لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

روزنامه سپاه: حسن روحانی به دنبال «اردوکشی» است


روزنامه اعتماد در تیتر یک خود از «رنج برف» و تداوم بحران در شهرهای شمالی خبر داده است و روزنامه ایران از تشکیل جلسه «شورای عالی مدیرت بحران» خبر داده است.

روزنامه تهران امروز از تصویب طرحی در مجلس خبر داده است که بر اساس آن اجرای هدفمندی یارانه‌ها به شکل فعلی از تیرماه ۹۳ متوقف خواهد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در تیتر یک شماره چهارشنبه خود مصوبه مجلس شورای اسلامی را «ایست به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» توصیف کرده است.

روزنامه‌های شرق، اعتماد، ایران، آرمان و قانون عکس یا تیتر یک خود را به سخنرانی روز سه شنبه حسن روحانی و تاکید رییس جمهوری اسلامی بر «بی‌سوادی منتقدان توافق هسته‌ای ژنو» اختصاص داده‌اند.

روزنامه‌های کیهان و جوان اما در تیتر یک و همچنین یادداشت‌هایی حسن روحانی را به خاطر چنین سخنانی مورد حمله قرار داده‌اند. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران همچنین حسن روحانی را متهم کرده است که با چنین سخنانی «به دنبال اردوکشی است.»

روزنامه آرمان خبر داده است که رییس سازمان آتش‌نشانی تهران روز سه شنبه و در صحن علنی شورای شهر تهران گزارش حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را ارائه داد، اما این گزارش اعضای شورای شهر تهران را راضی نکرد و موجی از انتقادات را برانگیخت.

روزنامه اعتماد از اعلام «شرایط رفع حصر موسوی و کروبی» از سوی مصطفی پورمحمدی خبر داده است.

به نوشته این روزنامه وزیر دادگستری دولت روحانی با اشاره به تعیین شرط توبه برای رفع حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد، گفته است: «وقتی می‌گوییم توبه لزوما معنای سمبلیک آن مد نظر نیست که کسی بگوید ببخشید، غلط کردم. همین که فرد به آرامش و امنیت کشور پایبند باشد می‌تواند مشمول رأفت و عطوفت نظام قرار گیرد.»

ایست مجلس به هدفمندی یارانه‌ها

روزنامه تهران امروز از تصویب طرحی در مجلس خبر داده است که بر اساس آن اجرای هدفمندی یارانه‌ها به شکل فعلی از تیرماه ۹۳ متوقف خواهد شد. روزنامه دنیای اقتصاد نیز در تیتر یک شماره چهارشنبه خود مصوبه مجلس شورای اسلامی را «ایست به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» توصیف کرده است.

به گزارش روزنامه تهران امروز، در حالی که دولت حسن روحانی طی تبصره‌ای تکمیلی در کنار لایحه بودجه سال ۹۳ خواستار بودجه ۶۳ هزار میلیارد تومانی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی شده بود، نمایندگان مجلس در جلسه علنی پانزدهم بهمن ماه با تصویب یک طرح، دولت را ملزم کردند از اول تیر ۹۳ طرح اصلاح شده قانون هدفمندی را به مجلس ارائه کند.

این روزنامه نوشته است که طبق طرح محمد قسیم عثمانی یکی از نمایندگان که به تصویب مجلس رسید، دولت برای اجرای قانون هدفمندی به شکل فعلی تا اول تیر ماه سال ۹۳ بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی دریافت می‌کند اما همزمان موظف شد که «از اول تابستان به‌گونه‌ای عمل کند که نواقص فاز اول هدفمندی رفع شده و یارانه‌بگیران پولدار از اول تابستان حذف شوند.»

تهران امروز همچنین رد شدن تبصره ارائه شده از سوی دولت و تصویب طرحی متفاوت در مجلس را «سایه بلاتکلیفی بر سر یارانه نقدی» توصیف کرده و نوشته است: «به این ترتیب تا تابستان سال ۹۳ اتفاقی در حوزه اجرای قانون هدفمندی رخ نخواهد داد اما از اول تابستان حذف یارانه‌بگیران و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در قالب فاز دوم انجام خواهد شد.»

طرح پایان اجرای هدفمندی یارانه‌ها به شکل فعلی در حالی به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس نهم رسید که هم محمد باقر نوبخت معاون حسن روحانی و نماینده دولت در امور بودجه با آن مخالفت کرد، و هم غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون تلفیق مجلس در مخافت با این طرح تذکر داد.

به گزارش روزنامه تهران امروز، محمدباقر نوبخت به عنوان نماینده دولت خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «محترمانه بگویید نمی‌خواهیم قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، اما دولت با اعتقاد و شجاعانه مسئولیت‌های مرتبط با قوه مجریه را در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌پذیرد ولو اینکه به حیثیت ما لطمه وارد شود.»

این روزنامه نوشته است که غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون تلفیق مجلس هم در مخالفت با جایگزین شدن پیشنهاد محمد قسیم عثمانی به جای تبصره هدفمندی دولت، گفت: «مجلس نمی‌تواند به دولت تکلیف کند لایحه بیاورد. شورای نگهبان این مصوبه را باز می‌گرداند ضمن اینکه با تصویب این طرح، ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم بهداشت و ۱۰‌ هزار میلیارد تومان سهم تولید هوا رفت.»

به گزارش تهران امروز، احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس اما از توقیف اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به شکل فعلی در اول تیر ماه استقبال کرده و گفته است: «ما یک راهی را دو سال و نیم اشتباه رفته‌ایم و هر چه تند‌تر برویم از هدف دور‌تر می‌شویم.»

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در تیتر یک شماره چهارشنبه خود مصوبه مجلس شورای اسلامی را «ایست به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» توصیف کرده است.

این روزنامه نوشته است: «با اینکه ارقام پیشنهادی دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده پیش از این در کمیسیون تلفیق بررسی‌کننده لایحه بودجه ۹۳ به تصویب رسیده بود؛ در صحن مجلس، به سد برخی از چهره‌های اقتصادی مانند احمد توکلی و الیاس نادران خورد و رای نیاورد.»

دنیای اقتصاد با اشاره به نطق روز سه شنبه احمد توکلی در مخالفت با لایحه دولت برای بودجه و هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳، یادآوری کرده است که این نماینده اصولگرای مجلس «نزدیک به ۹ سال پیش و در مجلس هفتم نیز طراح مصوبه «تثبیت قیمت‌ها» بود، و این بار نیز در نطق‌ها و تذکرهای پیاپی، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده مخالفت کرد.»

حسن روحانی؛ ﭼﺮﺍ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺍﺳﺖ؟

روزنامه‌های شرق، اعتماد، ایران، آرمان، جهان صنعت، ابتکار، خراسان، دنیای اقتصاد و قانون عکس یا تیتر یک خود را به سخنرانی روز سه شنبه حسن روحانی و تاکید رییس جمهوری اسلامی بر «بی‌سوادی منتقدان توافق هسته‌ای ژنو» و تاکید بر ایجاد فضای باز و فعال شدن دانشجویان و دانشگاهیان، اختصاص داده‌اند.

به نوشته روزنامه شرق، حسن روحانی روز سه شنبه طی سخنانی در دانشگاه بهشتی تهران با اشاره به توافق ژنو گفت که در این باره «چرا فقط یک عده کم‌سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا آن‌ها به میدان نمی‌آیند؟ آینده تاریخ این را به ما نمی‌بخشد.»

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی با طرح این پرسش که «چرا دانشگاه خاموش است؟» گفت: «همین توافق ژنو، اولین گشایش برای دانشگاه و پول دانشجویان بود. چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه می‌شوند، صحبت می‌کنند؟ البته نمی‌گوییم آن‌ها حرف نزنند ولی فقط چرا آن‌ها صحبت می‌کنند؟»

روزنامه شرق با اشاره به تاکید حسن روحانی بر اینکه «باید اجازه داد فضای باز ایجاد شود»، از قول رییس جمهوری اسلامی نوشته است: «ما در دانشگاه شهامت سقراط‌ وار می‌خواهیم. از چه می‌ترسیم؟ چرا وقتی یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود، نمی‌آیید حرف بزنید و صحبت کنید و خصوصی برای رییس‌جمهوری نامه‌ می‌نویسید؟»

حسن روحانی همچنین «خطاب به کسانی که خود را متولی همه‌چیز می‌دانند»، گفت: «شما چه‌کاره هستید که خود را متولی همه‌چیز می‌دانید؟ با یک شعار و چهره و قیافه، آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت خود را دلسوز‌تر از دیگران می‌دانید؟»

روزنامه شرق همزمان از واکنش تند نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری به سخنان حسن روحانی گزارش داده و نوشته است: «هنوز روحانی از روی سن پایین نیامده بود که اولین صدای مخالف بلند شد، و حمید رسایی در تذکری به رییس‌جمهوری از آنچه «ادبیات نامناسب روحانی خطاب به منتقدان توافقنامه ژنو» خواند، انتقاد کرد.

به گزارش این روزنامه، همچنین زهره طبیب‌زاده نوری یکی دیگر از از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در تذکری به رییس‌جمهوری اسلامی، گفت که «آیا قید دانشجو برای کسانی که فعالیت ضدنظام و فسادهای اخلاقی داشتند برائت از فعالیت‌های او می‌شود؟»

شرق همچنین خبر داده است که در واکنش به سخنان حسن روحانی «جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و دیگر عضو جبهه پایداری نیز در تذکری به وزیر علوم خواستار جلوگیری از احیای انجمن‌های مساله‌دار سیاسی و برگزاری اردوهای مختلف در دانشگاه‌ها و همچنین برگزاری کنسرت‏‌ها در محیط‏های علمی» شد و مهرداد بذرپاش دیگر نماینده اصولگرای مجلس هم گفت: «ما بی‌سوادیم و سواد شما هم در نحوه توزیع سبد کالا نمایان شد.»

روزنامه سپاه: حسن روحانی به دنبال «اردوکشی» است

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود سخنرانی روز سه شنبه حسن روحانی را «یک سبد اهانت» توصیف کرده است. روزنامه جوان نیز با انتشار یادداشتی حسن روحانی را متهم کرد که به دنبال «اردوکشی» است.

حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای در کیهان طی سرمقاله‌ای با تیتر «دست‌خالی برنگردید»، نوشته است: «آقای رییس‌جمهور در حالی منتقدان توافقنامه ژنو یعنی بسیاری از علما، مراجع، دانشگاهیان، متخصصان حقوق بین‌الملل و دانش هسته‌ای را «کم‌سواد» معرفی کرده و به آنان اهانت می‌کند که پیش از این، بار‌ها بر ضرورت انتقاد و حتی تشویق منتقدان تاکید ورزیده بود.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان نوشته است: «حسن روحانی در اهانت خود به منتقدان توافقنامه ژنو توضیح نداد چرا در بحبوحه اعتراض همگانی به بی‌تدبیری و ناتوانی دولت در توزیع سبد کالا به یاد توافق ژنو و اهانت به منتقدان آن افتاده‌اند؟! و معاون اول ایشان نیز، این پرسش را بی‌پاسخ گذاشت که دولت محترم در توافق ژنو، کدام دستاورد قابل ارائه و امتیاز درخور توجهی را برای ملت به ارمغان آورده است که به قول ایشان، برای برخی از منتقدان این توافقنامه حسادت برانگیز باشد؟!»

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران با انتشار یادداشتی با تیتر «خشم، ‌پاسخ ناکارآمدی نیست»، حسن روحانی را متهم کرده است که با سخنانش در دانشگاه بهشتی قصد «اردوکشی خیابانی» دارد.

این روزنامه وابسته به سپاه پاسداران نوشته است: «خشم شیخ‌ اعتدال و مواضع وزیر خندان و غیرحرفه‌ای از روی استواری و تدبیر رییس‌جمهور همگان، نیست و دنبال جبران مشکلاتش از طریق اردوکشی و جبهه‌سازی است.»

روزنامه جوان خطاب به حسن روحانی نوشته است: «وقتی شما برای اجرای سبد کالا فقط به بخش‌ بهره‌های ناشی از یک خرید کلان فکر می‌کنید و رسوایی چند روز گذشته را به نمایش گذاشتید و به جای رفتار شایسته و در سطح ملی و نظام، رفتار حزبی و هدفمند و مشکل‌ساز را دنبال می‌کنید، تضمین موفقیت خود را زیر پا گذاشته‌اید.»

این روزنامه همچنین سخنان روز سه شنبه حسن روحانی را ناشی از «انفعال و آشفتگی» توصیف کرده و خطاب به رییس جمهوری اسلامی نوشته است: «پرخاش به منتقدان، ‌ پاسخ شایسته‌ از سوی شما که به تدبیر و امیدبخشی، تکیه کرده‌اید، نیست» چرا که آن‌ها «هر چند زبان انگلیسی هم ندانند ولی عزت شما را همین سرهنگ‌ها و سرباز‌ها و بی‌ادعا‌ها و کم‌سواد‌ها به شما بخشیده‌اند.»

تداوم بحران در شهرهای گیلان و مازندران

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود از «رنج برف» و تداوم بحران در شهرهای شمالی خبر داده است و روزنامه ایران از تشکیل جلسه «شورای عالی مدیریت بحران» خبر داده است.

روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه در چند روز نخست بارش برف در استان‌های مازندران و گیلان «از مسئولان خبری نبود تا اینکه کم‌کم راه‌های ارتباطی مردم شهر و روستا قطع شد. ابتدا برق قطع شد و در ادامه آن، آب و حالا افت فشار گاز. خیلی‌ها خود را برای صف‌های طولانی سبد کالا آماده کرده بودند تا به صورت رایگان از دولت مرغ و برنج هدیه بگیرند اما امروز آب معدنی را باید پنج هزار تومان و گوشت را کیلویی ۵۵ هزار تومان خریداری کنند.»

این روزنامه از قول یکی از خبرنگاران استان مازندران نوشته است: «بحران اصلی رامسر است، حدود دو متر برف آمده است، سه شهرک در نزدیکی‌های رامسر با حدود ۱۸۰۰ نفر، راه‌های ارتباطی آن‌ها قطع شده است، تقریبا جاده‌های شهر‌ها حدود ۷۰ درصد و ۱۰۰درصد مسیر روستا‌ها بسته شده است. در شمال کشور گوشت کیلویی ۵۵ هزار تومان و آب معدنی از سه تا پنج هزار تومان است.»

یکی دیگر از خبرنگاران مازندرانی هم به روزنامه اعتماد گفته است: «شرایط شمال کشور به طور کلی بحرانی است، در مازندران گاز مدارس به طور کامل قطع شده و مدارس کل شمال کشور تا پایان هفته تعطیل شده است. متاسفانه باید بگوییم که مدیرکل امور راه و شهرسازی استان مازندران پاسخگوی تلفن خود نیست.»

یک خبرنگار دیگر هم درباره شرایط این استان و کمک‌هایی که به مردم شده است به اعتماد گفته است: «سپاه و هلال احمر از طریق هلیکوپتر کمک‌هایی آورده‌اند اما بحران بیشتر از این مسائل است. بیمارستان‌ها هم با مشکل گاز مواجه هستند و حدود ۴۰درصد آن‌ها گاز ندارند که مسوولان از شیوه تجمیع استفاده کرده‌اند.»

روزنامه شهروند هم گزارش داده است که همچنان بحران در صومعه‌سرا، تنکابن، رامسر، عباس‌آباد، چالوس، فریدونکنار، نور و نوشهر در استان‌های گیلان و مازندران ادامه دارد و «این شهر‌ها حالا پنج روزی می‌شود که در محاصره برفند. مردمش یکی، دو روز از این پنج روز را در شرایطی گذراندند که نه برق داشتند، نه آب، نه گاز. برای همین هم بود که نانوایی‌های بیشتر شهرهای شمالی آبی نداشتند برای نان پختن و برقی برای روشن کردن دستگاه‌های نان‌پزی‌شان.»

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت هم خبر داده است که روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه و «در پی دستور ویژه رییس‌جمهوری برای سرعت بخشیدن به اقدامات امدادرسانی به استان‌های گیلان و مازندران، نشست شورای عالی مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور و با حضور وزرای مسکن و شهرسازی، اطلاعات، آموزش و پرورش، نیرو و شخصیت‌های کشوری و لشکری برگزار شد.»

به نوشته این روزنامه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در نامه‌های جداگانه از رییس ستادکل نیروهای مسلح، فرمانده ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست تا همکاری لازم را با مسئولان این استان داشته باشند» و همزمان «وزیر دفاع دستور امدادرسانی به شهرستان انزلی را صادر کرد.»

گزارش رییس آتش نشانی تهران به شورا شهر: نردبان مقصر شناخته شد

روزنامه آرمان خبر داده است که رییس سازمان آتش‌نشانی تهران روز سه شنبه و در صحن علنی شورای شهر تهران گزارش حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را ارائه داد، اما این گزارش اعضای شورای شهر تهران را راضی نکرد و موجی از انتقادات را برانگیخت.

به نوشته این روزنامه، روز سه شنبه سرانجام رضا خوشزاد، رییس سازمان آتش‌نشانی تهران در جلسه شورای شهر ضمن بیان اینکه کشته شدن دو شهروند در آتش سوزی خیابان جمهوری «به دلیل نقص فنی نردبان یا خطای انسانی» بوده است، گفت: «علت اصلی حادثه یعنی حریق عوامل دیگری است که عمده آن‌ها بی‌توجهی به تذکرات ایمنی و بی‌مبالاتی مالک است، و در بافت فرسوده تهران بیش از هزار ساختمان ناایمن وجود دارد که امکان بروز حوادث مشابهی در آن‌ها وجود دارد.»

رییس آتش نشانی تهران همچنین گفت: «نمی‌شود بگوییم نقص فنی دستگاه مربوط به رییس سازمان آتش‌نشانی است ولی در کاهش زمان عملکرد سازمان و اقدامات خوب سازمان، ریاست هیچ نقشی نداشته است.»

به نوشته این روزنامه، رییس آتش نشانی تهران درصد موفقیت این سازمان در آتش سوزی خیابان جمهوری را ۹۵. ۸۳ درصد عنوان کرد و گفت «همین چند روز گذشته حوادث مشابهی در خانه سالمندان در کانادا با ۳۲ فوتی و در ساختمانی چهار طبقه در اوکراین رخ داد که ۸ نفر خود را از طبقه چهارم ساختمان به پایین پرتاب کردند. بنابراین باید توجه داشته باشیم که این اتفاقات در همه جای دنیا رخ می‌دهد.»

روزنامه آرمان تاکید کرده است که این اظهارات رییس آتش نشانی تهران با اعتراض اغلب اعضای شورای شهر تهران مواجه شد و از جمله احمد مسجد جامعی رییس شورا گفت: «سازمان آتش‌نشانی را به‌دلیل استفاده از نردبان‌هایی که گارانتی آن‌ها تمام شده بود، مقصر است، و حتی اگر آن شرکت به تعهدات خود عمل نکرده باشد باز هم تقصیر این سازمان کم نمی‌شود.»

احمد مسجدجامعی با اشاره به اینکه آتش سوزی یک واحد تولیدی در خیابان جمهوری که به کشته شدن دو کارگر زن به اسامی نسرین فروتنی و آذر حق نظری منجر شد «در یک روز تعطیل رخ داده است که ترافیکی وجود نداشته است و محل حادثه نیز در خیابان اصلی بوده است»، از رییس آتش نشانی تهران پرسید که «در زمان حادثه خیابان جمهوری چرا کسی از طریق بلندگو آن دو فرد را راهنمایی نکرد تا آن‌ها درست عمل کنند؟ چرا در حادثه خیابان جمهوری سه نفر از آتش‌نشانان دچار سوختگی می‌شوند؟ نمی‌توانیم تصور کنیم که این‌ها بدون اینکه آسیب ببینند افراد را نجات بدهند.»

روزنامه آرمان همچنین از قول رییس شورای شهر تهران نوشته است: «مهلت بررسی این اتفاق یک هفته تمدید شده است، مجموعه گزارش‌های ما بیانگر مشکلات مدیریتی در سازمان آتش‌نشانی است.»

این روزنامه همچنین از قول اسماعیل دوستی یک عضو شورای شهر تهران نوشته است: «گزارش ارائه شده توسط رییس سازمان آتش‌نشانی را یک ریال هم قبول ندارم» ضمن اینکه «جای محمدباقر قالیباف در جلسه امروز خالی بود» در حالی که «موضوعی مهم‌تر وجود نداشت و او باید به صحن می‌آمد.»
XS
SM
MD
LG