لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

مرگ هشت نفر و مسمومیت ۴۸۱ تن به دلیل مصرف قارچ سمی در ایران


یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی را «بسیار مشکل» دانسته است.
یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی را «بسیار مشکل» دانسته است.

سخنگوی سازمان اورژانس ایران از مرگ هشت نفر به دلیل خوردن «قارچ سمی» و مسمومیت ۴۸۱ نفر دیگر طی روزهای اخیر در برخی استان‌های کشور خبر داده است.

به گفته مجتبی خالدی٬ حال ۴۷ نفر از مسموم‌شدگان قارچ‌های طبیعی٬ «وخیم» گزارش شده و عده‌ای که به تعداد آنها اشاره نشده٬ نیز در «صف پیوند کبد» هستند.

وی اضافه کرده که این افراد در استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، زنجان و آذربایجان غربی دچار مسمومیت شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، بارندگی‌های چشمگیر اردیبهشت‌ماه امسال همراه با توده‌های تندری٬ موجب رویش انواع قارچ‌ها به ویژه نوع سمی آنها شده و مصرف آنها موجب مسمومیت این تعداد از شهروندان شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه نام گونه قارچ سمی که ۲۲۳ نفر از اهالی کرمانشاه را مسموم و موجب مرگ پنج تن از آنها شده را «آمولینا» اعلام کرده است.

ابراهیم الهی‌تبار گفته که ۱۵۷ نفر از مسموم‌شدگان این استان از بیمارستان مرخص و تعدادی نیز به دلیل نیاز حاد به پیوند کبد به شیراز منتقل شدند.

وی افزوده که امسال به دلیل «شرایط آب و هوایی و رطوبت موجود»، قارچ سمی آمولینا که «ژن‌های نهفته آن در خاک وجود دارد، در سطح استان رشد و تکثیر پیدا کرده است که به دلیل داشتن سمی قوی و کشنده، سیستم گوارش و کبد را نابود می‌کند».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اشاره به مراجعه دست‌کم ۸۳ نفر طی هفته گدشته به مراکز درمانی به علت مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی٬ بیشترین مسمومیت‌های قارچ سمی در این استان را مربوط به شهرستان‌های کامیاران، سنندج، دیواندره و دهگلان اعلام کرده است.

آن‌طور که فرزام بیدارپور گفته٬ پس از بارش‌های اخیر، گونه‌های مختلفی قارچ در مناطقی از استان رشد کرد و افرادی که «توانایی کافی در تشخیص قارچ‌های سمی و خوراکی ندارند با مصرف آن دچار مسمومیت شدند».

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز از مرگ سه نفر و مسمومیت دست‌کم ۱۲۵ نفر در این استان بر اثر مصرف قارچ سمی خبر داده و گفته دو نفر از جان‌باختگان٬ برای پیوند کبد به شیراز اعزام شده بودند که در آنجا جان باختند.

عباس پزشکی ضمن هشدار نسبت به مصرف قارچ‌های کوهی، افزوده که تشخیص مسموم نبودن برخی قارچ‌ها تنها از طریق «نمونه‌‌گیری در آزمایشگاه امکان‌پذیر است و تشخیص سمی بودن قارچ‌ها از طریق رنگ، شکل، طعم و یا از راه سایر روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست».

شمار مسمومیت بر اثر مصرف قارچ سمی در ایران در روزهای اخیر به اندازه‌ای رسیده که مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌ زیست نسبت به استفاده از قارچ‌ها و گیاهان خودرو در کشور هشدار داده است.

طاهره افتخاری شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی را «بسیار مشکل» دانسته و افزوده که تنها «افراد متخصص و با تجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را دارند».

خانم افتخاری هشدار داده که «کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به کبد و سایر اعضای بدن شود» و به همین دلیل افراد غیرمتخصص نباید به هیچ وجه از «قارچ‌های خودرو» استفاده کنند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ فارس و ایرنا/ ب.ب /ک.ر
XS
SM
MD
LG