لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

بازتاب نشست رسانه‌ای حسن روحانی:با کليد آمده‌ام نه با داس


نخستين نشست خبری حسن روحانی پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های اعتماد، شرق، قانون، جهان صنعت، بهار و نيز روزنامه‌های رسالت و کيهان داشته است.

روزنامه اعتماد در تيتر يک شماره سه شنبه خود از قول حسن روحانی نوشته است: «با کليد آمده‌ام نه با داس».

روزنامه جهان صنعت در سرمقاله شماره سه شنبه خود نخستين نشست خبری حسن روحانی را «مصاحبه‌ای با احتياط‌های قابل درک» توصيف کرده است.

روزنامه بهار گزارش داده است که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران در بيانيه‌ای خواستار تلاش حسن روحانی و دولت تدبير و اميد برای «بازگشايی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران» شده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با تيتر «از فرافکنی تندروها تا رضايت معتدل‌ها» نوشته است که پيروزی حسن روحانی با واکنش‌های متفاوت اصولگرايان مجلس نهم مواجه شده است.

روزنامه جام جم گزارشی درباره «ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﻍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﭘﻮﻝ ﺍﺟﺒﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ» منتشر کرده است.

بازتاب نشست رسانه‌ای حسن روحانی:با کليد آمده‌ام نه با داس

نخستين نشست خبری حسن روحانی پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های اعتماد، شرق، قانون، جهان صنعت، بهار و نيز رسالت و کيهان داشته است.

روزنامه اعتماد در تيتر يک شماره سه شنبه خود از قول حسن روحانی نوشته است: «با کليد آمده‌ام نه با داس.»

خبرنگار اعتماد از حسن روحانی پرسيده است که «برای رفع محدوديت‌های سياسی از برخی چهره‌ها ‌چه برنامه‌يی داريد؟» و ریيس جمهوری منتخب گفته است: «مردم فضا را عوض کردند. برای خيلی از امور نبايد عجله کرد. خيلی از امور کار يک رييس‌جمهور به تنهايی نيست و بايد سه قوه با هم کار کنند ولی کاملا اميدوارم که فضا تغيير خواهد کرد.»

روزنامه اعتماد همچنين گزارش داده است که «نخستين نشست خبری رييس‌جمهور منتخب ملت پر از شور بود و ازدحام فوق‌العاده خبرنگارانی که آمده بودند تا رييس‌جمهور آينده شان را ببينند و پاسخ‌هايش را لحظه به لحظه مخابره کنند تا دنيا بداند ايران در چهار سال آينده قرار است در مسير تعقل، تدبير و اميد گام بردارد.»

اعتماد اشاره کرده است که روز دوشنبه، سالن آفتاب مرکز تحقيقات استراتژيک در ضلع جنوبی پارک نياوران تهران چند صد خبرنگار، عکاس و تصويربردار را در خود جای داد تا «حسن روحانی، شيخ اميد و رييس‌جمهور منتخب ملت ايران در آن شيوه اداره کشور را توضيح دهد.»

اين روزنامه نوشته است: «حضور ياسر هاشمی، فرزند آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و درخواست‌های مکرر عکاسان از او نشان داد روحانی همان طور که از ابتدا با مشورت آيت‌الله هاشمی پا به عرصه گذاشت تا انتها حمايت معنوی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را با خود به همراه خواهد داشت.»

خبرنگار روزنامه اعتماد يادآورری کرده است که «پيشتر و همان روزی که ثبت نام کرد از او پرسيديم برای رفع محدوديت‌ها چه خواهد کرد و او در پاسخ گفت ابتدا بايد فضای امنيتی را به فضای سياسی تبديل کنيم. آن روز وقتی پرسيديم اگر رييس‌جمهور شويد چه خواهيد کرد، گفت هر کس ظرفيتی دارد و ما هم از ظرفيت‌مان استفاده می‌کنيم» اما «روز دوشنبه حسن روحانی در جايگاه رييس‌جمهور منتخب ملت ايران نشسته بود و ما همان خبرنگارهايی بوديم که قرار بود مطالبات‌مان را طرح کنيم. سوال روز ثبت نام را باز هم پرسيديم و اين‌بار او گفت بايد کمی صبر کنيم. همه‌چيز يک شبه به دست نمی‌آيد. رييس‌جمهور منتخب مردم ايران گفت که همه‌چيز در اختيار رييس‌جمهور نيست و نيازمند همکاری سران سه قوه است. هنگامی که خواستم قول دهد اين مطالبه را پيگيری می‌کند، گفت: اينهايی که گفتم قول بود.»

اعتماد همچنين نوشته است: «روحانی روز دوشنبه بار ديگر ثابت کرد مردم آگاهانه به او رای داده‌اند. مردمی که از تنش خسته‌اند و حالا آرامش را در رفتار مردی جست‌وجو می‌کنند که قرار است چهار سال کشور را با تدبير و اميد اداره کند.»

روزنامه شرق نيز در شماره سه شنبه خود نخستين نشست خبری حسن روحانی رييس‌جمهوری منتخب» را با تيتر «سه شرط روحانی برای مذاکره با آمريکا» منتشر کرده است.

به گزارش اين روزنامه، «حسن روحانی رييس‌جمهور منتخب يک‌ساعت‌ونيم به سوالات خبرنگاران به‌عنوان نماينده‌های افکار عمومی پاسخ داد» و همچنان تاکيد داشت او با «کليد» برای بازکردن قفل مشکلات کشور آمده است اما اولين قفل را مردم باز کرده‌اند.

شرق تاکيد کرده است که اشاره حسن روحانی به حضور مردم در جشن پيروزی در خيابان‌ها پس ازاعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوری بود.

اين روزنامه از قول حسن روحانی نوشته است: «هرگونه سخن‌گفتن از مذاکره مستقيم بايد بر مبنای احترام، منافع متقابل از موضع برابر باشد و براساس شرايطی صورت بگيرد که به آن شرايط عمل شود.»

به نوشته اين روزنامه، حسن روحانی گفت: «آمريکا بايد طبق معاهده الجزاير تصريح کند که در امور داخلی ايران مداخله نخواهد کرد و حقوق حقه ايران از جمله هسته‌ای را به رسميت می‌شناسد و سياست‌های يکجانبه‌گرايانه و زورمدارانه نسبت به ايران را کنار می‌گذارد.»

روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود سخنان روز دوشنبه حسن روحانی را با تيتر «از حق ملت ايران در برابر آمريکا کوتاه نخواهم آمد»، منتشر کرده است.

روزنامه رسالت ديگر روزنامه وابسته به جناح حاکم نيز در تيتر يک از قول حسن روحانی نوشته است: « آمريکا بايد حقوق هسته ای ايران را به رسميت بشناسد.»

نخستين نشست خبری حسن روحانی؛ مصاحبه‌ای با احتياط‌های قابل درک

روزنامه جهان صنعت در تيتر يک خود از قول حسن روحانی نوشته است: «به وعده‌های اقتصادی عمل می‌کنم» اما همزمان در سرمقاله شماره سه شنبه نخستين نشست خبری حسن روحانی را «مصاحبه‌ای با احتياط‌های قابل درک» توصيف کرده است.

نادر کريمی‌جونی در سرمقاله جهان صنعت نوشته است: «نشست خبری روز دوشنبه حسن روحانی، نکات زيادی را روشن کرد. در وهله اول او به عنوان يک سياستمدار باسابقه نشان داد که همگرايی در رفتار سياسی را به خوبی درک می‌کند به ويژه آنکه وی هشدار داد کسانی که بدون بليت سوار اتوبوس رانت‌خواری شده و به دولت آمده‌اند، ادامه حضورشان با ابهام مواجه خواهد بود.»

سرمقاله نويس جهان صنعت با تاکيد براينکه «تا اينجای کار، اين مدير کارآزموده به هيچ‌يک از جناح‌ها يا حتی همفکران خويش چک سفيد نداده است» نوشته است: «روحانی در نشست ديروز با زيرکی از ورود به جزييات پرهيز کرد. خبرنگاران بارها تلاش کردند تا از وی در مورد جزييات مناسباتش با ۱+۵ و کشورهای اروپايی سوال کنند اما همه اين سوال‌ها با پاسخ نه چندان دقيق روحانی مواجه شد.»

جهان صنعت تاکيد کرده است که «روحانی در تمامی پاسخ‌ها، جانب احتياط را رعايت کرد و وعده مشخصی نداد. او در عين حال رويه‌های معمول دولت فعلی را محترم شمرد و به شرکای اقتصادی کشور اطمينان داد که قرار نيست دوباره در ايران انقلاب رخ دهد.»

سرمقاله نويس روزنامه جهان صنعت در عين حال گفت که «رييس‌جمهور آينده گاهی دورنماهايی را توصيف کرد که همه تعاملات آن در اختيار رييس‌جمهور نيست» چرا که اکنون روشن شده که حل‌وفصل پرونده هسته‌ای و علاوه بر آن حل مشکلات با کشورهای غربی در راس آن ايالات متحده آماريکا «تماما در اختيار رييس‌جمهور نيست و نهادهای قدرتمند و ارشدی وجود دارند که بر روند اين پرونده‌های مهم تاثير می‌گذارند. از اين بابت، دورنماهای ترسيم شده ممکن است چندان قابل اتکا نباشد.»

نادرکريمی جونی در سرمقاله جهان صنعت اشاره کرده است که در نشست روز دوشنبه حسن روحانی برخی محورها مغفول ماند، «محورهايی مانند دخالت دولت در اقتصاد و از آن مهم‌تر مساله مهم دخالت نيروهای نظامی و... در اقتصاد کشور؛ رانت‌خواری‌هايی که محمود احمدی‌نژاد در روزهای پايانی دولتش بر آن صحه گذاشت» و روز دوشنبه «انتظار اين بود که رييس آينده در مورد رانت‌خواری‌هايی که سال‌هاست گلوی اقتصاد کشور را می‌فشارد با صراحت بيشتری سخن بگويد.»

روزنامه جهان صنعت در عين حال نوشته است: «البته افکار عمومی انتظار داشت که با توجه به سابقه دکتر روحانی و حضور وی در ساختار نظام جمهوری اسلامی، اولين مصاحبه مطبوعاتی رييس‌جمهور آينده با صراحت و شفافيت بيشتری همراه باشد اما وقتی ابهام زيادی بر رفتار و نتايج عملکرد دولت فعلی وجود دارد، قابل درک است که حسن روحانی با احتياط زياد سخن بگويد.»

درخواست از روحانی برای بازگشايی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران

روزنامه بهار گزارش داده است که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران در بيانيه‌ای خواستار تلاش حسن روحانی و دولت تدبير و اميد برای «بازگشايی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران» شده است.

به گزارش اين روزنامه، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران روز دوشنبه با انتشار بيانيه‌ای خواستار رفع بعضی محدوديت‌ها در راستای فعاليت‌های روزنامه‌نگاری در کشور شد و اعلام کرد که مردم ايران روز ۲۴ خرداد با انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رييس‌جمهور به اعتدال، ميانه‌روی، اصلاحات و خردورزی رای دادند.»

انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران همچنين تاکيد کرده است که «پيروزی حسن روحانی با چنان استقبال و پذيرشی در داخل و خارج از کشور و در ميان دولت‌های مختلف روبه‌رو شد که فرصت استثنايی را برای حل مشکلات داخلی همانند بيکاری، گرانی، تورم، بازگرداندن آزادی‌های اجتماعی و فردی و همچنين شرايط ايجاد رابطه‌ای منصفانه، دوستانه و منطقی با جهان که همواره در شعارهای مردم بازتاب يافته، فراهم ساخته است. »

در اين بيانيه تاکيد شده است که «مسلما بخشی از مطالبات مردم به از ميان برداشتن بعضی محدوديت‌های موجود در کار رسانه‌ها، ايجاد فضای مناسب برای کار روزنامه‌نگاران در چارچوب فعاليت‌های قانونی و صنفی و آزادی روزنامه‌نگاران مربوط می‌شود.»

انجمن صنفی در اين بيانيه با اشاره به عضويت شش هزار روزنامه نگار و خبرنگار ايرانی در اين انجمن ابراز اميدواری کرده است که حسن روحانی «گشايش اين انجمن را در دستور کار قرار خواهد داد و بار ديگر خانه روزنامه‌نگاران را بر روی روزنامه‌نگاران و فعاليت آن‌ها در چارچوب قانونی و صنفی بازگشايی» کند.

روزنامه بهار در عين حال گزارش داد که روز دوشنبه حسن روحانی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشايی و رفع توقيف از انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: «هر انجمنی را طبق قانون بايد فعال بکنيم. اين انجمن‌های صنفی بهترين راه اداره مسائل جامعه هستند. من نه تنها آن انجمن را بلکه هر انجمن ديگری که طبق قانون بايد فعال شود را بازگشايی می‌کنم و به خود صنف باز می‌گردانم.»

واکنش مجلسی‌ها به پيروزی حسن روحانی

روزنامه اعتماد در گزارشی با تيتر «از فرافکنی تندروها تا رضايت معتدل‌ها» نوشته که پيروزی حسن روحانی با واکنش‌های متفاوت اصولگرايان مجلس نهم مواجه شده است.

اين روزنامه نوشته است: «حال و هوای نخستين جلسه علنی مجلس اصولگرايان، پس از انتخاب رييس‌جمهوری جديد ايران، نمايی بود از آنچه که اين روزها بر کل اردوگاه اصولگرايان حاکم است.»

اعتماد با اشاره به اينکه «آنها که به عنوان اصولگرايان معتدل شناخته می‌شوند، از نتيجه انتخابات ابراز خرسندی می‌کردند»، تاکيد کرده است که نمايندگان نزديک به غلامعلی حدادعادل اما «سعی داشتند بيشتر به مساله حضور مردم بپردازند و تا جايی که امکان داشت بگويند نتيجه اين انتخابات نه شکست اصولگرايی بود و نه پيروزی اصلاح‌طلبی.»

اين روزنامه همچنين نوشته است: «منسوبين جبهه پايداری و حاميان مجلس‌نشين قاليباف هم دو گروه ساکت و گوشه‌گير مجلس در روز دوشنبه ۲۷ خرداد ماه بودند.»

به گزارش روزنامه اعتماد، «پس از آنکه جلسه علنی با نطق علی لاريجانی آغاز شد و در اين نطق، رييس مجلس انتظارات مجلس از رييس‌جمهور منتخب را بيان کرد، ديگر نمايندگان هم در آغاز سخنان خود از انتخابات ۲۴ خرداد ياد می‌کردند و آنها که شايد نتيجه انتخابات به دل‌شان ننشسته بود، بيشتر از حضور مردم تشکر می‌کردند و برخی ديگر انتخاب دکتر روحانی را تبريک می‌گفتند. »

روزنامه اعتماد نوشته است: وقتی نوبت به قرائت نطق‌های ميان دستور رسيد «ژنرال‌های جريان اصولگرايان غيرمعتدل، خود را به پشت تريبون مجلس رساندند تا در نطق‌های خود، به يارانشان بگويند که از اين پس چه راهی بايد در پيش گرفته شود» و از جمله حسين نجابت به «انکار شکست و طرح مطالبات جديد» از حسن روحانی پرداخت و پس از او هم غلامعلی حدادعادل، به عنوان رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس، با اشاره به حوادث سال ۸۸ گفت «زمستان فتنه ۸۸ گذشت و رو سياهی به زغال ماند.»

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﻍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﭘﻮﻝ ﺍﺟﺒﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ

روزنامه جام جم گزارشی درباره «ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﻍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﭘﻮﻝ ﺍﺟﺒﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ» منتشر کرده است.

به نوشته اين روزنامه، در سال جاری هم «آموزش و پرورش اصرار دارد گرفتن پول از اوليای دانش آموزان مخصوصا از نوع اجباری اش ممنوع است، در حالی که مدارس بی آن که به اين ممنوعيت‌ها توجه کنند همزمان با شروع ثبت نام‌ها هم از اوليا تقاضای وجه نقد کرده‌اند.»

جام جم نوشته است که مدارس حتی برای گرفتن پول از اوليای دانش آموزان از «ترفندهای قديمی مثل گرو نگه داشتن کارنامه‌ها» نيز استفاده می‌کنند.

اين روزنامه در گفت وگو با برخی از مديران مدارس علت دريافت پول از والدين يا گرو نگه داشتن کارنامه‌ها را جويا شده است و يکی از مديران مدارس تهران در پاسخ به «حساب خالی مدرسه» اشاره کرده و گفته است: «اگر کمک‌های اوليا يا گوشه چشم خيران نباشد کار مدرسه لنگ می‌ماند و آموزش را بايد تعطيل کرد.»

اين مدير مدرسه که روزنامه جام جم بدون ذکر نام اظهارات او را منتشر کرده است، همچنين گفته است: «در دو سال اخير هيچ پولی بابت سرانه‌ها دريافت نکرده است و چرخ مدرسه را با کمک‌های اندک اوليا چرخانده است.»

روزنامه جام جم به عدم پاسخ گويی مقام های مسئول در وزارت آموزش و پرورش درباره دريافت پول از خانواده دانش آموزان اشاره کرده‌است.

اين روزنامه با تاکيد بر اينکه «در بيشتر مدارس دولتی مشابه اين است»، از قول معاون يکی از مدارس منطقه سه تهران نوشته است: «چاره ای جز دريافت پول از اوليا و دست کمک به سمت آنها دراز کردن وجود ندارد، هزينه ماهانه آب و برق آن بيش از ۳۰۰ هزار تومان و هزينه کاغذ و تکثير ماهانه دست کم دو ميليون تومان است.»

روزنامه جام جم از قول همين معاون مدرسه نوشته است: «اگر قرار باشد مسئولان مدرسه منتظر بودجه از سوی آموزش و پرورش بمانند و از اوليا کمک نگيرند خيلی وقت پيش بايد فاتحه مدارس خوانده می‌شد.»
XS
SM
MD
LG