لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

«۴۶۷۰ تذکر و سوال» مجلس ایران از وزیران دولت روحانی در سال ۹۳


خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند خبر داد که در سال ۹۳ نمایندگان مجلس ایران ۴ هزار ۶۷۰ سوال و تذکر را خطاب به وزیران دولت حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، مطرح کرده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، این تعداد سوال و تذکر نسبت به گذشته و دولت‌های پیشین «افزایش بی‌شماری» داشته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۹۳ نمایندگان مجلس هزار و ۵۱ سوال را از وزیران دولت حسن روحانی مطرح کرده‌اند.

این در حالی است که از هفتم خردادماه سال ۹۱ تا پایان سال ۹۲، نمایندگان مجلس هزار و ۶۷۶ بار از وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی سوال کرده بودند.

حسن روحانی در خرداد سال ۹۲ به مقام ریاست جمهوری ایران انتخاب شد و در مردادماه‌‌ همان سال کابینه خود را تشکیل داد.

گزارش خبرگزاری ایرنا در حالی است که براساس گفته‌های پیشین مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران، سوالات مطرح شده از وزیران دولت آقای روحانی در سال ۹۳ بیش از هزار و ۵۱ مورد بوده است.

آقای انصاری روز چهارشنبه ۲۲ بهمن خبر داده بود که نمایندگان مجلس هزار و ۵۵۸ سوال از وزیران دولت حسن روحانی مطرح کرده‌اند و ۱۰ وزیر دولت یازدهم از مجلس «کارت زرد» گرفته‌اند.

تاکنون وزیران کشور، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و اقتصاد از مجلس ایران یک کارت زرد گرفته‌اند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس به وزیران آموزش و پرورش، صنعت و معدن، و اقتصاد دو بار کارت زرد داده‌اند.

آیین‌نامه مجلس ایران بیان می‌کند که اگر تعداد کارت‌های زرد هر وزیری به عدد سه برسد، راه برای استیضاح او باز می‌شود.

رییس جمهوری ایران نهم دی پارسال در اعتراض به تعداد بالای وزیران فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود: «اگر از وظایف سوال کنید روی چشم‌مان، می‌آییم... اما چرا از اختیارات اعضای هیات دولت می‌پرسید؟»

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری ایرنا، نمایندگان مجلس در سال ۹۳ همچنین سه هزار و ۶۱۹ بار به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، و وزیران او تذکر داده‌اند.

این در حالی است که تعداد تذکرهای نمایندگان مجلس از هفتم خرداد ۹۱ تا آخر سال ۹۲ به دولت‌های حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد ۹ هزار و ۲۲۵ مورد بوده است.

خبرگزاری ایرنا، در گزارش روز سه شنبه خود سخنان تعدادی از نمایندگان مجلس در اعتراض به «افزایش چشمگیر» تذکر‌ها و سوال‌های مجلس نهم از دولت حسن روحانی را منعکس کرده است.

عابد فتاحی، نماینده ارومیه در مجلس به این خبرگزاری گفت که اکثر سوال‌های و تذکرهای نمایندگان مجلس از دولت آقای روحانی، «جناحی و سیاسی» است.

ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم در مجلس نیز تاکید کرد که برخی از نمایندگان مجلس «به دنبال گروکشی» هستند تا با مطرح کردن سوال از وزیران «یک کار خاص در منطقه آنان انجام شود».

در همین حال کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، تصریح کرد: «برخی نمایندگان برای منافع، باند، گروه، جناح و حتی خانواده‌های خود بسیار از وزرا سوال دارند».

XS
SM
MD
LG