لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

گرجستان یک ایرانی متهم به ارسال تجهیزات نظامی به ایران را تحویل آمریکا داد


جان دمرز، معاون وزارت دادگستری آمریکا در امور مربوط به امنیت ملی، اتهام شهروند ایرانی را نقض تحریم جمهوری اسلامی اعلام کرده است.
جان دمرز، معاون وزارت دادگستری آمریکا در امور مربوط به امنیت ملی، اتهام شهروند ایرانی را نقض تحریم جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند اعلام کرد که یک شهروند ایرانی متهم به صدور تجهیزات نظامی حساس از ایالات متحده به ایران، توسط گرجستان تحویل آمریکا شده است.

این فرد که مهرداد انصاری ۳۸ ساله معرفی شده است روز سه‌شنبه وارد سن آنتونیو در تگزاس شد.

به گفته جان دمرز، معاون وزارت دادگستری آمریکا در امور مربوط به امنیت ملی، اتهام این فرد «تهیه و ارسال تجهیزات نظامی حساس برای حکومت ایران و نقض مقررات مربوط به تحریم تجاری آن کشور است».

وزارت دادگستری آمریکا در بخشی از بیانیه خود گفته است: قطعات و تجهیزات با مصرف دوگانه «می‌توانند در زمینه‌هایی نظیر تولید سلاح‌های هسته‌ای، توسعه سیستم‌های هدایت‌کننده موشک، امنیت سامانه‌های ارتباطی و رادیويی نظامی، جنگ سایبری، سامانه‌های الکترونیکی نظامی و سیستم‌های رادار و سیستم‌های هشدار دهنده مورد استفاده قرار بگیرد».

دفتر اف‌بی‌آی در سن آنتونیو از دولت گرجستان به خاطر «کمک‌های ارزشمند» این کشور در ردیابی و بازداشت مهرداد انصاری که در نهایت به استرداد او منجر شد قدردانی کرد.

مهرداد انصاری همراه همکار خود مهرداد فومنی که او نیز شهروند ایران است در سال ۲۰۱۲ به «توطئه برای نقض مقررات تجاری با ایران، اقدام به پولشویی و توطئه برای کلاهبرداری الکترونیکی متهم شدند».

متهم سوم این پرونده یک شهروند تایوانی به نام سوزان ییپ در اکتبر ۲۰۱۲ پس از پذیرش جرم خود در نقض مقررات تجاری با ایران به دو سال حبس در زندان فدرال محکوم شد.

این سه نفر به خرید و یا اقدام برای خرید بیش از ۱۰۵ هزار قطعه تجهیزات حساس از شرکت‌های مختلف در سراسر جهان به ارزش تقریبی ۲.۶ میلیون دلار متهم شده‌اند. این تجهیزات در ۱۲۵۰ سفارش، خریداری و در فاصله اکتبر ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۱۱ تحویل شده‌اند.

حدود ۶۰۰ مورد از این خریدها از شرکت‌های آمریکایی انجام شده و طبق ادعای دادستانی، در هیچ‌یک از موارد به شرکت فروشنده اعلام نشده است که مقصد این تجهیزات و قطعات ایران است و یا معامله و ارسال آن به ایران مستلزم دریافت جواز ویژه از دولت آمریکاست.

در صورت اثبات جرم مهرداد انصاری و مهرداد فومنی در دادگاه آنها با مجازات تا ۲۰ سال حبس در زندان فدرال روبرو خواهند شد.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی- ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG