی است که وضعیت زندان های ایران از بسیاری از کشورهای دیگر بهتر است.
ریيس قوه قضاييه ايران روز چهارشنبه با اشاره به درخواست هيات پارلمانی اروپا برای ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهی، آن را «دخالت آشکار در نظام قضايی ايران دانست» و گفت که «قوه قضاييه اجازه چنين دخالتی به هيچ هيات و کشور خارجی نمی‌دهد».

صادق آملی لاريجانی روز چهارشنبه، ۱۰ آبان، در جلسه‌ای با حضور مسئولان عالی قضايی ايران مدعی شد که «زندان‌های جمهوری اسلامی ايران از زندان‌های بسياری کشورهای ديگر، حتی کشورهای مدعی رعايت حقوق بشر به مراتب بهتر است».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاريجانی اظهار داشت: «پارلمان اروپا چطور به خود اجازه داده است که برای سفر به کشور ما، پيش شرط بازديد از زندان‌های ايران را بگذارد و اعلام کند که قصد اعطای جايزه به افرادی دارد که از سوی دستگاه قضايی مستقل ايران محکوم شده‌اند؟ آيا اين مسئله دخالت بی جا و آشکار عليه يک کشور مستقل نيست؟»

ايران هفته گذشته سفر یک هيات پارلمانی اروپا به تهران را پس از آن که اين هيات خواستار ديدار با نسرين ستوده، فعال حقوق بشر و وکيل دادگستری و جعفر پناهی، فيلم‌ساز شد، لغو کرد.

خانم ستوده در دادگاه تجديدنظر به شش سال حبس تعزيری و ۱۰ سال محروميت از وکالت محکوم شده است. او از شهريور ۱۳۸۹ (سپتامبر ۲۰۱۰) به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام در زندان است.

آقای پناهی نيز با اتهامی مشابه به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از کارگردانی فيلم و نوشتن فيلمنامه و مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی محکوم شده است. او اکنون به قيد وثيقه آزاد است.

از مناقشه هسته‌ای تا جايزه حقوق بشر

هفته گذشته نسرين ستوده و جعفر پناهی به طور مشترک برنده جايزه حقوق بشر ساخاروف شدند که اتحاديه اروپا بانی آن است. اين جايزه در حالی امسال به دو چهره ايرانی و از منتقدان حکومت ايران تعلق گرفت که برنامه هسته‌ای ايران به مناقشه‌ای بزرگ ميان اين کشور و غرب تبديل شده است.

اتحاديه اروپا همگام با ايالات متحده تحريم‌های شديدی را عليه ايران با هدف بازداشتن آن از ادامه فعاليت‌های هسته‌ای تصويب کرده‌ است و به نظر می‌رسد دامنه تحريم‌ها مدام گسترده‌تر می‌شود.

اتحاديه اروپا اما در اين شرايط تصميم گرفت جايزه حقوق بشر خود را به خانم ستوده و آقای پناهی بدهد تا به گفته آن، «مردم ايران بدانند اروپا آنها را فراموش نکرده است».

ماريچه اسخاکه، عضو پارلمان اروپا که نسرين ستوده و جعفر پناهی را برای اين جايزه نامزد کرده بود، در مصاحبه با راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفت: «اين جايزه "سيگنالی قوی" از سوی مردم اروپا به مردم ايران است تا بدانند که اروپا آن‌ها را فراموش نکرده است و در جريان تلاش روزانه آنها برای احقاق حقوق شان است».

او در نهايت ابراز اميدواری کرد که اين جايزه موجب لغو احکام نسرين ستوده و جعفر پناهی و همچنين ساير زندانيان سياسی شود.

اما اهدای جايزه ساخاروف به دو چهره ايرانی انگيزه‌ای نيز برای نمايندگان پارلمان اروپا شد که از مقامات ايران بخواهند در جريان بازديد خود از تهران با خانم ستوده و آقای پناهی ديدار داشته باشند.

