لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

«افزايش ۱۲۳ درصدی» واردات گندم ایران در شش ماهه نخست ۹۳


رييس سازمان توسعه تجارت ايران می‌گويد حجم تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست امسال با ۲۲ درصد رشد به بيش از ۵۳ ميليارد دلار رسيده و گندم در صدر فهرست واردات کشور است که بيش از ۱۲۳ درصد افزايش نشان می‌دهد.

خبرگزاری ايرنا روز دوشنبه ۱۴ مهر به نقل از ولی‌الله افخمی راد، رييس سازمان توسعه تجارت ايران، از رشد ۲۲ درصدی حجم تجارت خارجی در شش ماه نخست سال جاری شمسی خبر داد.

افخمی راد با بيان آنکه اين ميزان حجم تجارت همچنان مورد رضايت نيست، ابراز اميدواری کرده است تا پايان سال جاری حجم مبادلات خارجی ايران به حدود ۱۱۰ ميليارد دلار افزايش يابد.

بر اساس جديدترين آمار ماهانه گمرکی کشور که هفته گذشته منتشر شد، صادرات غير نفتی ايران در شش ماهه نخست امسال بدون احتساب ميعانات گازی با رشد ۹.۳ درصدی از ۱۶ ميليارد و ۶۸۵ ميليون دلار گذشت.

با اين حال نکته جالب توجه در آمارهای گمرک اين است که صادرات غيرنفتی ايران در مقايسه با شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ از نظر وزنی ۰.۴۵ درصد کاهش يافته است.

حجم صادرات غير نفتی ايران در نيمه نخست سال امسال ۳۸ ميليارد و ۶۶۳ ميليون تن بوده است.

گزارش ۲۰۸ صفحه ای گمرک حاکی است که صادرات ميعانات گازی ايران در اين دوره با ۵۷.۸ درصد افزايش به شش ميليارد و ۵۱۴ ميليون دلار رسيده است که سهمی ۲۸ درصدی در کل صادرات غيرنفتی ايران دارد.

صادرات محصولات پتروشيمی نيز در همين دوره با افرايش ۲۲ درصدی از شش ميليارد و ۷۲۱ ميليون دلار گذشت که اين مبلغ برابر ۲۹ درصد کل صادرات غيرنفتی جمهوری اسلامی است.

در مجموع، صادرات ایران از فروردين تا شهريورماه با ۱۹.۶ درصد افزايش به ۲۳ ميليارد و ۱۹۹ ميليون دلار رسيده و واردات نيز با بيش از ۲۹.۵ درصد افزايش به ۲۶ ميليارد دلار رسيده است.

پروپان مايع شده به ارزش يک ميليارد دلار، متانول به ارزش ۸۱۷ ميليون دلار و بوتان مايع شده به ارزش ۷۳۰ ميليون دلار در صدر کالاهای صادراتی ايران قرار دارند.

در ميان اقلام وارداتی نيز، گندم در صدر ليست قرار دارد. ايران در اين دوره بيش از يک ميليارد و ۲۸۶ ميليون دلار گندم وارد کرده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بيش از ۱۲۳ درصد افزايش نشان می‌دهد.

وسايل نقليه با موتور پيستونی درون سوز با حجم سيلندر بيشتر از ۱۵۰۰ سانتيمتر مکعب (۹۴۷ ميليون دلار)، برنج (۸۲۷ ميليون دلار)، ذرت (۷۱۰ ميليون دلار) و کنجاله سويا (۶۳۱ ميليون دلار) ديگر کالاهای وارداتی عمده ايران در دوره شش ماهه بودند.

واردات خودرو نيز در اين مدت بيش از دو برابر شده و به رقم يک ميليارد و ۱۲ ميليون دلار رسيده است.

۹۳ درصد از کل صادرات غيرنفتی ايران راهی بازارهای آسيايی شده و سهم قاره اروپا از کل صادرات ايران به ۴.۵ درصد می‌رسد.از طرفی سهم کشورهای آسيايی در واردات ايران نيز بيش از ۷۷ درصد بوده و سهم اروپا و آمريکا تنها کمی بيش از ۲۱ درصد شده است.

عمده کشورهای صادرکننده کالا به ايران هم در شش ماهه نخست امسال به ترتيب امارات متحده عربی (شش ميليارد و ۵۴۴ ميليون دلار)، چين (پنج ميليارد و ۸۹۶ ميليون دلار)، هند (دو ميليارد دلار)، کره جنوبی (يک ميليارد و ۹۸۴ ميليون دلار) و ترکيه (يک ميليارد و ۱۲۸ ميليون دلار) بوده‌اند.

چين (۴ ميليارد و ۵۷۵ ميليون دلار) ،عراق (۲ ميليارد و ۷۷۲ ميليون دلار)، امارات متحده عربی (يک ميليارد و ۸۵۸ ميليون دلار)، افغانستان (يک ميليارد و ۲۳۸ ميليون دلار) و هند (يک ميليارد و ۱۲۸ ميليون دلار) به ترتيب عمده‌ترين خريداران کالاهای غيرنفتی ايران در نيمه نخست سال جاری بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG