لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

عمليات ساخت خط لوله انتقال گاز ايران در خاک پاکستان آغاز شد


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران و آصف علی زرداری، همتای پاکستانی وی روز دوشنبه، ۲۱ اسفند، به چابهار سفر کرده و عمليات آغاز ساخت مرحله پايانی خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان را کلید زدند.

احداث اين خط لوله گاز که به «خط لوله صلح» معروف شده است، به پاکستان کمک می‌کند تا نيازهای روز افزون خود به منابع انرژی را بر طرف کرده و از ميزان خاموشی‌ها و همچنين کمبود سوخت در اين کشور بکاهد.

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است که روسای جمهوری دو کشور در گفت‌وگوی کوتاهی در فرودگاه چابهار، پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ايران و پاکستان را «موجب تقويت هر چه بيشتر روابط اقتصادی، سياسی و امنيتی تهران و اسلام‌آباد و کل منطقه» دانستند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، اين خط لوله با طول ۱۹۳۱ کيلومتر از تاسيسات عسلويه شروع می‌شود و پس از طی ۱۱۲۰ کيلومتر به مرز ايران و پاکستان می‌رسد.

جواد اوجی، معاون وزير نفت ايران و مدير عامل شرکت ملی گاز گفته است که احداث فاز اول اين خط لوله به طول ۹۰۰ کيلومتر از عسلويه تا ايرانشهر يک سال و نيم پيش به پايان رسیده است و ساخت فاز دوم اين خط لوله به طول ۱۲۰ کيلومتر از شهر ايرا‌نشهر تا مرز پاکستان نيز سال گذشته آغاز شد.

پيش بينی شده است که احداث خط لوله گاز در خاک ايران تا نيمه اول سال ۹۲ به نقطه صفر مرزی برسد.

آقای اوجی همچنین روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در چابهار گفته که عمليات اجرايی گاز رسانی در خاک پاکستان به طول ۷۸۰ کيلومتر و با قطر لوله ۴۲ اينچ تا قبل از دسامبر ۲۰۱۴ و ديماه ۱۳۹۳ بايد در خاک ايران و پاکستان به اتمام برسد.

در مراسم امروز، عمليات ساخت اين خط لوله در خاک پاکستان آغاز شد و پیش بینی شده که نخستين مرحله تحويل گاز ايران در پايان سال ۲۰۱۴ صورت گیرد. خبرگزاری آسوشيتدپرس با اشاره به اين تاريخ نوشته است که با توجه به تاخيرهای فعلی احتمال ضعيفی وجود دارد که تا زمان یاد شده خط لوله گاز ایران- پاکستان برای بهره‌برداری آماده شود.

پاکستان برای ادامه ساخت اين خط لوله در خاک خود با چالش‌های زيادی روبرو است که مهمترين آن تامين اعتبار يک و نيم ميليارد دلاری برای احداث آن است. جمهوری اسلامی ايران تعهد کرده که مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار از اين رقم را به پاکستان وام دهد مشروط به اينکه شرکت‌های ايرانی کار احداث خط لوله در خاک پاکستان را برعهده گيرند.

پاکستان گفته که باقيمانده هزينه ساخت خط لوله صلح را که بالغ بر يک ميليارد دلار خواهد شد از طريق فاينانس و افزايش قيمت برق مشترکان تامين می شود.

فاينانس یا تسهیلات بلند مدت برای اشاره به وام‌های دراز مدت استفاده می‌شود و با استفاده از آن ماشين‌آلات و تجهيزات لازم به منظور راه‌اندازی کارخانه يا سد و غيره که نياز به مبالغ قابل توجه وجود دارد خریداری شده و یا از آن برای انجام پروژه‌های مختلف عمرانی استفاده می‌شود.

چالش دوم دولت پاکستان، تحريم‌های آمريکا بر صنعت نفت و گاز ايران است که می‌تواند اين خط لوله گاز را نيز در برگيرد. آمريکا بارها با انجام اين پروژه مخالفت کرده و از پاکستان خواسته است تا به جای آن، ساخت خط لوله گاز از ترکمنستان به افغانستان و سپس پاکستان را در دستور کار خود قرار دهد.

واشينگتن همچنين پروژه‌هايی را برای نوسازی نيروگاه‌های پاکستان به مرحله اجرا درآورده است.

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، هفته گذشته در واکنش به ساخت اين خط لوله گفت: «اگر اين پروژه نهايی شود، نگرانی‌های جدی را در ارتباط با بحث تحريم ايران ايجاد خواهد کرد. ما اين مسئله را با همتايان پاکستانی خود در میان گذاشته‌ایم.»

گزارش ايسنا حاکی است که پاکستان به مدت ۲۵ سال، روزانه ۷۵۰ ميليون فوت مکعب گاز از ايران دريافت می‌کند که اين ميزان می‌تواند به يک ميليارد فوت مکعب در روز هم افزايش پيدا کند. با پايان دوره قرارداد، در صورت نياز امکان تمديد قرارداد به مدت پنج سال نيز وجود دارد.
XS
SM
MD
LG