لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

جدال توئیتری وزیران امور خارجه ایران و امارات


محمد جواد ظریف (راست) در حال فشردن دست وزیر امور خارجه امارات در آذر ۱۳۹۲.
محمد جواد ظریف (راست) در حال فشردن دست وزیر امور خارجه امارات در آذر ۱۳۹۲.

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۳ دی در پاسخ به موضع‌گیری همتای اماراتی‌اش که انتقاد ایران از عملکرد عربستان در زمینه حقوق بشر را به تمسخر گرفته بود در پیامی در توئیتر نوشت: «تازه به دوران رسیده‌های متکبر» نباید در سیاست دخالت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهار نظرهای طعنه‌آمیز محمد جواد ظریف و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی در شبکه توئیتر نشان دهنده تنش در روابط دو کشور است که در زمینه اقتصادی مناسبات گسترده‌ای دارند ولی به لحاظ سیاسی روابط خوبی ندارند.

به دنبال بروز تنش در مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی که پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و حمله به سفارت این کشور در تهران روی داد، دولت امارات متحده عربی با قاطعیت از ریاض حمایت کرده است.

پس از آن حوادث، عربستان مناسبات خود را با ایران قطع کرد و امارات متحده عربی نیز روابطش را با ایران تنزل داد.

روز یکشنبه محمد جواد ظریف در سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «افراط‌گرایی بی‌مهار عربستان سعودی» ضمن انتقاد شدید از عملکرد ریاض در زمینه حقوق بشر، آن کشور را به حمایت از افراط گرایی و «تشدید خصومت مذهبی» متهم کرد.

اما حکومت ایران نیز از سوی گروه‌های مدافع حقوق بشر و حکومت‌های غربی به خاطر عملکردش در زمینه حقوق بشر و حمایتش از گروه‌های مسلح تندرو در خاورمیانه مورد انتقاد قرار دارد.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی در واکنش به مقاله وزیر خارجه ایران در یک پیام عربی روی شبکه توئیتر خطاب به دو و نیم میلیون دنبال کننده حساب کاربری‌اش نوشت: «وقتی مقاله نیویورک تایمز را خواندم فکر کردم که نویسنده آن وزیر خارجه یک کشور منطقه اسکاندیناوی است».

آقای ظریف روز چهارشنبه در توئیتی پاسخ داده است: «دیپلماسی عرصه کار افراد بالغ و معقول است و نه تازه به دوران رسیده‌های متکبر».

وزیر خارجه ایران در این پیام مستقیما از امارات متحده عربی نام نبرد ولی به اعتقاد کار‌شناسان، منظور آقای ظریف وزیر خارجه امارات متحده عربی بوده است.

ایران به تمدن باستانی و قدرت تاریخی خود افتخار می‌کند و خود را از کشورهای عربی خلیج فارس که طی چند دهه اخیر به خاطر درآمدهای نفتی به ثروت و جایگاهی رسیده‌اند کاملا متمایز می‌داند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که امارات متحده عربی طی یک سال اخیر از سیاست خارجی فعال عربستان سعودی که مدعی است هدفش جلوگیری از دخالت ایران در امور داخلی آن کشور است، حمایت کرده است.

نیروهای امارات در ائتلاف عربی به رهبری عربستان که در یمن با نیروهای حوثی (که به ادعای آن‌ها مورد حمایت ایران هستند) می‌جنگد، نقش فعالی دارند.

اما امارات که اتحادی از هفت امارت، ابوظبی پایتخت و دوبی مرکز تجاری و اقتصادی آن است، در عین حال یکی از مراکز مهم تجارت ایران با جهان است و در حال حاضر ۴۰۰ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند.

کار‌شناسان معتقدند امارات متحده عربی و به خصوص دوبی از مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم‌های بین المللی علیه آن کشور که نتیجه توافق هسته‌ای تابستان گذشته است، نفع زیادی خواهد برد.

XS
SM
MD
LG