لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

پرستو فروهر: ماموران امنیتی از برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد قتل فروهرها جلوگیری کردند


منزل فروهرها در تهران
منزل فروهرها در تهران

پرستو فروهر خبر داد که مامورین امنیتی روز دوشنبه اول آذر و مانند سال‌های گذشته از ورود افراد به خانه پدر و مادرش برای برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد قتل آنها جلوگیری کردند.

دختر داریوش و پروانه فروهر در مصاحبه با رادیو فردا گفت که مامورین امنیتی از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه از ورود افراد به منزل والدینش جلوگیری کرده و حتی به اقوام و دوستان آنها نیز اجازه ورود به این مراسم را نداده‌اند.

به گفته خانم فروهر، مامورین امنیتی ممنوعیت «شدید و سنگینی» را برای حضور افراد در مسیر‌های منتهی به خیابان هدایت، محل خانه داریوش و پروانه فروهر اعمال کرده بودند.

وی درباره چاپ آگهی این مراسم در روزنامه اطلاعات گفت که به صورت رسمی هیچ ممنوعیتی برای برگزاری مراسم اعلام نمی‌شود اما در عمل از برگزاری مراسم جلوگیری می‌شود و برگزاری مراسم را در یک «حالت فرسایشی» قرار می‌دهند.

پرستو فروهر ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادرش را «نادرست» «ناحق» و «ظالمانه» خواند و تاکید کرد که برگزاری مراسم بزرگداشت برای قربانیان جنایت‌های سیاسی، حق خانواده و دوستداران آنها و همچنین حق جامعه مدنی برای بزرگداشت کسانی است که در این جامعه روی حق دگراندیشی ایستادگی کردند.

لینک مستقیم

در چند سال گذشته مامورین امنیتی با بستن کوچه منتهی به خانه داریوش و پرستو فروهر از برگزاری مراسم یادبود و گرامیداشت این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی جلوگیری کرده‌اند.

در همین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز ۲۹ آبان در توئیتر خود نوشته بود که «نه قتل سفاکانه و فجیع» داریوش فروهر و همسرش «قابل دفاع است، نه جلوگیری از برگزاری مراسم سالگردش».

پرستو فروهر درباره این توئیت محمود صادقی نیز گفت: «مسلما خوب است که از درون بافت حکومتی به جلوگیری از برگزاری این مراسم اعتراض می‌شود و من امیدوارم که این اعتراض‌ها دامنه گسترده‌تری از یک نماینده مجلس پیدا کند».

پرستو فروهر پیش از سفرش به ایران در بیانیه‌ای از احضارش به دادسرای اوین خبر داده بود و باید روز سه‌شنبه در شعبه‌ دوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ شهید مقدس اوین حضور پیدا کند.

در سال‌های گذشته نیز چند بار پاسپورت پرستو فروهر هنگام ورود به ایران در فرودگاه ضبط شده بود.

داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری مشهور به فروهر، اول آذر سال ۱۳۷۷ در منزل‌شان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند.

روز ۱۲ آذر همان سال محمد مختاری، نویسنده، شاعر و عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و روز ۱۸ آذر نیز محمد جعفر پوینده مترجم و از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران ناپدید شدند که پس از مدتی جسدشان پیدا شد.

وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارتخانه را مسئول این چهار قتل که به قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای مشهور شد، اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG