لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

ثبت نام نامزدهای انتخابات رياست جمهوری فروردين ۹۲ آغاز می شود


یکی از حوزه های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۸۸.
یکی از حوزه های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۸۸.
يک مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی روز پنجشنبه اعلام کرد که ثبت نام نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ايران فروردين‌ماه ۱۳۹۲ آغاز خواهد شد.

حسنعلی نوری، مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور، در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته که «برنامه اصلی زمان بندی و اجرايی وزارت کشور از زمان ثبت نام انتخابات رياست جمهوری آغاز می شود و فعلا اقدامات لازم برای پشتيبانی از برنامه اصلی در حال انجام است.»

به گفته وی، «بر اساس برنامه ريزی های صورت گرفته، زمان ثبت نام از کانديداهای يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری از فروردين ماه سال ۹۲ آغاز می شود.»

انتخابات يازدهم رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال آینده برگزار شود.

مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور ايران گفته است: «در برنامه زمان بندی اصلی انتخابات نيز مراحل مختلفی همچون ثبت نام کانديداها، بررسی صلاحيت آنها توسط شورای نگهبان، آغاز تبليغات و زمان انتخابات در نظر گرفته شده است که هر کدام به موقع انجام خواهد شد.»

در حالی که هفت ماه بيشتر به زمان انتخابات باقی نمانده است، رقابت نامزدهای احتمالی اين انتخابات هنوز آغاز نشده است.

در دوره های پيشين انتخابات رياست جمهوری ايران بسياری از نامزدها از يکسال قبل از رای گيری، فعاليت های رسمی خود را آغاز می کردند و به طرح برنامه ها و شعارهای خود می پرداختند.

به نظر می رسد که اظهارات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در جمع بسيجيان خراسان شمالی در روز ۲۴ مهرماه امسال مانعی برای ورود و تبليغات زودهنگام نامزدهای انتخابات شده است.

به گزارش پايگاه رسانه ای آيت الله خامنه ای، رهبر ايران در اين سخنرانی گفت: «بعضی از حالا وارد عرصه انتخابات می شوند. نه، ما اين را اصلا تاييد نمی کنيم؛ هر چيزی در وقت خود، در جای خود.»

وی انتخابات را برای جمهوری اسلامی «مايه آبرو و افتخار» خواند و از مسوولين نظام خواست تا انتخابات پيش روی رياست جمهوری «مايه بی آبرويی برای کشور نشود؛ آن طوری که در سال ۸۸ يک عده ای سعی کردند انتخابات را مظهر اختلافات وانمود کنند، جنجال سياسی طبيعی انتخابات را تبديل کنند به يک فتنه».

آيت الله خامنه ای روز ۲۴ مهرماه هم در جمع مردم شيروان از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا «آرامش سياسی کشور را حفظ کنند» و به گفته وی، «نگذارند فضای سياسی کشور، جنجالی و متلاطم شود.»

رهبر جمهوری اسلامی ايران نگران است که تبليغات نامزدهای انتخابات رياست جمهوری باعث از دست رفتن کنترل اوضاع سياسی و بروز انتقادها نسبت به عملکرد دستگاه های مختلف جمهوری اسلامی شود.

اعتراض های پس از انتخابات سال ۸۸ رياست جمهوری که رهبر جمهوری اسلامی و ساير مسوولان ايران از آن به عنوان «فتنه» ياد می کنند پس از آن رخ داد که وزارت کشور ايران، محمود احمدی نژاد را به عنوان «رييس جمهور منتخب» معرفی کرد و اين در حالی بود که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلبان، در بيانيه هايی اعلام کردند که در اين انتخابات «تقلب های گسترده و مهندسی آراء» صورت گرفته است.

در حالی که اصلاح طلبان هنوز برای انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ تلاش چندانی صورت نداده اند، از اردوگاه اصولگرايان خبر می رسد که افرادی نظير علی لاريجانی، محمد باقر قاليباف، سعيد جليلی، غلامعلی حدادعادل و محسن رضايی از نامزدهای احتمالی اين انتخابات خواهند بود.

علی لاريجانی که رياست مجلس شورای اسلامی را به عهده دارد در هفته های اخير سفرهايی به نقاط مختلف کشور انجام داده است و در سخنرانی هايش سعی کرده است تا مواضع خود را درباره مسائل اقتصادی و سياسی ايران اعلام کند.

در روزهای اخير برخی از سايت های اصولگرا نظير «رجانيوز» اعلام کردند که محسن رضايی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رنگ «آبی» را به عنوان «رنگ انتخاباتی» خود انتخاب کرده است. با این حال به گزارش ۱۷ آبان‌ماه خبرگزاری مهر، روابط عمومی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام این خبر را تکذیب کرد.


به گزارش برخی از سایت‌های اصولگرا، محمدباقر قاليباف نیز رنگ «نارنجی» را به عنوان «رنگ انتخاباتی» خود تعيين کرده است. رجانيوز روز ۱۵ آبان نوشت: «چندی پيش در محفلی که حدود ۱۰۰۰ نفر از جوانان حامی محمدباقر قاليباف حضور داشتند، دستبند و شال های تبليغاتی با رنگ نارنجی ميان آنها توزيع شد.»

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی، که رييس هيات مذاکره کننده ايران با گروه پنج به علاوه يک در گفت و گوهای هسته ای از ديگر نامزدهای دارای بيشترين بخت برای رياست جمهوری آينده ايران نام برده می شود که به آيت الله علی خامنه ای نيز نزديک است.

برخی از سایت های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد از جمله «شبکه ایران» نتایج برخی از نظرسنجی ها را منتشر کرده اند که به گفته آنها، حاکی از پیشتازی اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر احمدی نژاد، در انتخابات آینده است.

نامزدهای انتخابات رياست جمهوری بايد از سوی اعضای ۱۲ نفره شورای نگهبان تاييد صلاحيت شوند که نيمی از اعضای آن را رهبر جمهوری اسلامی تعيين می کند. دبيری اين شورا با احمد جنتی است که با نفوذترين فرد برای تاييد صلاحيت نامزدها به شمار می رود.
XS
SM
MD
LG