لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

تولید روزانه نفت ایران در ماه سپتامبر «۱۰۰ هزار» بشکه دیگر کاهش یافت


خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۹ مهرماه با انتشار گزارشی از افت دوباره تولید نفت ایران در ماه سپتامبر خبر داده است. تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت امسال، هر ماه کاهش یافته است.

آمارهای رسمی اوپک حاکی است که تولید نفت ایران از ماه مه تا اوت، روزانه ۲۳۵ هزار بشکه افت کرده است.

اگر آمارهای ارائه شده توسط خبرگزاری رویترز برای ماه سپتامبر را نیز مدنظر قرار دهیم، افت روزانه تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام به ۳۳۵ هزار بشکه می‌رسد که تقریبا برابر ۹ درصد از کل تولید نفت خام آن در سال گذشته است.

البته برآورد رویترز از افت تولید نفت ایران طی ماه‌های مه تا سپتامبر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه است.

این خبرگزاری تولید روزانه نفت ایران در ماه سپتامبر را سه میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه ارزیابی کرده است.

گزارش‌ها درباره ادامه افت تولید ایران در حالی است که علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز هشتم مهر اعلام کرد که «ایران هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت ندارد و تولید با همه توان ادامه دارد».

وی همچنین گفت که ایران مشکلی برای دریافت پول نفت صادراتی ندارد.

صادرات نفت ایران طی ماه‌های گذشته با سرعت بیشتری دچار افت شده و اخیرا خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که ایران ۱۳ میلیون بشکه نفت بی‌مشتری را در تانکرهای لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره کرده است.

به گزارش سایت رسمی شرکت ملی نفت ایران، روز یکشنبه قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در بندر جاسک با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه میان این شرکت و دو شرکت داخلی امضا شد.

آقای کاردر در مراسم امضای این قرارداد ۲۰۰ میلیون یورویی گفت که این پروژه تا سه سال تکمیل می‌شود.

در دور اول تحریم‌های ایران پیش از امضای برجام (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) ایران دهها میلیون بشکه نفت بی‌مشتری خود را در تاسیسات ذخیره‌سازی خشکی و دریایی انبار کرده بود که بعد از لغو تحریم‌ها آنها را به فروش رساند.

ایران همچنین به خاطر افت صادرات، مجبور به کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت شده بود.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر (۱۳ آبان امسال) به اجرا گذاشته خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی است که صادرات روزانه نفت خام ایران از ۲.۱ میلیون بشکه در سال گذشته، به حدود یک میلیون بشکه در آبان‌ماه خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که به رغم ادامه افت تولید نفت ایران و ونزوئلا، دیگر همقطاران ایران در اوپک تولید خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس برآوردهای این خبرگزاری، تولید کل روزانه ۱۵ عضو اوپک در ماه سپتامبر به ۳۲ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه رسیده است که ۹۰ هزار بشکه بیشتر از ماه اوت است. عمده علت افزایش تولید اوپک مربوط به رشد تولید لیبی و عربستان بوده است.

منابع: رویترز، اوپک، شرکت ملی نفت ایران، بلومبرگ/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG