لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

ایران از کشف یک میدان نفتی جدید با ظرفیت ۵۳ میلیارد بشکه خبر داد


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۹ آبان از کشف یک میدان نفتی جدید با ظرفیت ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، این میدان نفتی در حد فاصل بستان تا امیدیه در استان خوزستان کشف شده که حجم ذخایر نفت درجای آن بالغ بر ۵۳ میلیارد بشکه است.

این خبرگزاری می‌گوید که وسعت این میدان ۲۴۰۰ کیلومتر مربع است و ۸۰ متر ضخامت دارد.

وزیر نفت ایران قرار است روز دوشنبه جزئیات کشف این میدان نفتی جدید را اعلام کند.

این دومین میدان بزرگ نفتی ایران پس از میدانی است که در اهواز کشف شده و ذخایر نفت درجای آن ۶۵ میلیارد بشکه اعلام شده است.

اعلام ذخایر نفت درجا به معنای این نیست که همه آن قابل برداشت است. کشورها ممکن است از روش‌های مختلف برای اعلام ذخایر نفتی خود استفاده کنند که لزوما استاندارد نیستند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، درباره میدان جدید نفتی گفته است: برآوردهای نخستین نشان می‌دهد که می‌توان حدود ۱۱ میلیارد بشکه نفت از آن استخراج کرد که معادل ۲۰ درصد کل میدان‌های نفتی کشف شده در خوزستان است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا افزوده است: در صورتی که از فناوری پیشرفته استفاده شود، ظرفیت برداشت نفت از این میدان به ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

ایران دارای چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است. با این حال به دلیل تحریم‌ها، مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی و قدیمی شدن چاه‌های نفتی قادر به بهره‌برداری کامل از ذخایر خود نیست.

حسن روحانی که به یزد سفر کرده بود، روز یکشنبه هنگام اعلام خبر کشف این میدان نفتی جدید گفت که ذخایر ۵۳ میلیارد بشکه‌ای این میدان به ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخایر ثابت شده ایران اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه «در زمانی که آمریکا فروش نفت ایران را تحریم کرد، کارگران و مهندسان ما توانستند این میدان را کشف کنند»، اظهار داشت: «اگر ضریب این میدان ۱۰ درصد باشد یعنی ۳۲۰ هزار میلیارد درآمد ماست. ما باید با علم و دانش مردم‌مان را ثروتمند کنیم و مسیر درست آینده را مشخص کنیم».

ایالات متحده اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با جمهوری اسلامی خارج شد و از آن زمان تحریم‌های گسترده‌ای علیه بخش‌های مختلف اقتصادی ایران وضع کرده است.

واشینگتن اردیبهشت امسال معافیت خریداران نفتی ایران را لغو کرد و از آن زمان صادرات نفتی کشور به شدت نزول کرده است، تا جایی که میزان آن بین ۱۰۰ هزار تا ۱۲۵ هزار بشکه بوده است.

کشورهای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام کرده‌اند مادامی که ایران به تعهداتش در چارچوب برجام متعهد باشد آنها نیز به این توافق پایبند خواهند بود و یک سازوکار مالی برای منتفع شدن ایران از منافع برجام راه‌اندازی کرده‌اند.

ایران در مقابل، اتحادیه اروپا را به «بی‌عملی» در زمینه اجرای تعهداتش متهم کرده و گفته که این اتحادیه در زمینه مقابله با تحریم‌های آمریکا «ناتوان» بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و عملکرد اتحادیه اروپا، از اردیبهشت امسال طی چهار مرحله از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG