لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

ارسال نخستین محموله نفت ایران به اندونزی پس از تحریم‌ها


ایران برای نخستین بار پس از لغو تحریم‎های آن در ژانویه ۲۰۱۶ یک محموله نفتی به اندونزی صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش ایران روز هفدهم بهمن ماه برای تحویل یک محموله نفتی به پالایشگاه سیلاکاپ اندونزی، عازم این کشور شد.

این نفتکش از پایانه نفتی جزیره خارک در خلیج فارس حرکت کرده و بر اساس برنامه قرار است روز ١٩ فوریه به پایانه سیلاکاپ، که بزرگترین پالایشگاه نفت اندونزی در آن واقع است، برسد.

این درحالی است که تهران و جاکارتا در حال مذاکره برای سرمایه‎گذاری اندونزی در میادین نفت ایران و سرمایه‎گذاری ایران در پالایشگاه‌های اندونزی هستند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که هم اکنون صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از رقم یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در ابتدای دولت یازدهم به دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسیده است.

به گفته وی، پیش از این ایران تنها به پنج یا شش کشور نفت صادر می‎کرد اما هم اکنون آزادی عمل در انتخاب مشتری و نبود هیچ مشکلی در پرداخت‎ها از جمله آثار کسب دوباره سهم ایران در بازار جهانی نفت خام است.

آقای زنگنه افزود به منظور ایجاد تنوع در صادرات محصولات، حدود ٦٠ درصد نفت ایران به آسیا و ٤٠ درصد به اروپا صادر می‌‎شود.

وی گفت که سهم ایران از بازار نفت بسیار مهم‌تر از قیمت این کالاست و مسئولیت درست کردن قیمت برعهده کسانی است که این قیمت را خراب کرده‎اند و ما نقشی در این زمینه نداشتیم زیرا هنگامی که ایران یک میلیون بشکه نفت صادر می‎کرد، دیگر کشورها صادرات خود را افزایش دادند و بر اساس تحلیل‎ها قیمت را کاهش دادند.

افزایش صادرات ایران به هند

در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، رویترز نیز به نقل از آمار کشتیرانی نوشت ایران در ۱۰ ماه نخست سال مالی هندی که از ماه آوریل (۱۰ فروردین ماه) شروع می‌شود، روزانه ۵۳۲ هزار و ۸۰۰ بشکه نفت از ایران وارد کرده است که در مقایسه با ۲۲۸ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

ایران که تا پیش از اعمال تحریم‌ها دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود اکنون جای خود را به رقیبش در منطقه، یعنی عراق، داده است.

ایران در ماه ژانویه پس از عربستان سعودی و عراق، سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود. صادرات روزانه نفت ایران به هند در ماه ژانویه به ۵۵۴ هزار و ۶۰۰ بشکه افزایش یافت. این رقم نسبت به ژانویه سال گذشته افزایشی سه برابری داشته و نسبت به ماه دسامبر نیز ۱.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

پالایشگاه ریلاینس هند خرید نفت از ایران را در زمان تحریم‌ها متوقف کرده بود اما پس از لغو تحریم‌ها واردات نفت از ایران را از سرگرفته است.

XS
SM
MD
LG