اما ايران در واکنش به اين درخواست، تصميم به لغو سفر نمايندگان پارلمان اروپا به تهران گرفت.

ریيس قوه قضاييه ايران در سخنرانی روز چهارشنبه خود درخواست هيات اروپايی را «توهين به ملت ايران و نظام قضايی دانست» و گفت:‌ «عدالت شرط اول و آخر دستگاه قضايی ايران است و قوه قضاييه رسيدگی براساس عدالت را وظيفه دينی و قانونی خود می‌داند و بازديدها و امثال آن تاثيری در رسيدگی دستگاه قضايی ندارد».

سفر هيات پارلمانی اروپا به تهران قرار بود از ۲۷ اکتبر تا دوم نوامبر انجام شود.

هیات آلمانی به جای اتحاديه اروپا

اگرچه نمايندگان پارلمان اروپايی از سفر به ايران منع شدند، اما در همين حال نمايندگان پارلمان آلمان توانستند جواز سفر به تهران بگيرند و به اين کشور بروند.

هفته گذشته خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از بيژن جيرسرايی، نماينده ايرانی‌الاصل پارلمان اروپا نوشت که تعدادی از نمايندگان پارلمان آلمان در انتظار اخذ ويزا برای سفر به ايران و گفت‌وگو با مقامات اين کشور درباره «حقوق بشر» هستند.

جيرسرايی گفت: «برای ما مهم است که يک بار ديگر مواضع خود را در رابطه با نقض گسترده حقوق بشر در ايران صريحا اعلام کنيم».

سایت «خبرآنلاين» روز چهارشنبه، ۱۰ آبان، از انجام اين سفر خبر داد و به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران نوشت که «هيات پنج نفره پارلمان آلمان که در قالب گروه دوستی و پارلمانی آلمان و ايران به کشورمان سفر کرده با دبير ستاد حقوق بشر ديدار و گفت و گو کرد».

در اين ديدار بيژن جيرسرايی، ریيس هيات پارلمانی آلمان، گفت: «در اروپا اين سوال مطرح است که چرا ايران اجازه نمی‌دهد افرادی که به عنوان مدافعان حقوق بشر برنده جايزه شده‌اند آن را دريافت کنند يا اجازه داده نمی‌شود اين جايزه در ايران به آنها برسد و يا چرا گرفتن جايزه از کشورهای غربی در ايران يک نقطه منفی برای افراد تلقی می‌شود».

بر اساس اين گزارش که بيشتر شرح سخنان مقام ايرانی است، محمدجواد لاريجانی نسبت به آن‌چه «فضای غبارآلود رسانه‌های غربی عليه ايران» خوانده، انتقاد کرد.

آقای لاريجانی گفت: «روزانه صدها مورد جنايت و نقض حقوق بشر از سوی متحدان و شرکای استراتژيک کشورهای اروپايی و حتی آلمان رخ می‌دهد و هيچکس نگران نمی‌شود اما به محض اين‌که در اينجا چند نفر از قوانين تخطی کنند و با آنها برخورد قضايی و قانونی شود ناگهان حملات رسانه‌ای و سياسی آغاز می‌شود و جالب اين است که همه آنها ناگهان مدافع حقوق بشر می‌شوند و حتی جايزه هم می‌گيرند».

او افزود: «بنابراين منطقی است که ما فکر کنيم حقوق بشر تنها بهانه‌ای برای اين مواضع خصمانه نسبت به ايران باشد و هدف آنها چيز ديگری است».

بر اساس گزارش هفته گذشته آسوشيتدپرس، نمايندگان پارلمان آلمان در اين سفر چهار روزه قرار است با نمايندگان مجلس ايران، چهره‌های آکادميک و نمايندگان اقليت‌های مذهبی نيز ديدار ‌کنند.

اما وزارت امور خارجه ايران با درخواست آنها برای ديدار با فعالان اپوزيسيون، مخالفانی که در زندان هستند و بهاييان مخالفت کرده است.

ايران هنوز به اين گزارش آسوشيتدپرس واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG