لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

ایران با کسب شش مدال طلا قهرمان کشتی آزاد آسیا شد


تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب شش مدال طلا به مقام قهرمانی رقابت‌های کشتی قهرمانی بزرگسالان آسیا در قزاقستان دست یافت. ایران پارسال با کسب فقط یک مدال طلا توسط پرویز هادی در فوق سنگین، پس از هندوستان در رده دوم قرار گرفته بود.

به این ترتیب تیم ملی کشتی آزاد ایران بعد از قهرمانی در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ بوداپست و قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ لس آنجلس، سکوی نخست ۲۰۱۴ آسیا در قزاقستان را نیز نصیب خود کرد.

ایران در سال ۲۰۰۳ نیز با هدایت رسول خادم در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب شش مدال طلا شده بود. خادم پس از آن مسابقات به دلیل اختلافات با مسئولین ورزش، به همکاری خود با فدراسیون کشتی پایان داد. این قطع همکاری تا قبل از المپیک لندن ادامه داشت. بازگشت مجدد او به مسابقات قهرمانی آسیا، با تکرار شش مدال طلای سال ۲۰۰۳ همراه شده.

در ۶۱ کیلوگرم مسعود اسماعیل‌پور مقابل بازار قلی یف از قرقیزستان به برتری دست یافت. او در مرحله نیمه نهایی و در حالی که رقیب قزاقستانی از حمایت تماشاگران خودی بهره می‌برد با نتیجه ۱۴ بر ۹ مقابل دولت نیازبیکوف به پیروزی رسید و فینالیست شد.

اسماعیل‌پور در فینال مقابل راجنیش از هندوستان با نتیجه ۱۱ بر صفر به برتری دست یافت و قهرمان شد.

در ۷۰ کیلوگرم مصطفی حسین خانی در دور نخست مقابل هیو لینگ از چین با نتیجه ۱۲ بر یک به برتری دست یافت. دور دوم مقابل دوکان تات از ویتنام در حالی که با نتیجه ۱۲ بر یک پیش بود با ضربه فنی پیروز شد.

حسین خانی در مرحله نیمه نهایی نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر اختیار نوروزاف ازبکستانی را شکست داد و راهی فینال شد. وحیداوف تاجیکستانی در فینال به دلیل آسیب دیدگی مقابل حسین خانی حاضر نشد تا وی صاحب مدال طلا شود.

در ۷۴ کیلوگرم رضا افضلی مقابل ریوچی یامانکا از ژاپن با نتیجه ده بر صفر به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد تا مقابل کانگ ژانگ ازچین با نتیجه ده بر صفر به برتری برسد و فینالیست شود.

افضلی در دیدار پایانی مقابل پاریوجات انوربات از مغولستان به برتری ۷ بر صفر دست یافت و قهرمان شد.

حامد زرین‌کمر در نخستین مبارزه خود با نتیجه ۱۰ بر صفر از سد ژی ژانگ از چین گذشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد اما مقابل الیهان ژومایف از قزاقستان با نتیجه ۴ بر ۷ مغلوب شد. او با توجه به شکست کشتی‌گیر قزاق مقابل موسی یف قرقیزستانی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در روز نخست این رقابت‌ها نیز سیداحمد محمدی در ۶۵ کیلو در دور اول با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل راجنش از هند و در دور دوم با نتیجه ۱۴ بر ۴ مقابل ژوماگازی‌یف دارنده مدال برنز ۲۰۱۱ جهان به پیروزی رسید تا جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی را کسب کند.

محمدی در این مرحله هم ۱۰ بر صفر از سد حریف مغول خود گذشت و فینالیست شد.

محمدی برای کسب مدال طلا مقابل کانگ جین هیوک از کره‌شمالی قدرتمندانه و با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد و به مدال طلا دست یافت.

میثم جوکار در ۸۶ کیلو با نتیجه ۱۲ بر یک مقابل کشتی‌گیری از عراق به پیروزی رسید. در دور دوم هم با نتیجه ۱۱ بر صفر نماینده چین را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. در این مرحله از سد رشید قربانف دارنده مدال برنز سال ۲۰۱۳ جهان و قهرمان دو دوره آسیا از ازبکستان گذشت و فینالیست شد. جوکار در فینال مقابل حریف قزاقستانی با زیرگیری‌های بی‌نقص خود به پیروزی دست یافت و صاحب گردن آویز طلا شد.

کمیل قاسمی نماینده ۱۲۵ کیلوگرم ایران با نتیجه ۱۱ بر صفر مقابل حریف اهل کره‌جنوبی به پیروزی دست یافت. در دور دوم ۵ بر صفر آیال لازاروف از قرقیزستان را برد. در نیمه‌نهایی ۱۲ بر صفر مقابل دولت شابانبای از قزاقستان به برتری دست یافت و فینالیست شد تا انتقام شکست در جام تختی را هم بگیرد. قاسمی در دیدار پایانی مقابل حریف مغولستانی با نتیجه قاطع ۱۰ بر صفر به برتری دست یافت.

رده بندی انفرادی و تیمی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان آسیا به شرح زیر است:

۵۷ کیلو: ۱- رسول کالیف (قزاقستان) ۲- تسوگباتار (مغولستان) ۳- صمد نادربیک (قرقیزستان) و فومیتاکا موریشیتا (ژاپن) ۵- مهران رضازاده (ایران) و عبادوف (تاجیکستان)
۶۱ کیلو: ۱- مسعود اسماعیل‌پور (ایران) ۲- باجرانگ (هند) ۳- دولت نیازبکوف (قزاقستان) و نازمومداخ (مغولستان)

۶۵ کیلو: ۱- سیداحمد محمدی (ایران) ۲- کانگ جین هیوک (کره شمالی) ۳- فورکات فرمان اف (ازبکستان) و باتچولون باتمانگنای (مغولستان)

۷۰ کیلو: ۱- مصطفی حسین‌خانی (ایران) ۲- وحیداوف (تاجیکستان) ۳- هوساکا (ژاپن) و اختیار نوروزاوف (ازبکستان)

۷۴ کیلو: ۱- رضا افضلی (ایران) ۲- اونوربات (مغولستان) ۳- ریوچی یامانکا (ژاپن) و اینوکنتیف (قرقیزستان)

۸۶ کیلو: ۱- میثم جوکار (ایران) ۲- اصلان کاهیدزه (قزاقستان) ۳- اورگادول (مغولستان) و رشید قربانف (ازبکستان)

۹۷ کیلو: ۱- دورجیخاند (مغولستان) ۲- ماگومد موسایف (قرقیزستان) ۳- رستم اسکندری (تاجیکستان) و ساتیوارت (هند). ۷- حامد طالبی زرین کمر (ایران)

۱۲۵ کیلو: ۱- کمیل قاسمی (ایران) ۲- ناتسوگسورن (مغولستان) ۳- شانگ‌های (چین) و دولت شابانبای (قزاقستان)

رده بندی تیمی:

۱- ایران ۷۰ امتیاز
۲- مغولستان ۶۳ امتیاز
۳- قزاقستان ۵۱ امتیاز
۴- ازبکستان ۴۱ امتیاز
۵- ژاپن ۴۰ امتیاز
XS
SM
MD
LG