لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

آغاز افشاگری دولتی ها عليه مجلسی ها


روزنامه های اعتماد، جهان صنعت و دنيای اقتصاد از « تهديد حاميان دولت به افشاگری احمدی نژاد » و نيز « افشاگری محمدرضا رحيمی عليه احمد توکلی » گزارش داده اند.

هشدارهای امنيتی- قضايی مقام های جمهوری اسلامی درباره انتخابات مجلس ادامه دارد؛ روزنامه کيهان از «ماموريت ويژه رئيس قوه قضائيه به مسئولان قضايی درباره انتخابات » خبر داده، و روزنامه جام جم اظهارات وزير اطلاعات درباره « برنامه دشمنان برای بحران آفرينی در انتخابات » را مورد توجه قرار داده است. روزنامه مردمسالاری هم اظهارات فرمانده سپاه تهران را درباره « آمادگی سپاه تهران برای پاسخ به هرنا امنی انتخاباتی »، در شماره پنج شنبه منتشر کرده است.

روزنامه های شرق و جهان صنعت گزارش داده اند دو کشور ژاپن و چين که از مشتريان اصلی نفت ايران به شمار می روند، واردات نفت خام از ايران را کاهش داده اند.

روزنامه خراسان خبر داده که در جريان نوسان چند هفته ای قيمت سکه، دولت ۷ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان طلا به مردم فروخته است.

آغاز افشاگری دولتی ها عليه مجلسی ها

روزنامه های اعتماد، جهان صنعت و دنيای اقتصاد از « تهديد حاميان دولت به افشاگری در جلسه سوال از احمدی نژاد » و نيز « افشاگری محمدرضا رحيمی عليه احمد توکلی » گزارش داده اند.

روزنامه اعتماد با تاکيد بر « تهديد حاميان دولت به افشاگری از سوی احمدی نژاد » نوشته « دولتی که تا ديروز، از هر تلاشی برای مطرح نشدن طرح سوال از رييس‌جمهور دريغ نمی کرد حال، عجله دارد و پيغام می‌دهد بهترين فرصت برای دفاع احمدی‌نژاد از خودش در برابر سوالات منتقدانش در مجلس هشتم، فرصتی پيش از برگزاری انتخابات است.»

اين روزنامه نوشته است: «حتی محمدرضا ميرتاج‌الدينی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد می‌گويد اگر مجلس هفته بعد را تعطيل نمی‌کرد، احمدی‌نژاد حاضر بود هفته آينده برای جواب دادن بيايد » و مهدی کوچک زاده نيز « از حقايقی سخن گفته که طراحان سوال از رييس‌جمهوری نمی‌خواهند احمدی‌نژاد به آن بپردازد.»

اين نماينده حامی دولت همچنين نمايندگان طراح سووال از احمدی نژاد را به « فساد » متهم کرده و گفته است «در رفتارهای کسانی که سوال می‌کنند آن قدر کينه و بغض و عدم صداقت می‌بينيم که هر فسادی از آنها احتمال دارد و ممکن است با اين قصد که حقايق پيش از انتخابات روشن نشود، زمان حضور رييس‌جمهور را به بعد از انتخابات موکول کرده باشند و در اين زمينه هم صداقت و حسن نيتی از آن ها نمی‌بينيم.»

روزنامه اعتماد همچنين نوشته « اشتياق حاميان دولت » از آن حکايت دارد که حضور محمود احمدی نژاد «شايد جنبه تبليغاتی خوبی می‌توانست برای احمدی ‌نژاد در آستانه انتخابات داشته باشد؛ فرصتی سه‌ساعته و تريبونی مستقيم برای آقای رييس‌جمهور جهت دفاع از خودش » اما « اصولگرايان با فراست خاصی اين موضوع را به بعد از انتخابات موکول کردند.»

به گزارش اين روزنامه، مجلس شورای اسلامی از روز چهارشنبه به تعطيلات انتخاباتی رفت و تا ۱۲ اسفند که روز رای‌‌گيری است اين تعطيلات تداوم خواهد داشت و ۲۸۷ کرسی‌نشين بهارستان « سه هفته نفس گير » را برای ادامه عضويت در مجلس در پيش دارند و «موضوع طرح سوال از احمدی‌نژاد » هم شايد « پاسخی غير تکراری و جديد برای سوال‌های مکرر مردم در حوزه‌های انتخابيه باشد.»

روزنامه های جهان صنعت و دنيای اقتصاد نيز « افشاگری محمدرضا رحيمی» معاون اول محمود احمدی نژاد عليه احمد توکلی رئيس مرکز پژوهش های مجلس را مورد توجه قرار داده اند، و روزنامه جهان صنعت آن را « نامه افشاگرانه پاستور برای بهارستان » توصيف کرده است.

روزنامه دنيای اقتصاد نيز با تيتر « معاون اول متهم می‌کند » گزارشی درباره « افشاگری متقابل دفتر محمدرضا رحيمی عليه احمد توکلی » منتشر کرده و نوشته است: «محمدرضا رحيمی و احمد توکلی؛ به نظر می‌رسد اين دو نفر، دو سر دعوايی باشند که تمامی ندارد. در تازه ترين تحول اين کارزار، دفتر معاون اول رييس‌جمهور در نامه‌ای مفصل، اتهاماتی را که رييس مرکز پژوهش‌های مجلس در مصاحبه‌اش با يک ماهنامه متوجه او کرده بود، با طرح اتهاماتی متقابل پاسخ داده است. »

به گزارش اين روزنامه، دفتر محمدرضا رحيمی با « ذکر برخی منابع و مستندات مدعی می‌شود که توکلی با سوء‌استفاده از مقام دولتی خود که نوعی رانت محسوب می‌شود، توانسته بورس تحصيل در انگلستان را بگيرد؛ آن هم بدون آنکه در کنکور فوق‌ليسانس شرکت کرده باشد. »

دنيای اقتصاد نوشته که « دفتر رحيمی در اتهام ديگری توکلی را به زمين‌خواری متهم و اعلام کرده که وی زمينی ۳۰۰۰ متری را که قيمت واقعی آن ۱۸۰ ميليون تومان بوده است، از بنياد مستضعفان و جانبازان تنها به قيمت ۲۳ ميليون تومان خريداری کرده و همان رقم را هم پرداخت نکرده » اما « ارزش امروز همان زمين ‌ميلياردها تومان است. »

اين روزنامه يادآوری کرده که « نزاع جدی » ميان احمد توکلی و الياس ناداران با معاون اول محمود احمدی نژاد « به يک پرونده پيچيده و پر سر و صدای مفاسد اقتصادی باز می‌گردد » و الياس نادران از نزديکان احمد توکلی به صراحت محمدرضا رحيمی را متهم به دست داشتن در فساد مالی که به پرونده بيمه ايران و ماجرای «حلقه فاطمی » شهرت دارد، متهم کرده باست و « پرونده شکايت‌های متقابل رحيمی و نادران از يکديگر که از سال ۸۸ آغاز شده، هنوز در مراجع قضايی مفتوح است.»

تداوم هشدارهای امنيتی- قضايی درباره انتخابات مجلس

روزنامه کيهان از «ماموريت ويژه رئيس قوه قضائيه به مسئولان قضايی درباره انتخابات» خبر داده و نوشته که روز چهارشنبه صادق لاريجانی « از دادستان ها و روسای دادگستری سراسر کشور خواست اقدامات پيشگيرانه برای جلوگيری از جرائم انتخاباتی را با جديت به عمل بياورند.»

