لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

وکیل روزنامه‌نگاران زندانی: هیچ اطلاعی از پرونده «آفرین چیت‌ساز» نداریم


محمود علیزاده طباطبایی وکیل تعدادی از روزنامه‌نگاران زندانی خبر داد که دادگاه احسان مازندرانی، داود اسدی و سامان صفرزایی، پایان یافته اما از پرونده آفرین چیت‌ساز «هیچ اطلاعی» ندارد و نمی‌داند او در چه وضعیتی است.

آقای علیزاده طباطبایی در مصاحبه‌ای با شماره روز دوشنبه ۱۶ فروردین روزنامه شرق خبر داد که دادگاه احسان مازندرانی و داود اسدی، دو روزنامه نگار زندانی، با اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» در روزهای پایانی سال گذشته پایان یافته است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، عیسی سحرخیز به جز این اتهامات به «نشر اکاذیب» و «توهین به رییس قوه قضاییه» هم متهم شده است که رسیدگی به این اتهام‌ها در صلاحیت دادگاه انقلاب نیست و قرار شده پرونده این دو اتهام به دادگاه عمومی ارجاع شود.

وی همچنین اعلام کرد که لایحه دفاعیه آقای سحرخیز هنوز ارائه نشده و رسیدگی به پرونده او در دادگاه انقلاب هنوز پایان نیافته است.

آقای علیزاده طباطبایی درباره وضعیت آفرین چیت‌ساز، دیگر روزنامه‌نگار زندانی، گفت که درباره او «هیچ اطلاعی نداریم و اصلا نمی‌دانیم پرونده‌اش در چه حالی است».

این وکیل دادگستری دراین مصاحبه اعلام نکرده که چه فردی وکالت خانم چیت‌ساز را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه وکیل سامان صفرزایی آقای میرزازاده است، خبر داد که رسیدگی به پرونده او نیز پایان یافته اما هنوز حکم دادگاه صادر نشده است.

درباره زمان دقیق بازداشت داود اسدی و سوابق وی گزارشی منتشر نشده است.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزایی روز ۱۱ آبان پارسال بازداشت شدند.

اطلاعات سپاه پاسداران پس از بازداشت این چهار روزنامه‌نگار اعلام کرد که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» را دستگیر کرده ‌است.

ابراهیم رییسی، دادستان وقت کل کشور، نیز روز ۱۳ آبان از این خبرنگاران به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم‌به‌دست آمریکایی» نام برده بود.

با این حال در‌‌‌ همان روز حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، با اشاره به این بازداشت‌ها هشدار داده بود که «نباید با کلمه نفوذ بازی» کرد.

در این زمینه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز این نظر را تأیید کرد که هدف از این بازداشت‌ها «تسویه حساب سیاسی» بوده و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، از این ابراز نگرانی کرد که هدفِ این بازداشت‌ها «ایجاد رعب در بیان روزنامه‌نگاران قبل از انتخابات» باشد.

در همین حال آقای علیزاده طباطبایی گفت که آقای حسن‌زاده بازپرس پرونده این روزنامه نگاران زندانی «به صورت مستقل» عمل کرده و اعلام کرده که در این پرونده «به‌هیچ‌وجه دلیلی که مؤید جاسوسی باشد، وجود ندارد».

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، بازپرس پرونده «در کل کیفرخواست حتی یک‌بار هم از واژه نفوذ» استفاده نکرده است.

این وکیل دادگستری روز یکشنبه ۲۳ اسفند۹۴ نیز اعلام کرده بود که «نه در قرار مجرمیت و نه در کیفرخواست» احسان مازندرانی «بحث نفوذ مطرح نشده است».

وی روز دوشنبه ۱۲ بهمن ۹۴ نیز گفته بود که با وجود نظر مخالف بازپرس پرونده، با نظر دادستان و رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، به جرایم سنگین‌تری چون «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و «توهین به مقامات» متهم شده‌اند.

پیش از این مهدی سحرخیز، فرزند آقای سحرخیز، خبر داده بود که پدرش شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اسفند۹۴ «دو بار سنکوب کرده» و به بیمارستان تخصصی قلب منتقل شده است.

در همین حال در روزهای گذشته عکسی از عیسی سحرخیز منتشر شده که به گفته پسر وی، مربوط به آزمایش «تست خواب ـ اعصاب (polysommnography)» است.

مهدی سحرخیز در مصاحبه‌ای با سایت «سحام نیوز» اعلام کرد که پدرش از‌‌ همان ابتدای بازداشت «با جهش‌ها و شوک‌های عصبی ـ روانی در حال بیداری و همینطور در میانه‌های خواب مواجه بوده که گاهی به مراحل بسیار حاد می‌رسیده که مجبور می‌شدند با تزریق دارو وی را آرام‌تر کنند تا بخوابد».

سعید رضوی فقیه «لبان خود را به هم دوخت»

هم‌اکنون تعدادی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ نویسان از جمله سعید رضوی فقیه، خسرو کرد‌پور و حسین رونقی ملکی زندانی هستند.

در همین حال به گفته تعدادی از سایت‌های خبری، سعید رضوی فقیه ظهر روز یک‌شنبه ۱۵ فروردین‌ماه «در اعتراض به عدم پاسخ‌گویی مسئولین زندان» در اقدامی بی‌سابقه «لبان خود را در درون بند هفت زندان اوین به هم دوخت».

بر اساس گزارش‌ها، آقای رضوی‌فقیه از ۱۳ روز پیش در اعتراض به مواردی چون «قانون‌شکنی‌های قوه قضائیه» و «عدم تفکیک زندانیان سیاسی» اعتصاب غذا کرده است.

سعید رضوی فقیه از اسفندماه سال ۹۲ در زندان به سرمی‌برد و به اتهام «اقدام علیه امنیت‌ ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران» جمعاً به چهار سال و نیم زندان محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG