لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

معاون وزیر ورزش: شجاعی و حاج‌صفی به تیم ملی دعوت نمی‌شوند


مسعود شجاعی (راست) و احسان حاج‌صفی
مسعود شجاعی (راست) و احسان حاج‌صفی

محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و امور جوانان، روز پنجشنبه از محرومیت مسعود شجاعی کاپبتان تیم ملی و احسان حاج‌صفی دیگر ملی‌پوش فوتبال ایران خبر داد.

مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، دو بازیکن ایرانی باشگاه پانیونیوس در رقابت‌های لیگ اروپا هستند که اخیرا مقابل باشگاه مکابی تل‌آویو به میدان رفتند. آنها در دیدار رفت به میزبانی اسراییل حضور نداشتند اما در بازی برگشت در آتن تیم خود را همراهی کردند.

معاون وزیر ورزش ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفته است در ۳۸ سال گذشته هیچ‌کدام از ورزشکاران ما در صحنه‌های مهم حتی المپیک حاضر نبودند مقابل «ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم» به میدان بروند.

برخلاف اظهارات داورزنی، منع نظام جمهوری اسلامی در رویارویی ورزشکاران ایرانی با حریفان اسراییلی از ابتدای انقلاب اسلامی صورت نگرفته و نخستین بار، در سال ۱۳۶۲ اتفاق افتاد.

از طرفی طی این مدت، چند رویارویی نیز اتفاق افتاده است. از جمله بازی مهرداد میناوند مقابل هاپوئل در لیگ قهرمانان اروپا. میناوند پنج هفته بعد برای تیم ملی هم به میدان رفت و هرگز دچار محرومیت نشد.

داورزنی می‌گوید: «ما بارها با تهدید کمیته بین‌المللی المپیک بودیم اما ورزشکاران کشورمان طلای المپیک را از دست دادند تا پای ارزش‌های ایران اسلامی بایستند و از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند».

اشاره به «حمایت از فلسطین» در حالی صورت گرفته است که بسیاری از اعضای تیم ملی فوتبال فلسطین، سابقه حضور در لیگ اسراییل را دارند.

وی تاکید کرد: «وقتی دو فوتبالیست ما بی‌تفاوت عمل می‌کنند به صرف اینکه تعهدی به باشگاه‌شان دارند، پس تعهدشان به ملت شریف ایران چه می‌شود؟»

در این خصوص، به نظر می‌رسد آقای داورزنی حمایت گسترده فوتبالیست‌های شاخص یا اعلام حمایت مردم در شبکه‌های اجتماعی را جزو «ملت شریف ایران» دسته‌بندی نکرده است.

او تاکید کرده که این وضعیت برای ملت ایران قابل تحمل نیست و «به طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند».

آیا کارلوس کی‌روش تصمیم داورزنی را اجرا خواهد کرد؟ داورزنی می‌گوید: مراجع تصمیم‌گیری به این موضوع نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت ورزش و همچنین فدراسیون فوتبال هستند، نه آقای کی‌روش. هیچ‌کس حق ندارد خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رد کند.

در همین حال، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در توئیتی به این تصمیم وزارت ورزش انتقاد کرده و نوشته است: «شجاعی و حاج صفی محروم می‌شوند اما طرف در مقام وزارت با وزیر اسرائیلی دیدار کرده و الان رییس کمیسیون مجلس است».

وی توضیح بیشتری در این زمینه نداده است ولی به نظر می‌رسد اشاره وی به محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد، باشد که اکنون رییس کمیسیون تحقیقات و فناوری مجلس دهم است.

XS
SM
MD
LG