لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

ظريف: ارديبهشت ماه وارد تدوين پيش نويس توافق نهايی خواهيم شد


محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران
وزير امور خارجه ايران که روز دوشنبه، ۱۸ فروردین، برای شرکت در سومين دور مذاکرات اتمی وارد وين شد، گفته که ايران و گروه ۵+۱ در ارديبهشت ماه وارد تدوین پيش نويس توافق جامع خواهند شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ايران، محمد جواد ظريف در فرودگاه وين به خبرنگاران گفته که «در مذاکرات هفته جاری قرار است آخرين موضوعات و محور‌ها مورد بحث قرار گيرد و بحث‌ها را تمام کنيم و در مرحله بعد در ارديبهشت وارد تدوين پيش‌نويس توافق جامع خواهيم شد».

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام آمريکايی نيز هفته گذشته زمان بندی مشابهی را اعلام کرد و گفت که اميدوار است نوشتن پيش نويس اين توافق در ماه می‌ آغاز شود.

عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، نيز روز يکشنبه به تلويزيون «پرس تی وی» - وابسته به صدای و سيمای جمهوری اسلامی- گفت: «ما اميدواريم که در مذاکرات پيش رو، ديدگاه‌های خود را نزديک‌تر کرده و اختلافات بر سر مسائل عمده را به حداقل برسانيم، به اين ترتيب می‌توانيم وارد جزئيات شويم... و شروع به نوشتن پيش نويس کنيم».

اظهارات ظريف و عراقچی تاکيدی بر تعهد تهران برای رسيدن به توافق نهايی تا ماه ژوئيه- تير ماه- است و اين در حالی است که کشورهای غربی می‌گويند اختلافات وسيعی ميان دو طرف وجود دارد.

وزير امور خارجه ايران قرار است امشب با کا‌ترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، ديدار و درباره آخرين جمع‌بندی‌ها از مذاکرات کار‌شناسی که هفته گذشته در وين انجام شد گفت‌وگو کند.

گفت‌وگوهای دو طرف قرار است در سطح معاون وزير امور خارجه ايران و کا‌ترين اشتون در روزهای سه شنبه و چهارشنبه- ۱۸ تا ۲۰ فروردين- برگزار شود.

ايران و گروه پنج به علاوه يک از زمان توافق هسته‌ای موقت در سوم آذرماه پارسال تاکنون پنج دور مذاکره کار‌شناسی و در سطح بالا‌تر انجام داده‌اند تا به توافقی جامع در زمينه حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران دست يابند.

آمريکا و متحدان غربی آن طی يک دهه گذشته جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که در پی دستيابی به دانش لازم برای ساخت بمب اتمی است. ايران می‌گويد که برنامه هسته‌ايش ماهيت صلح آميز دارد و حاضر نيست که تاسيسات خود را تعطيل کند.

آقای ظريف روز دوشنبه گفت که قدرت‌های غربی بايد به حق ايران برای آنچه که برنامه هسته‌ای صلح آميز خواند، احترام بگذارند.

به گزارش رويترز وی اظهار داشت: «ما معتقديم که شرکايمان بايد تصميمات مهمی اتخاذ کنند از جمله احترام به واقعيت‌های موجود و احترام به حقوق ايران».

وزير امور خارجه ايران افزود: «ما آماده همکاری برای برطرف کردن هر نوع ابهامی درباره ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌ای خود هستيم».

يک مقام ارشد آمريکا روز جمعه گفت که دو طرف مصمم شده بودند تا در ماه مارس و آوريل «درباره هر جزئی که ما معتقديم بايد در توافق نهايی توضيح داده شود پيش بروند»، پيش از اينکه کار تهيه پيش نويس در ماه می‌آغاز شود.
XS
SM
MD
LG