لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

نگرانی حکومت ایران از افزایش «زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی»


ریيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که پيشتر، ریيس پليس تهران بزرگ هم بوده است می گويد بايد به خاطر افزايش آنچه که از آن به عنوان «زندگی مجردی» ياد کرده، در تهران نگران بود.

مرتضی طلايی در گفت و گو با خبرگزاری ايلنا گفته است که محله های شمال شهر تهران با آسيب اجتماعی تازه ای روبرو هستند که به گفته او، پيامدهای خطرناکی برای جامعه خواهد داشت.

آسيب و خطری که آقای طلايی از آن حرف می زند، زندگی زنان و مردان بدون ازدواج رسمی زير سقفی مشترک است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، دختران و پسران دانشجو در شمال شهر تهران زندگی بدون ازدواج با يکديگر را انتخاب کرده اند.

هنوز آمار رسمی در این زمینه اعلام نشده، اما سخن از افزايش انتخاب ميان جوانان ايرانی است. زندگی خارج از چارچوب ازدواج. چيزی که توجه جامعه شناسان را هم به خود جلب کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:13 0:00
لینک مستقیم

نيره توحيدی، جامعه شناس: يک عده ای از جوانان ما حتی دختران ما دارند به صورت مستقل و تنها و مجرد زندگی می کنند. اين در ايران پديده جديدی است و در شهرهای بزرگ ما مانند تهران، اصفهان، شيراز، مشهد و تبريز ما می بينيم که حدودا ۳۰ درصد زنان مجرد در اين شهرها در خانه های مستقل زندگی می کنند.»

ریيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پايتخت همچنين با اشاره به افزايش آمار طلاق در ايران و وضعيت زنان به ويژه در سطح شهرها، می گويد که افزايش طلاق بر افزايش تن فروشی در شهرها نيز اثر گذاشته است.

آقای طلايی معتقد است بايد برای تقويت کانون خانواده در ايران برنامه ريزی کرد و برنامه ای برای تغيير روند رو به رشد طلاق داشت.

مروری بر آمار رسمی خبر از افزايش طلاق و کاهش ازدواج در سراسر ايران می دهد. در پايتخت اما، آمار شديدتر شده است. در ازای هر سه ازدواج، يک طلاق.

اين طور که مديرکل ثبت و احوال تهران به خبرگزاری مهر گفته است: سن ازدواج در اين استان افزايش يافته و ميزان طلاق در سال جاری نسبت به سال گذشته شش درصد بيشتر شده است.

تنها در هشت ماه گذشته ۲۲ هزار و ۱۲۸ طلاق در تهران به ثبت رسيده که اغلب آنها هم در يک تا دو سال اول زندگی مشترک رخ داده است. همين آمار شايد قضات دادگاه های خانواده را بر آن داشته تا از صدور حکم طلاق پرهيز کنند و مراجعان به دادگاه را به ادامه زندگی با همديگر دعوت کنند.

پيش از اين، مدير بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور به خبرگزاری فارس گفته بود که ۶۰ درصد طلاق ها در ايران به دليل مشکلات جنسی بين زن و مرد شکل می گيرد.

خيلی از ناظران اجتماعی البته، طلاق را الزاما در حوزه آسيب های اجتماعی بررسی نمی کنند.

نيره توحيدی، جامعه شناس: افزايش طلاق به معنای آسيب اجتماعی نيست. چرا که جامعه خودش را منطبق کرده است با شرايط نوين مناسبات زن و مرد و مناسبات جنسيتی به طور کلی و طلاق می تواند حتی به عنوان يک امر رهايی بخش برای خيلی ها باشد. هر چه جوامع تر مدرن تر و شهرنشين تر شده است، آمار طلاق هم بالاتر رفته است.»

با اين حال نگرانی های مسئولان در ايران اين روزها بيشتر بر افزايش آمار طلاق تمرکز است. ریيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پايتخت می گويد بايد نهاد خانواده را تقويت کرد. فکر و راهکاری که با پديده همزيستی بدون ازدواج جوانان چندان تناسبی ندارد.
XS
SM
MD
LG