لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

صادرات نفت و گاز ایران به ترکیه «افزایش چشمگیری داشته است»


آمارهای جدید مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد که این کشور خرید نفت و گاز از ایران را طی هفت ماه سال ۲۰۱۷ به شدت افزایش داده است.

ترکیه در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئیه ۷.۴ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است. این رقم در دور مشابه سال گذشته حدود سه میلیون تن بود. بدین ترتیب، خرید نفت ایران توسط ترکیه تقریبا ۲.۵ برابر شده است.

در همین زمینه، خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، نیز گزارش داده است که ایران به دومین تامین کننده بزرگ نفت این کشور تبدیل شده است. ترکیه طی دوره یاد شده نزدیک به ۲۵ میلیون تن نفت از کشورهای مختلف وارد کرده است. بدین ترتیب سهم ایران در تامین نفت ترکیه حدود ۳۰ درصد بوده است.

کل واردات نفت ترکیه از ایران طی سال گذشته حدود ۶.۷ میلیون تن بود. به این ترتیب، فروش نفت ایران به این کشور طی هفت ماه سال جاری میلادی بیشتر از کل حجم صادرات سال گذشته بوده است.

از طرفی، بر اساس آمارهای مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه، ایران طی دوره یاد شده صادرات گاز به ترکیه را نیز نسبت به هفت ماه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داده و به بالای ۵.۵ میلیارد متر مکعب رسانده است.

در ۱۲ ماه سال گذشته ایران ۷.۷ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده بود.

ترکیه در هفت ماه سال نزدیک ۳۲ میلیارد متر مکعب واردات گاز داشته است. بدین ترتیب، سهم ایران در تامین گاز ترکیه بیشتر از ۱۷ درصد بوده است.

به رغم افزایش چشمگیر خرید نفت و گاز ایران، ترکیه هنوز هم از نیمه سال گذشته تاکنون واردات برق از ایران را متوقف کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو ایران، جمهوری اسلامی در سال گذشته خورشیدی بیش از ۷.۶ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق داشت که ۶.۵ درصد آن راهی ترکیه شده بود.

سال ۹۴ نیز ایران بیش از ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق داشت که ۱۷.۶ درصد آن راهی ترکیه شده بود.

XS
SM
MD
LG