لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

وزارت نفت ایران: بابک زنجانی به رغم وعده‌هایش هیچ پولی واریز نکرد


بابک زنجانی «یک میلیارد و ۹۶۸ میلیون یورو» به وزارت نفت ایران بدهی دارد.
بابک زنجانی «یک میلیارد و ۹۶۸ میلیون یورو» به وزارت نفت ایران بدهی دارد.

مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت اعلام کرد که بر خلاف وعده بابک زنجانی برای پرداخت بدهی‌اش تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه، نه دادگاه و نه بانک مرکزی خبری از «واریز پول یا صدور ضمانتنامه از طرف او اعلام نکرده‌اند».

در همین حال، وکیل بابک زنجانی با اشاره به اینکه ارائه ضمانتنامه «درحال پیگیری است»، تاکید کرد که قرار نیست پولی به حساب شرکت ملی نفت ریخته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر ماهرخ‌زاد مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت روز چهارشنبه ۱۳ آبان گفت که اگر «مطالبات و خسارت تاخیر و هزینه‌های جانبی» وصول شود موردی برای ادامه شکایت از بابک زنجانی باقی نخواهد ماند.

وی تاکید کرد که صرف نظر کردن شرکت ملی نفت از شکایت خود مانع رسیدگی قوه قضائیه به دیگر اتهامات بابک زنجانی «از منظر مدعی‌العموم» نخواهد بود.

بابک زنجانی روز شنبه ۹ آبان، وعده داده بود که تا روز دوشنبه از طریق یک بانک «معتبر» خارجی ضمانت‌نامه بانکی به مبلغ «یک میلیارد و ۹۶۸ میلیون یورو» برای پرداخت بدهی‌های خود ارائه خواهد کرد.

در همین حال، رسول کوهپایه‌زاده وکیل آقای زنجانی روز چهارشنبه گفت که ارائه ضمانت‌نامه «در حال پیگیری است» و «سیر حقوقی را طی می‌کند».

خبرگزاری‌ها روز دوشنبه به نقل از آقای کوهپایه‌زاده اعلام کرده بودند که یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو از بدهی او تسویه شده، اما ضمانت‌نامه برای پرداخت پول فروش محمولات نفتی که بخش دیگری از بدهی اوست، هنوز صادر نشده است.

وکیل و همچنین مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران این اظهارات را رد کرده‌اند.
آقای کوهپایه‌زاده روز چهارشنبه گفت که منظورش این بوده که «با توجه به اعلام نظر معاون دادستان تهران مبنی بر ارزیابی اموال موکلم به مبلغ دو هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان» این مبلغ از کل مبلغ بدهی موکلش کسر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «نه، گفتیم قرار است پول به حساب بریزیم و نه، قرار بود پولی به حساب ریخته شود».

آقای کوهپایه‌زاده تاکید کرد که تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران «اساسا قابلیت انتقال پول و واریز وجه از سوی هیچ کسی امکان پذیر نیست».

بابک زنجانی و وکیل او پیش از این نیز اعلام کرده‌ بودند تا زمانی که تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته نشود امکان واریزبدهی آقای زنجانی به حساب شرکت ملی نفت ایران وجود ندارد.

مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه، ۱۲ آبان، این اظهارات را «بهانه‌جویی» خوانده و گفته بود که این شرکت حاضر است طلبش از آقای زنجانی حتی به حساب‌هایی که تحریم است واریز و «بلوکه شود» تا بعد از برداشته شدن تحریم‌ها به ایران منتقل شود.

اظهارات وکیل زنجانی درباره ضبط مکالمات بابک زنجانی با مدیران نفتی

بر اساس گزارش‌ها، بابک زنجانی در دادگاه خود گفته بود که اگر گفت‌و‌گوهای تلفنی خود را با مقامات وزارت نفت منتشر کند، آن‌ها «خجالت می‌کشند».

وکیل بابک زنجانی روز چهارشنبه گفت که شرکتی به نام «کنت الکترونیک» در تاجیکستان از «همه ایمیل‌ها مکالمات مدیران و شرکت‌های بابک زنجانی در ایران با سرورهای محلی در دفا‌تر هلدینگ، یک بک آپ یا نسخه پشتیبان می‌گیرد».

آقای کوهپایه‌زاده تاکید کرد که فعالیت این شرکت و اظهارات بابک زنجانی به معنای همکاری پلیس یا سازمان‌های امنیتی تاجیکستان با موکلش نیست.

XS
SM
MD
LG