لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

بریتیش پترولیوم: افزایش ۷۵ درصدی تولید برق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۶


نمایی از نیروگاه بوشهر که تنها راکتور تولید برق اتمی در ایران است.
نمایی از نیروگاه بوشهر که تنها راکتور تولید برق اتمی در ایران است.

شرکت «بریتیش پترولیوم» در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از افزایش چشمگیر تولید نفت و گاز و برق هسته‌ای ایران خبر داده است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) منتشر شده است، تولید نفت، میعانات و مایعات گازی ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ درصد افزایش یافته و به ۴.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ایران ۱.۸ میلیون بشکه از این تولید را به مصرف داخلی رسانده و بقیه را صادر کرده است.

تولید گاز تصفیه شده ایران نیز با ۶.۶ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۵ به بالای ۲۰۲ میلیارد متر مکعب رسیده است. ایران تقریبا همه این میزان گاز تولیدی را مصرف کرده است و اختلاف اندکی (کمی بیش از یک میلیارد متر مکعب) میان صادرات و واردات گاز ایران وجود دارد.

بر اساس این گزارش، ذخایر نفت و گاز ایران تقریبا ثابت مانده است. ایران با ۳۳.۵ تریلیون متر مکعب، دومین کشور دارنده ذخایر گازی در جهان است. ذخایر گازی ایران ۱۸درصد از کل ذخایر گازی جهان را تشکیل میدهد. مقام اول، از آن روسیه است و قطر و ترکمنستان در رده‌های بعدی هستند.

ذخایر نفت قابل استخراج ایران نیز ۱۵۸.۴ میلیارد بشکه برآورد شده است که معادل ۹.۳ درصد از کل ذخایر متعارف جهان است.

بخش دیگری از آمارهای مربوط به ایران در گزارش شرکت «بی‌پی» مربوط به تولید برق است.

این گزارش می‌گوید که ایران در سال گذشته تولید و مصرف برق هسته‌ای را بیش از ۷۵ درصد افزایش داده است.

آخرین آمار سالانه وزارت نیرو ایران نیز حاکی است که در سال گذشته حدود ۶.۷ تراوات (میلیارد کیلو وات) ساعت برق هسته‌ای تولید شده است. تنها نیروگاه هسته‌ای ایران فعلا بوشهر است که از سال ۲۰۱۱ فعال است، اما چند بار فعالیت آن متوقف شده است.

برای نمونه در سال ۹۳ تولید برق هسته‌ای ایران ۴.۵ تراوات ساعت و در سال ۹۴ حدود سه تراوات ساعت بوده است.

گزارش وزارت نیرو حاکی است که در سال گذشته نیروگاه بوشهر به رغم افزایش چشمگیر تولید برق، با ۷۵ درصد ظرفیت کار کرده است. با این حال «بی‌پی» می‌نویسد که تولید برق از سدهای آبی ایران نزدیک ۳۰ درصد افت داشته است.

این گزارش می‌افزاید که اگرچه تولید دی‌اکسید کربن در جهان طی سه سال گذشته ثابت مانده است، ایران انتشار گاز دی اکسید کربن را ۲.۱ درصد افزایش داده و به ۶۳۱ میلیون تن در سال گذشته رسانده است.

آمارهای جهانی

در رابطه با آمارهای جهانی، شرکت بی‌پی می‌گوید که تولید انواع حامل‌های انرژی در جهان طی سال گذشته به طور متوسط یک درصد افزایش داشته است که نصف میزان افزایش سالانه تولید جهانی انرژی طی ۱۰ سال گذشته است.

در میان حامل‌های انرژی، اگرچه سهم تولید برق از منابع تجدیدپذیر اندک و حدود چهار درصد است، با این حال در سال گذشته بیشترین رشد در تولید حامل‌های انرژی در این بخش بوده و ۱۲ درصد رشد یافته است.

مصرف زغال سنگ به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی نیز ۱.۷ درصد کاهش یافته است. موضوعی که خبری امیدوار کننده برای دوستداران و فعالان محیط زیست است.

مصرف گاز به عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی نیز ۱.۵ درصد رشد داشته است. البته این رقم برای ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۲.۳ درصد بود.

اما نکته امیدوارکننده در تولید گاز این است که در سال گذشته بیش از یک سوم گاز صادراتی جهان به صورت مایع بوده که نسبت به فروش گاز از طریق خط لوله بسیار انعطاف‌پذیر است.

در سال گذشته نزدیک به ۳۵۰ میلیارد متر مکعب گاز مایع (ال‌ان‌جی) در جهان فروخته شده است. صادرات گاز مایع باعث می‌شود که کشورهای دور از ذخایر گاز مانند منطقه آسیای شرقی بتوانند از طریق کشتی گاز مایع را وارد کنند و به مصرف برسانند.

XS
SM
MD
LG