لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

احتمال وقوع «هرج و مرج» در برنامه هسته ای ايران


ديپلمات های غربی و کارشناسان می گويند برنامه هسته ای ايران احتمالا با مشکلات و موانعی مانند کمبود وسايل و نيز نقص فنی مواجه شده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گرچه ايران علی رغم قطعنامه سازمان ملل متحد همچنان به انبار اورانيوم غنی شده ادامه می دهد، بنا به گزارش های رسيده برنامه هسته ای ايران با مشکلاتی رو به رو است و دانشمندان ايرانی کوشش می کنند دستگاه های فرسوده و کهنه را فعال نگاه دارند.

داده های جمع آوری شده توسط مقام های سازمان ملل متحد نشان می دهد که ميانگين توليد اورانيوم غنی شده به طور مستمر با از کار افتادن دستگاه ها کاهش يافته است.

مقام های ايران می گويند آنها سانتريفيوژهای قدیمی تر را با دستگاه های جدیدتر جايگزين خواهند کرد. با اين همه به گزارش «موسسه علوم و امنيت جهانی»، سانتريفيوژهای جدید که در تاسيسات هسته ای نطنز به کار گرفته شده اند دارای اجزايی هستند که که از آلياژ ضعيف تر ساخته شده و احتمال از کار افتادن شان زياد است.

گزارش بازرسان سازمان ملل متحد هم نشان می دهد توليد اورانیوم در ایران طی سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ افت کرده است که اين مويد مشکلات ايجاد شده برای تاسيسات هسته ای ايران از طريق ويروس استاک نت است.

ديپلمات های غربی و متخصصان هسته ای می گويند هدف نويسنده برنامه ويروس حمله به تاسيسات هسته ای نطنز و از کار انداختن سانتريفيوژها به منظور کاستن از توان ساخت بمب هسته ای توسط ايران بود.

ديويد آلبرايت،‌ رييس اين موسسه و يکی از بازرسان پيشين آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد: «نباید ترديدی داشت که ايران از برنامه خود عقب افتاده است.»

آلبرايت گفت: مشکلات فزاينده ای توان ايران را برای دستيابی سريع به بمب هسته ای و پيوستن به باشگاه قدرت های اتمی کاسته است گرچه آن را کاملا از بين نبرده است.

مقام های غربی همواره تاکيد کرده اند که برنامه هسته ای ايران برای ساخت جنگ افزار هسته ای است در حالی که ايران می گويد هدفش صلح آميز است.

آلبرايت گفت احتمال دارد ايران در روند دستيابی به فناوری پيشرفته در برنامه هسته ای اش و ساخت جنگ افزار دچار مشکلات و هرج و مرج شده باشد.
XS
SM
MD
LG