لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

صادرات نفت ايران به چين به میزان «قبل از تحریم‌ها» رسیده است


گزارش‌ها حاکی است که صادرات نفت ايران به چين در سال جاری ميلادی به شدت افزايش يافته است.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه، اول ارديبهشت، گزارش داد که صادرات نفت ايران به چين در ماه گذشته نسبت به دور مشابه سال گذشته بيش از ۳۶.۱ درصد افزايش يافته است و به ميزان قبل از تحريم‌های غرب عليه ايران رسيده است.

رويترز بر اساس آمار گمرک چين گزارش داده که اين کشور در ماه مارس روزانه ۵۵۵ هزار و ۱۸۲ بشکه نفت از ايران وارد کرده است. چين بزرگترين مشتری نفتی ايران است.

چند منبع تجاری به رويترز گفته‌اند که واردات نفت چين از ايران به خاطر افزايش واردات ميعانات گازی از اين کشور، همچنين احتمال افزايش واردات نفت بر اساس يک قرارداد درازمدت ميان پالايشگاه سينوپک چين و دولت تهران است.

بر اساس آمارها، در سه ماهه اول سال جاری ميلادی واردات نفت چين از ايران به طور متوسط روزانه ۵۵۷ هزار و ۶۰۵ بشکه نفت بوده که نسبت به دور مشابه در سال قبل از آن، ۳۶.۲ درصد افزايش نشان می‌دهد.

رويترز می‌نويسد که داده‌های کشتیرانی حاکی است که چين در ماه جاری، آوريل، نيز بر اساس روال ماه گذشته قصد دارد روزانه حدود ۵۶۲ هزار بشکه نفت از ايران وارد کند و اين رقم از ماه مه به بيش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

اين گزارش می‌افزايد که بعد از توافق هسته‌ای سوم آذر پارسال ميان ايران و شش قدرت جهانی، صادرات نفت و ميعانات گازی ايران (نوعی نفت بسيار سبک که از چاه‌های گازی توليد می‌شود) به شدت افزايش يافته است، اما در مجموع، کل صادرات نفت ايران در ماه گذشته دوباره به مدار يک ميليون بشکه در روز سقوط کرد و برای ماه جاری نيز اين روند ادامه خواهد داشت و بدون احتساب ميعانات گازی به میزان ۹۵۳ هزار بشکه در روز خواهد بود.

رويترز می‌نويسد که شرکت «زوهايی زنرونگ» چين نيز در حال مذاکره با ايران برای خريد ميعانات گازی است و در صورت توافق نهايی به نظر می‌رسد که امکان کاهش حجم واردات نفت چين از ايران در سال ۲۰۱۴ وجود ندارد.

اين شرکت دولتی در نظر دارد ميعانات ايران را به پالايشگاه «دراگون آروماتيکز» چين که خود از نيمه دوم سال ۲۰۱۳ مشتری اين محصول با ارزش نفتی ايران بوده، تحويل دهد.

بر اساس گزارش‌های گمرکی ايران، اين کشور قبل از تحريم‌ها روزانه ۲۶۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشت. اين رقم در سال ۹۱ حدود ۱۲ درصد کاهش يافت، اما سال گذشته دوباره اوج گرفته و به ۲۹۵ هزار بشکه در روز رسيده است.
XS
SM
MD
LG