لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه خبر دیدار خامنه‌ای با خانواده هاشمی رفسنجانی را حذف کردند


خبرگزار‌ی‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، شامگاه دوشنبه از حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خانه اکبر هاشمی رفسنجانی خبر دادند اما ساعاتی بعد این خبر را حذف کردند.

قرار است رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۱ دی در مراسم تشییع جنازه هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران اقامه نماز کند و پیکر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آرامگاه روح‌الله خمینی به خاک سپرده شود.

خبرگزاری‌ فارس در خبری یک خطی گفته است که «یک منبع آگاه» این خبر را تکذیب کرده است. سایت «تابناک» نزدیک به محسن رضایی نیز که این خبر را منتشر کرده بود ساعاتی بعد آن را از روی خروجی خود برداشت.

آقای رفسنجانی برای سه دهه یکی از افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بود، اما در خردادماه سال ۸۸، تنها چند روز پیش از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى، در نامه‌ای سرگشاده‌اى به رهبر جمهوری اسلامی، ضمن اعتراض به اتهام‌هاى وارده از سوى محمود احمدى‌نژاد به وى و اعضاى خانواده‌اش از آیت‌الله خامنه‌ای خواست تا سلامت انتخابات را تضمین کند.

رهبر جمهوری اسلامی به صورت رسمی هرگز به این نامه پاسخ نداد اما برخی از نزدیکان او این نامه را که «بدون سلام شروع می‌شد»، یکی از زمینه‌های شکل‌گیری اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانسته و آقای هاشمی رفسنجانی را «رأس فتنه» خطاب کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد سال ۸۸ گفت که نظرش به محمود احمدی‌نژاد «نزدیک‌تر» است.

مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی از روز ۱۸ مرداد امسال برای سپری کردن حکم ۱۰ سال زندان خود، در زندان اوین به سر می‌برد، گرچه اکنون برای شرکت در مراسم او به مرخصی آمده است. فائزه هاشمی، فرزند دیگر او نیز پس از انتخابات سال ۸۸ شش ماه زندانی شد.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و صدا و سیما در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی را علیه آقای هاشمی رفسنجانی منتشر کردند.

در همین حال، فیلمی در وب سایت‌ها منتشر شده است که در آن مهدی هاشمی به علی عسکری رییس سازمان صداوسیما اجازه نمی‌دهد که تابوت پدرش را بلند کند.

علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما مرده پرستیم. وقتی من بالای سر پیکر بی‌جان آقای هاشمی رفتم و به چهره او نگاه کردم، نتوانستم خودم را نگه دارم چرا که تمام بی‌مهری‌ها و توهین‌ها و تهمت‌ها و کج اندیشی‌ها علیه او در ذهنم مرور شد».

وی تاکید کرد: «اگر الان در همه شبکه‌های تلویزیون هم از هاشمی تجلیل شود، فایده‌ای ندارد باید قدر هم را بدانیم و تهمت نزنیم، ما اگر قدر همدیگر را بدانیم و از پتانسیل‌ها استفاده نکنیم اوضاع کشور درست نمی‌شود».

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سابق ایران در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با نام بردن از پسران اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری آنان را تلویحا به فساد اقتصادی متهم کرد.

پس از این سخنان، صداوسیما فرصتی برای پاسخگویی به این اتهامات در اختیار اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری قرار نداد.

آقای احمدی‌نژاد در پیام کوتاهی به مناسبت درگذشت آقای هاشمی نوشت که او «از مبارزین صدر نهضت» آیت‌الله خمینی، «یار دیرین» رهبر جمهوری اسلامی و از جمله موثر‌ترین چهره‌های سیاسی دهه‌های اخیر کشور بوده که «در صحنه‌های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش آفرینی گسترده‌ای» داشته است.

پس از فوت آقای هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی رییس جمهوری و اعضای دولت یازدهم، محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در حسینیه جماران و در کنار تابوت آقای هاشمی رفسنجانی حضور پیدا کرده بودند.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز روز دوشنبه در حسینیه جماران حاضر شد.

تعدادی از مراجع تقلید شیعه از جمله لطف‌الله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و عبدالله جوادی آملی نیز با صدور پیام‌هایی درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، از عمده‌ترین چهره‌های سیاسی در چند دهه گذشته ایران روز یکشنبه ۱۹ دی و در سن ۸۲ سالگی «به دلیل ایست قلبی» درگذشت.

وی در برپایی نظام جمهوری اسلامی، جنگ ایران و عراق، ریاست دولت، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش‌ مهمی داشت.

با اشاره به حجم ساخت‌وسازهای زیربنایی، از دولت هاشمی رفسنجانی با عنوان «دولت سازندگی» یاد شده است؛ در عین حال گفته می‌شود او آغازگر فعالیت‌های گسترده سپاه پاسداران در حوزه اقتصاد ایران بود. هرچند خود بعداً در مصاحبه‌ای گفت که «قرارمان با سپاه سازندگی بود، نه مالکیت».

مواضع هاشمی رفسنجانی در صحنه سیاسی همواره مواضعی بحث‌برانگیز بوده و شماری از فعالان سیاسی یا نویسندگان با انتقاد از او به‌عنوان کسی نام برده‌اند که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش تحت سرکوب یا هدف حملات نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر نام وزیر اطلاعات دوره ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی یعنی علی فلاحیان، در جریان قتل‌های زنجیره‌ای و برخی حملات مرگبار دیگر علیه مخالفان مطرح شده‌است.

XS
SM
MD
LG