لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

معاون استاندار تهران: ضرب و شتم معترضان را نبايد به پای جمهوری اسلامی گذاشت


ضرب و شتم مردم در مقابل دانشگاه تهران در روزهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸
ضرب و شتم مردم در مقابل دانشگاه تهران در روزهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸
معاون سياسی- اجتماعی استانداری تهران می گويد که در جريان سرکوب های سال ۱۳۸۸ هيچ مسوولی نگفته بود که از چوب و چماق برای ضرب و شتم مردم معترض استفاده شود و اگر هم شده نبايد آن را به پای جمهوری اسلامی گذاشت.

صفرعلی براتلو در سخنانی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده با اشاره به اعتراض های سال ۱۳۸۸ به نتايج انتخابات رياست جمهوری گفته است: «در آن روزها نزديک به ۳۰ نفر از نيروهای بسيج و مردم کشته شدند و همانند ساير کشورهای عربی يک تانک به داخل خيابان های شهر وارد نشد.»

به گفته وی، «در برخی از کشورهای عربی تنها ظرف چند ماه سه هزار نفر کشته شدند، حال آنکه ما پس از انتخابات هشت ماه درگير بوديم و اتفاق خاصی نيفتاد.»

آقای براتلو مدعی شده که هدف جمهوری اسلامی، «کنترل بحران بدون اعمال هرگونه خشونت بوده» و افزوده است: «هيچ مسوولی نگفته بود که کسی از چوب و چماق برای ضرب و شتم مردم معترض استفاده کند. البته ممکن است اتفاقاتی از اين دست روی داده باشد اما نبايد آن را به پای جمهوری اسلامی نوشت.»

اظهارات اين مقام مسوول در دولت احمدی نژاد در حالی بيان می شود که در جريان اعتراض های سال ۱۳۸۸ بيش از ۷۰ نفر در اثر تيراندازی نيروهای امنيتی و انتظامی جان خود را از دست دادند.

در اين اعتراض ها که از سوی نيروهای بسيجی و لباس شخصی سرکوب شد، به گفته فرماندهان نظامی و مقام های جمهوری اسلامی، بيش از چهار هزار نفر بازداشت شدند.

تصاوير سرکوب گسترده معترضان و کشته شدگان به سرعت در تلويزيون های جهان، سايت های خبری و شبکه های اجتماعی پخش و منتشر شد.

معاون سياسی- اجتماعی استاندار تهران درباره نيروهای سرکوب کننده تظاهرات گفته است: «گروه های بسياری در نيروی انتظامی مشغول به خدمت هستند و بخشی از آنها را سربازان وظيفه تشکيل می دهند. از اين رو ممکن است حرکتی تند از سوی سربازی بروز پيدا کند.»

وی مدعی شد که در اين وقايع، «تعداد قابل توجهی از ماموران به دادسرای نظامی معرفی شدند و پس از محاکمه به زندان رفتند.»

با وجود گذشت دو سال از وقايع سال ۱۳۸۸ هيچ گزارشی از سوی منابع خبری جمهوری اسلامی درباره محاکمه و صدور احکام زندان برای افراد شرکت کننده در سرکوب ها منتشر نشده است.

اين در حالی است که در برخی موارد از جمله شناسايی هويت «قاتل ندا آقا سلطان» و ارائه مدارک آن، از سوی مقام های قضايی و انتظامی برای تعقيب قضايی وی هیچ گونه پیگیری صورت نگرفت.

از دو سال پیش تاکنون مقام های ايران بويژه آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از اعتراض ها به نتيجه انتخابات به عنوان «فتنه ۸۸» ياد کرده و معترضان را «فتنه گران» خطاب می کنند که به گفته آنها از کشورهای خارجی دستور گرفته بودند.

در همين حال، محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه، در يک برنامه تلويزيونی با نام «ديروز، امروز، فردا» گفته است، «در فتنه ۸۸ ديديم که اصلاح طلبی پوست انداخت» و تاکيد کرده «جريانی که به نام اصلاح طلبی يک کودتای عظيم عليه انقلاب اسلامی کرد، لياقت شرکت در انتخابات را ندارد.»

وی کسانی را که «دشمن» ناميد متهم کرد که قصد دارند انتخابات مجلس نهم را به «چالش امنيتی» تبديل کنند و گفته است: «آنها می خواهند در چند شهر کوچک درگيری ايجاد کنند و چند نفر را به دست خود بکشند و با فيلم گرفتن، آن را در جهان منتشر کنند تا با تبليغات گسترده انتخابات ما را زير سوال ببرند.»

به دنبال نا آرامی های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری، مقام های جمهوری اسلامی با ارائه آمارهای متناقض از تعداد کشته شدگان در جريان تيراندازی نيروهای امنيتی اعلام کردند که بيشتر کشته شدگان افراد بسيجی بوده اند و از درون جمعيت تظاهرکننده به سوی آنها تيراندازی شده بود.

انتخابات مجلس نهم در حالی برگزار می شود که اصلاح طلبان اعلام کرده اند در آن شرکت نخواهند کرد و رقابت اصلی ميان اصولگرايان هوادار آيت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد است.
XS
SM
MD
LG