به نوشته اين روزنامه وابسته به جناح حاکم، رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی گفته است « قوه قضائيه برحسب وظايف قانونی خود و به منظور پيشگيری از وقوع جرم و تخلف و اختلال در روند انتخابات، جريان انتخابات را رصد خواهد کرد » اما « اين مسئله به معنای دخالت در روند اجرای انتخابات و نظارت بر آن نيست. »

کيهان همچنين نوشته است: صادق لاريجانی تاکيد کرده که « توجه جدی به توصيه های مقام رهبری در بحث تاييد صلاحيت ها بايد مدنظر مسئولان مربوطه به شورای نگهبان قرار گيرد که البته قطعا اين اتفاق خواهد افتاد و با توجه کامل صلاحيت ها بررسی خواهد شد. »

روزنامه جام جم اظهارات وزير اطلاعات درباره « بحران آفرينی در انتخابات » را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته « دشمنان به دنبال بحران‌آفرينی و ايجاد چالش در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. »

اين روزنامه گزارش داده که حيدر مصلحی در مراسم جشن دهه فجر سپاه حفاظت هواپيمايی گفته که « بنابر اطلاعات موثقی که به دست آمده دشمن به دنبال ايجاد بحران و چالش در مسير انتخابات است و اين امر هوشياری دستگاه‌های امنيتی و آحاد ملت را در مباحث امنيتی دوچندان می‌کند. »

جام جم از قول وزير اطلاعات نوشته که « امنيت، سلامت، رقابت سالم، حضور گسترده مردمی و تلاش برای ايجاد مجلسی ولايی » پنج محور اساسی در انتخابات آتی مجلس هستند، و « نيروهای ارزشی و وفادار به نظام نقشی موثر در خنثی کردن دسيسه‌های دشمن و ايجاد شور و نشاط و حضور حداکثری در انتخابات خواهد داشت.»

هشدارهای مقام های های قضايی و امنيتی جمهوری اسلامی اما با اظهارات رئيس قوه قضائيه و وزير اطلاعات ختم نمی شود و روزنامه مردمسالاری از «اعلام آمادگی سپاه تهران برای پاسخ به هرناامنی در انتخابات» خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، محسن کاظمينی فرمانده سپاه ويژه تهران بزرگ روز چهارشنبه « از آمادگی سپاه تهران برای مقابله با چالش‌های احتمالی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی » خبر داد و گفت « سپاه تهران آماده است که هرگونه ناامنی در انتخابات آتی را به خوبی پاسخ دهد.»

فرمانده سپاه ويژه تهران بزرگ همچنين گفته که «مردم با حضور گسترده خود در راهپيمايی ۲۲ بهمن مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهند زد » و « با حضور گسترده در انتخابات پيش‌رو نيز مشت ديگری را نثار دشمنان می‌کنند تا توطئه‌های آن ها خنثی شود.»

کاهش خريد نفت خام ايران از سوی ژاپن و چين

روزنامه های شرق و جهان صنعت خبر داده اند که دو کشور ژاپن و چين که از مشتريان اصلی نفت ايران به شمار می روند، واردات نفت خام از ايران را کاهش داده اند.

روزنامه شرق با تاکيد براينکه « تحريم نفت جمهوری اسلامی از مرحله حرف گذر کرد و به مقام عمل رسيده است » نوشته « ژاپن کاهش واردات نفت از ايران را آغاز کرد. »

اين روزنامه نوشته که پس از يک ماه پس از ماراتن فشرده مذاکرات مقامات آمريکايی با ژاپن درخصوص کاهش واردات نفت از ايران، دو شرکت نفتی مهم اين کشور اعلام کرده‌اند که واردات نفت از ايران را کاهش خواهند داد.

به گزارش روزنامه شرق، «نيپون شرکت انرژی و نفت ژاپن قرار است واردات نفت خام از ايران را به ميزان ۱۰هزار بشکه در روز کاهش دهد و شرکت نفتی کوسمو که هم اکنون نيز مقادير کمتری نفت از ايران خريداری می‌کند، قصد دارد ۱۰ هزار بشکه ديگر از واردات نفتی خود از ايران بکاهد. »

نيپون به عنوان مشهورترين پالايشگاه کشور روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد می‌کند که در ماه آوريل اين ميزان را به ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و کوسمو نيز حدود ۳۰هزار بشکه نفت از ايران وارد می‌کند که قرار است اين ميزان را ۱۰هزار بشکه ديگر کاهش دهد.

روزنامه جهان صنعت هم در شماره پنج شنبه گزارشی درباره « کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ايران به چين » منتشر کرده است.

اين روزنامه با اشاره به « بالا گرفتن اختلافات نفتی ايران و چين روی قيمت و نحوه پرداخت پول نفت خام صادراتی شرکت ملی نفت ايران به پالايشگاه‌های چينی »، نوشته است: « دور جديد مذاکرات نفتی دو کشور تا چند روز آينده در پکن برگزار می‌شود. »

جهان صنعت همچنين گزارش داده که « تا پيش از شدت گرفتن اختلافات نفتی تهران- پکن، شرکت ملی نفت ايران به طور متوسط روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در قالب قراردادهای بلندمدت و تک محموله به پالايشگاه‌های چينی چين صادر می‌کرد » اما « از ابتدای سال‌جاری ميلادی تاکنون صادرات نفت ايران به چين به حدود ۲۸۵ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته است. »

فروش هفت هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان طلا از سوی دولت

روزنامه خراسان گزارش داده که در جريان نوسان چند هفته ای قيمت سکه، دولت هفت هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان طلا فروخته است.

اين روزنامه با اشاره به فروش ۱۰۰ تن طلا در چند هفته اخير نوشته که « اين حجم طلا به نرخ روز چهارشنبه معادل هفت هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان است.»

روزنامه خراسان از قول کارشناسان اجتماعی نوشته که «ايرانی ها دومين مصرف کننده طلا بعد از مردم هند در قاره آسيا هستند و ميزان قابل توجهی طلا در دست مردم موجود است» اما «افزايش غيرقابل تصور قيمت طلا و سکه در سال جاری » سبب شد تا « برخی از افراد تمايل بيشتری به خريد سکه و طلا نشان داده، و حجم زيادی از نقدينگی و سرمايه های خود را به سمت بازار طلا و سکه سوق دهند و مسکوکات را به سرمايه ای راکد تبديل کنند. »

اين روزنامه همچنين نوشته است: « يکی از مواردی که موجب شده نقدينگی و سپرده مردم به سمت خريد طلا و سکه سوق پيدا کند افزايش نرخ تورم است. »

محمدعلی خطيب اقتصاددان به روزنامه خراسان گفته است: « هنگامی که نرخ تورم افزايش پيدا می کند به تبع آن قدرت خريد مردم کاهش می يابد و آن ها سعی می کنند که دارايی های خود را به شيوه ای حفظ کنند تا اين دارايی بتواند ارزش خود را از دست ندهد. افراد نسبت به شرايط و درآمد و ميزان دارايی موجودشان اقدام به خريد کالاها و محصولات باارزش نظير طلا و سکه، زمين، خانه و... می کنند تا از اين طريق ارزش موجودی خود را حفظ کنند. »

اين استاد دانشگاه تاکيد کرده که « اگر اين منابع و سرمايه ها در اختيار بانک ها قرار بگيرند يا اين که صرف خريد اوراق سهام واحدهای توليدی شوند قطعا رونق اساسی در توليد ايجاد می شود در حالی که طلا و سکه به عنوان يک منبع مالی راکد محسوب می شود که بازده اقتصادی برای جامعه ندارد و فقط با افزايش قيمت آن مالک و دارنده از سود بهره مند می شود. »

غلامحسين خورشيدی عضو هيئت علمی دانشگاه بهشتی تهران نيز به اين روزنامه گفته است: « در شرايطی که پول ملی در معرض تهديد قرار بگيرد و ارزش پول ثبات خود را از دست بدهد بازار طلا و سکه رونق بيشتری می يابد. »
XS
SM
MD
LG