لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

سخنگوی دولت ایران: می‌خواهیم حداکثر تا ۱۱ فروردین مذاکرات به نتیجه برسد


سخنگوی دولت ایران با اشاره به ترکیب هیات مذاکره کننده اتمی ایران در مذاکرات دو جانبه هفته گذشته با آمریکا گفت که «از نظر زمانی مقید هستیم، حداکثر تا یازده فروردین ماه سال آینده مذاکرات به فرجام برسد».

در دو روز پایانی مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا که چهارم اسفند به پایان رسید، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران، حضور داشتند.

این اولین بار در طول مذاکرات اتمی ایران و آمریکا بود که به جز وزیران امور خارجه دو کشور، دیگر مسئولان بلندپایه آن‌ها نیز حضور داشتند.

در همین حال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز گفته بود که «ترکیب هیات مذاکره‌ کننده ایران در این دوره از مذاکرات نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه ششم بهمن گفت: «منظور ما نتیجه نهایی تنها در کلیات نیست بلکه ما می‌خواهیم در این تاریخ مذاکرات با تمام جزئیات به پایان برسد».

وی اضافه کرد: «برای این کار باید تغییر رویه‌هایی داده شود و ان‌شاالله در این زمینه به نحو مطلوب عمل خواهد شد و با تغییر رویه که از حقوق ملت ما به نحو شایسته‌ای دفاع می‌شود».

در هفته‌های گذشته و پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، مقامات دولت ایران بر یک‌ مرحله‌ای بودن توافق احتمالی با کشورهای عضو گروه ۱+۵ تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۱۹ بهمن خواستار آن شده بود تا «توافق بر کلیات و جزئیات در یک مرحله و با مفاد واضح و غیرقابل تاویل باشد» اما ساعاتی پس از این سخنان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که هرگونه تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران بعد از چهار فروردین منتفی است، مگر اینکه چارچوب و طرح کلی یک موافقتنامه تا آن هنگام مشخص شده باشد.

بر مبنای توافق‌های پیشین ایران و شش قدرت جهانی، دو طرف باید تا پایان ماه مارس (۱۱ فروردین) به یک «توافق سیاسی» دست یابند و نهایتا تا ۱۰ تیرماه توافق جامع هسته‌ای حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز ۱۸ بهمن در دیدار با همتای ایرانی خود، بر لزوم دستیابی به یک توافق سیاسی درباره موضوع هسته‌ای ایران تا پایان ماه مارس آینده (۱۱فروردین) تاکید کرده بود.

همزمان با سخنان آقای نوبخت، رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز چهارشنبه گفت: «می‌توان در مذاکرات هسته‌ای گذشت‌هایی داشت و منافع کشور و اعتقادات را در نظر گرفت».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فریدون عباسی در عین حال تصریح کرد: «خیلی نباید ساده انگارانه به موضوع نگاه کنیم که تحریم‌ها برداشته می‌شود».

در هین حال، حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه گفت: «طرف مذاکره ما باید بداند پایان این مذاکرات و نتیجه توافق برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد».

لغو یک ‌باره تمام تحریم‌های غرب علیه ایران از جمله خواسته‌های ایران در مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۵+۱ اعلام شده است.

در عین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۹ بهمن پیش‌بینی کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند.

واکنش به خبر خروج «محموله‌های چمدانی اسکناس ارزی»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود درباره ادعای الیاس نادران، نماینده تهران، مبنی بر خروج «محموله‌های چمدانی اسکناس ارزی» از ایران گفت که «هیچ یک از کارهای دولت غیرقانونی نیست».

وی اضافه کرد: «این اطمینان را داشته باشید که ما درصدد مقابله با اقدامات بدخواهان انقلاب هستیم و کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند باید به شرایط موجود توجه داشته باشند و بدانند که ما در چه شرایط سختی مدیریت می‌کنیم».

الیاس نادران، نماینده مجلس، روز چهارم اسفند از دریافت گزارشاتی درباره خروج «محموله‌های چمدانی اسکناس ارزی» از ایران خبر داده و گفته بود که این ارز‌ها از محل توافقنامه ژنو آزاد شده است.

در‌‌‌‌ همان روز ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران گفته بود که «بانک مرکزی در رابطه با بازار طبیعتا وظایفی دارد که در حال انجام آن است».

پیش از این نیز پس از اختلاف نظر دولت و مجلس ایران درباره برداشت چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، مقامات دولت اعلام کردند که این برداشت بر اساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی انجام شده‌ است، ستادی که به گفته آنان با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تایید آیت‌الله علی خامنه‌ای برای «دوران تحریم» ایجاد شده تا تصمیمات «ویژه» بگیرد و تمام مصوبات آن «به‌کلی سری» است.

XS
SM
MD
LG