لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

اعلام اسامی نامزدهای رسمی انتخابات ایران؛ محمود احمدی‌نژاد ردصلاحیت شد


بالا از راست به چپ: حسن روحانی، مصطفی میرسلیم، ابراهیم رئیسی/ پایین از راست: محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری.
بالا از راست به چپ: حسن روحانی، مصطفی میرسلیم، ابراهیم رئیسی/ پایین از راست: محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری.

ستاد انتخابات ایران اسامی نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را اعلام کرد که شامل شش نفر است.

خبرگزاری صداوسیما شامگاه پنجشنبه‌ ۳۱ فروردین به نقل از ستاد انتخابات ایران اعلام کرد که صلاحیت شش نفر برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

در این گزارش آمده است: در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته به این ترتیب است: «سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال؛ اسحاق جهانگیری کوشایی فرزند حسن؛ حسن روحانی فرزند اسدالله؛ سید ابراهیم رئیسی ساداتی فرزند سیدحاجی؛ محمدباقر قالیباف فرزند حسین؛ سید مصطفی هاشمی‌طبا فرزند سید ابوالقاسم».

مصطفی میرسلیم در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران و اسحاق جهانگیری نیز معاون اول وی است. ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس را به عهده دارد و محمدباقر قالیباف نیز شهردار تهران است. مصطفی هاشمی‌طبا نیز در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، رییس سازمان تربیت بدنی بود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

پیشتر سخنگوی وزارت کشور خبر داده بود که اسامی نامزدهای تایید شده احتمالا روز جمعه منتشر می‌شود.

صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری رد شده است.
صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری رد شده است.

نکته مهم فهرست اعلام شده این است که به نام محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری دو دوره ایران، اشاره نشده که بیانگر ردصلاحیت او از سوی شورای نگهبان است.

پیشتر برخی از چهره های اصولگرا از جمله احمد توکلی، از شورای نگهبان خواسته بودند که صلاحیت آقای احمدی‌نژاد را رد کند.

احمد توکلی در نامه‌ای مفصل به این شورا، از جمله دلایل خود برای رد صلاحیت احمدی‌نژاد به مواردی چون «تلاش ناکام در کسب قدرت بی‌حساب»، «عدم تمکین نسبت به دستور رهبری در انتصاب مشایی»، «خودسری در قبال دستور ولی امر در ماجرای عزل وزیر اطلاعات»، «الحاق غیرقانونی سازمان حج و زیارت به سازمان گردشگری»، «تعیین نمایندگان ویژه»، «عدم ارسال مصوبات دولت برای رئیس مجلس» و «بار مالی غیرقانونی مصوبات سفرهای استانی» اشاره کرده بود.

ولی رییس‌جمهوری پیشین ایران پیشتر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فونیکس» چین گفته بود که دلیلی برای رد صلاحیت او وجود ندارد.

وقتی درباره اینکه در صورت رد صلاحیت چه واکنشی نشان می‌دهد، گفته بود: «صبور باشید به وقتش متوجه خواهید شد».

هنوز گزارشی از واکنش آقای احمدی‌نژاد به خبر ردصلاحیت خود منتشر نشده است.

از دیگر چهره‌هایی که صلاحیت آنها در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رد شده است، می توان به حمید بقایی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری، علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، و محمد هاشمی، رییس سابق صداوسیما اشاره کرد.

برای انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ایران ۱۶۳۶ نفر ثبت‌نام کرده بودند که سخنگوی شورای نگهبان گفته است این شورا پرونده آنها را ظرف شش روز بررسی کرده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG