لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

برگزاری مسابقه کاریکاتور «ترامپیسم» در ایران با هدف تمسخر رییس‌جمهوری آمریکا


مسابقه کاریکاتوری در ایران با عنوان «ترامپیسم» سازمان داده شده که از صدها شرکت‌کننده دعوت شده است تا کارتون‌هایی برای مسخره کردن رییس‌جمهوری آمریکا تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برگزار کننده این مسابقه همان گروهی است که سال گذشته مسابقه کاریکاتورهای هولوکاست را برگزار کرد که به گفته آنها، هدفش نه تردید در جنایات آلمان نازی بلکه نشان دادن معیارهای دوگانه غرب در زمینه آزادی بیان بود.

لوگوی این مسابقه که از آرم آلمان نازی الهام گرفته یک حرف «ت» به شکل مورب روی دایره‌ای سفید بر پس زمینه‌ای سرخ رنگ است. در یکی از کاریکاتورها، دونالد ترامپ در حال کشیدن یک سبیل هیتلری روی صورت مجسمه آزادی ترسیم شده است.

هادی اسدی برنده این مسابقه از ایران که جایزه نقدی ۱۵۰۰ دلاری رقابت را دریافت کرد گفت در کاریکاتور خود قصد داشته که طبیعت «شیفته پول و جنگ‌طلب دونالد ترامپ» را نشان دهد. او در کاریکاتور خود دونالد ترامپ را در کتی ترسیم کرده که از اسکانس‌های دلار دوخته شده و روی کتاب‌ها که نماد کالاهای فرهنگی است لم داده است.

هادی اسدی که این کاریکاتور را ظرف دو هفته با متدهای طراحی کامپیوتری تهیه کرده است گفت: «می‌خواستم دونالد ترامپ را در حال از بین بردن نمادهای فرهنگی نشان دهم».

مسعود شجاعی طباطبایی برگزار کننده این رقابت گفت برگزاری این مسابقه و نمایشگاه آثار ارائه شده در آن با هدف نشان دادن اعمال غلط دونالد ترامپ در چارچوب و پرداختی طنزآمیز بوده است. ترامپ و خشونت علیه زنان، رسانه‌ها و ساختن دیوار از جمله مضامین دیگر این کاریکاتورهاست.

آقای طباطبایی گفت: «ایسم در کلمه ترامپیسم اشاره‌ای است به نازیسم. بسیاری معتقدند اظهارنظرهای او شبیه هیتلر است. او با رسانه‌ها و پناهجویان رفتار بسیار بدی داشته است».

این نمایشگاه که از روز دوشنبه آغاز به کار کرد و یک هفته برپا خواهد بود شامل آثار بیش از هزار و ۶۰۰ کاریکاتوریست ایرانی و خارجی است که از ۷۴ کشور مختلف در این مسابقه شرکت کرده‌اند. چهار کاریکاتوریست آمریکایی نیز در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند که اثر دو نفر از آنها مورد تقدیر قرار گرفته است.

کاریکاتور یکی از شرکت‌کنندگان آمریکایی به نام رابرت جونز کلایتون عکس روی جلد دو شماره از مجله تایم را نشان می‌دهد که روی یکی از آنها عکس دونالد ترامپ و روی دیگری عکس هیتلر چاپ شده است.

هر دوی آنها به عنوان فرد برگزیده سال مجله تایم تصویر شده‌اند و دونالد ترامپ به آدولف هیتلر می‌گوید: «مایه افتخار بزرگی است» و هیتلر در جواب می‌گوید: «آره.»

شرکت‌کننده آمریکایی دیگر به نام اد وکسلر در کاریکاتور خود دونالد ترامپ را در حالی کشيده که به دنبال یک بهمن با آرم داس و چکس می‌دود و می‌گوید «اخبار جعلی».

اشاره کاریکاتوریست به تماس‌های مقامات روسیه با اطرافیان و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ است.

XS
SM
MD
LG