لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۸

اوپک از کاهش تولید نفت ایران در ماه آوریل خبر داد


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت منتشر شد، از کاهش ۱۶ هزار و ۴۰۰ بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل خبر داد.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ نسبت به متوسط تولید آن در سه ماه آخر سال ۲۰۱۳ حدود ۸۵ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد، اما ماه آوریل دوباره مقداری افت کرد و به دو میلیون و ۷۶۹ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، تولید نفت عراق در همین ماه ۱۰۲ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم سه میلیون و ۲۹۸ هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت عراق به عنوان رقیب اصلی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نسبت به سال ۲۰۱۲ روزانه بیش از ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. عراق از دو سال پیش جایگاه ایران به عنوان دومین تولیدکننده نفت در این سازمان را تصاحب کرده است.

ایران هم اکنون با اختلاف اندکی، بعد از کویت چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک است.

در مجموع، تولید نفت ۱۲ عضو این سازمان طی ماه آوریل نسبت به ماه مارس ۱۳۱ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به رقم ۲۹ میلیون و ۵۹۳ هزار بشکه رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که بر اساس داده‌های اولیه، تولید نفت جهان در ماه آوریل ۱۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، بنابر این سهم اعضای اوپک در کل تولید نفت جهان حدود ۳۲ و شش دهم درصد است.

متوسط قیمت نفت سبد مرجع اوپک در ماه آوریل ۱۲ سنت افزایش یافته است. نفت سنگین ایران نیز طی ماه آوریل ۱۰۴ دلار و ۳۲ سنت معامله شده است که نسبت به ماه مارس ۳۱ سنت افزایش نشان می‌دهد.

کاهش تولید نفت ایران در ماه گذشته در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، صادرات نفت آن بعد از چند ماه افزایش متوالی، از دو ماه پیش دوباره به شدت سقوط کرده است.
خبرگزاری رویترز روز ۹ اردیبهشت گزارش داد که صادرات نفت ایران طی ماه آوریل به ۱. ۱ میلیون بشکه در روز افت کرد.

ایران قبل از تفاهم هسته‌ای آذرماه پارسال روزانه حدود یک میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما بعد از اجرایی شدن این توافق، صادرات نفت آن به شدت افزایش یافت.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران در دو ماه اول امسال به ترتیب یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه و یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد که صادرات نفت ایران در ماه مارس نیز یک میلیون و ۳۰۰ بشکه در روز بود، اما در ماه گذشته دوباره به سطح قبل از توافق هسته‌ای رسیده است.

بر اساس توافق هسته‌ای سوم آذرماه میان ایران و شش قدرت جهانی که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد، برخی تحریم‌ها مانند ارائه بیمه نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران برداشته شد، اما هنوز تحریم صادرات نفت ایران توسط غرب به جای خود باقی است.

آمریکا انتظار داشت که مشتریان ایران، سطح واردات روزانه نفت از این کشور را در سطح قبل از تحریم‌ها که کمی بیش از یک میلیون بشکه بود، ثابت نگه دارند.
XS
SM
MD
LG