لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

تذکر دو نماینده مجلس ایران به چهار وزیر درباره تظاهرات مردم کابل علیه رهبران جمهوری اسلامی


نمایی از تظاهرات تیرماه گذشته در کابل علیه رهبران جمهوری اسلامی ایران.
نمایی از تظاهرات تیرماه گذشته در کابل علیه رهبران جمهوری اسلامی ایران.

یک ماه پس از انجام تظاهرات در کابل علیه سخنان حسن روحانی درباره سیاست‌های سدسازی افغانستان، دو نماینده مجلس ایران در تذکری کتبی از چهار وزیر خواستند تا درباره راهپیمایی مردم افغانستان «علیه» آیت‌الله خمینی، خامنه‌ای و رییس‌جمهوری ایران، «برخورد مناسب» داشته باشند.

به گزارش سایت خبر آنلاین، علیرضا محجوب، نماینده تهران و نادر قاضی پور، نماینده ارومیه، روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد در تذکری کتبی از وزیران كشور، اطلاعات، دفاع و امورخارجه، خواستند تا درباره راهپيمايی تعدادی از مردم افغانستان در کابل، عليه آیت‌الله خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی «برخورد مناسب» کنند.

این نمایندگان مجلس در تذکر خود جزئیات بیشتری درباره این راهپیمایی بیان نکرده‌اند. اشاره این دو نماینده می‌تواند به راهپیمایی اعضای حزب مشارکت ملی افغانستان در کابل در روز ۱۸ تیر باشد.

در این راهپیمایی، نجیب‌الله کابلی رییس این حزب، گفته‌های حسن روحانی درباره سدسازی‌های افغانستان را مداخله در امور داخلی این کشور خوانده بود.

وی همچنین ایران و پاکستان را متهم کرده بود که برای «بی‌ثبات ساختن حکومت وحدت ملی» افغانستان تلاش می‌کنندو طالبان و شبکه حقانی را «آموزش می‌دهند».

در این راهپیمایی تصاویر آیت‌الله خمینی، خامنه‌ای و حسن روحانی در حالی‌که روی آنها خط کشیده شده و کلمه «شیطان» نوشته شده بود، به نمایش درآمده بود.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران روز ۱۲ تیر در اجلاس بین‌المللی ریزگردها در تهران اعلام کرده بود: «ما نمی‌توانیم در برابر آنچه محیط زیست ما را تخریب می‌کند بی‌تفاوت بمانیم، احداث سدهای متعدد در افغانستان و بند‌ها از کجکی تا سلما، کمال خان و دیگر سدها و بند‌ها در شمال و جنوب افغانستان، بر آستان خراسان ما بر سیستان و بلوچستان ما تأثیرگذار است».

پس از آن برخی از مقامات افغانستان از جمله نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رییس‌جمهوری این کشور، اعلام کردند که این کشور بر اساس معاهده قبلی با ایران و قوانین بین‌المللی از آب‌هایش استفاده می‌کند و ۸۰ درصد آب‌های افغانستان به کشورهای همسایه به‌خصوص ایران و پاکستان می‌ریزد.

بازسازی بند سلما در هرات، بازسازی بند کمال خان در نیمروز و ساخت بند کجکی در هلمند از جمله اقدامات دولت افغانستان برای مهار آب‌هایش بوده است.

ایران و افغانستان همچنین بر سر نحوه تقسیم آب رودخانه هیرمند یا هلمند اختلاف نظر دارند. هیرمند رودی است که از استان هلمند افغانستان به دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان در ایران می‌ریزد.

در همین زمینه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارم خرداد در دیدار با محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، خواستار حل هر چه سریع‌تر اختلاف‌ها درباره آبِ رودخانه‌های مرزی دو کشور شده بود.

XS
SM
MD
LG