لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

مرکز پژوهش‌های مجلس: کرونا می‌تواند باعث بیکاری موقت ۶.۴ میلیون نفر در ایران شود


مرکز پژوهش‌ها روز ۱۹ فروردین هم در گزارشی درباره افزایش بیکاری و احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی هشدار داده بود.
مرکز پژوهش‌ها روز ۱۹ فروردین هم در گزارشی درباره افزایش بیکاری و احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی هشدار داده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران با انتشار گزارشی درباره پیامدهای اقتصادی بحران کرونا می‌گوپد که بین ۲.۸ میلیون تا ۶.۴ میلیون نفر از «شاغلان فعلی» به خاطر این بحران برای دوره‌ای «شغل خود را از دست خواهند داد».

این گزارش روز سه‌شنبه ۹ فروردین در وب‌سایت این مرکز منتشر شده است.

مرکز پژوهش‌ها تایید کرده که سه میلیون شغل در حدفاصل سال‌های ۹۴ تا ۹۸ اضافه شده است ولی توضیح داده که این شغل‌ها توسط بخش دولتی یا شرکتی ایجاد نشده، بلکه به طور عمده شغل‌های ناپایدار در حوزه خدمات بوده که «غالبا دارای قرارداد نیستند و تحت پوشش بیمه» قرار ندارند.

مرکز پژوهش‌ها روز ۱۹ فروردین هم در گزارشی درباره افزایش بیکاری و احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی هشدار داده بود ولی در گزارش جدید جزییات آماری بیشتری درباره ابعاد بیکاری ناشی از کرونا منتشر کرده است.

در این گزارش برای بررسی ابعاد بیکاری ناشی از کرونا، سه سناریو تنظیم شده است. در این سناریوها برآورده شده که با توجه به نوع اقدامات دولت، بین ۲.۸ میلیون تا ۶.۴ میلیون نفر «برای دوره‌ای به جمعیت بیکار افزوده» شوند و در این میان ۷۰ درصد افراد بیکار شده پوشش بیمه‌ای ندارند.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در زمستان سال ۹۸ را ۱۰.۶ درصد اعلام کرده بود.

این مرکز درباره مدت زمان دقیق این «دوره» ابراز نظر نکرده ولی گفته است پس از «اتمام قرنطینه»، در نیمه دوم سال اثر بحران کرونا بر اشتغال «به شدت کاهش خواهد یافت».

در این گزارش در حالی از عبارت «اتمام قرنطینه» استفاده شده است که مسئولان دولت و ستاد ملی کرونا در ایران تاکنون اعلام نکرده‌اند که «قرنطینه» اعمال شده است.

به نظر می‌رسد نویسندگان گزارش مرکز پژوهش‌ها به جای عبارت «فاصله‌گذاری اجتماعی» از «قرنطینه» استفاده کرده‌اند.

بحران کرونا علیه فقرا

در این گزارش با تاکید بر اینکه دهک‌های محروم‌تر جامعه «تاثیرپذیری» بیشتری از پیامدهای ناشی از بحران کرونا خواهند داشت.

مرکز پژوهش‌ها بر این اساس به دولت پیشنهاد کرده که دادن سبد کالا به کارمندان دولت را در اولویت نگذارد و به جای آن از فقرایی که مشاغل ساده خود را از دست داده‌اند، حمایت کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس روز ۱۷ فروردین نیز در گزارشی با اشاره به «تاخیر» نهادهای حکومت در حمایت از گروه‌های فقیر هشدار داد که ادامه این وضعیت ممکن است «رخدادهای دردناک به همراه داشته باشد».

پیش از این برخی مقامات جمهوری اسلامی تعداد افراد حاشیه‌نشین در ایران را ۱۹ میلیون نفر ذکر کرده‌اند.

کاهش بودجه ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی

یکی دیگر از تبعات بحران کرونا بر اقتصاد ایران، کاهش صادرات است. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی‌ها نشان می‌دهد در اسفندماه سال ۹۸، نسبت به اسفند سال ۹۷، صادرت دلاری غیرنفتی ایران «نزدیک به ۳۰ درصد کاهش داشته است».

تشدید کسری بودجه هم از دیگر پیامدهای بحران کرونا اعلام شده است. پیش از این، کسری بودجه در ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود ولی در گزارش جدید مرکز پژوهش‌ها، تاکید شده که با توجه به بحران کرونا و قیمت نفت، کسری بودجه دولت در سال ۹۹، به ۱۸۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG