لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

برگزاری تجمعات در برخی شهرهای ایران در اعتراض به وضعیت کوبانی


تجمع مردم شهر مهاباد در اعتراض به وضعیت کوبانی
تجمع مردم شهر مهاباد در اعتراض به وضعیت کوبانی

گزارش‌های رسیده حاکی است که روز چهارشنبه ۱۶ مهر تجمعات و راهپیمایی‌هایی در اعتراض به «کشتار» مردم شهر کردنشین «کوبانی» سوریه به دست گروه حکومت اسلامی در برخی شهر‌های ایران از جمله تهران، سنندج، مهاباد، سردشت، مریوان و بوکان برگزار شده است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، نیز ضمن ابراز تاسف از وضعیت شهر کوبانی از دولت‌های ترکیه و سوریه خواست که وظایف خود را درباره اتفاقات رخ داده در این شهر انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز چهارشنبه جمعی از مردم و دانشجویان کرد تهران در اعتراض به «کشتار کردهای کوبانی» به دست گروه حکومت اسلامی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند.

تجمع کنندگان پلاکاردهایی به همراه داشتند که بر روی آن‌ها شعارهایی چون «ما همه کوبانی هستیم» و «دولت روحانی، حمایت از کوبانی» نوشته شده بود.

معترضان ضمن سر دادن شعارهای کردی نظیر «بژ کوبانی» (زنده باد کوبانی) نسبت به آنچه که «حمایت علنی» دولت ترکیه از گروه حکومت اسلامی در «کشتار مردم کرد کوبانی» خواندند، اعتراض کردند.

روز سه شنبه نیز تجمعی در مقابل سفارت ترکیه در تهران برگزار شده بود و در این تجمع، حاضران پلاکاردهایی در دست داشتند که حاوی شعارهای انتقادی از عملکرد دولت ترکیه در قبال وضعیت شهر کوبانی بود.

کردهای ترکیه نیز طی روزهای گذشته با برگزاری تظاهراتی، به «عدم دخالت» آنکارا برای دفاع از شهر کردنشین کوبانی اعتراض کرده بودند.

تانک‌های ترکیه‌ای که در مرز این کشور با سوریه مستقر شده‌اند، تا این لحظه هیچ اقدامی برای دفاع از شهر کوبانی انجام نداده‌اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز چهارشنبه گفت: «این انتظار از کشور ترکیه وجود دارد که به وظایف بین‌المللی و منطقه‌ای خود به درستی عمل کند».

وی افزود: «ما نسبت به اتفاقاتی که توسط گروه‌ ضدانسانی داعش رخ داده و اتفاقات منطقه کوبانی بسیار متاسفیم. ترکیه نیز باید در این قبال وظیفه خود را انجام دهد».

سخنان آقای نوبخت در حالی بیان می‌شود که همزمان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، ابراز امیدواری کرد که دولت ترکیه با «نگاه واقع بینانه و هوشمندی» نسبت به آنچه که در کوبانی می‌گذرد، نگاه کند و از گسترش بحران جلوگیری کند.

خبرگزاری ایرنا نیز از برگزاری راهپیمایی‌هایی در برخی از شهرهای استان‌های کردستان و آذربایجان غربی خبر داده است.

عصر روز چهارشنبه جمعی از مردم سنندج در اعتراض به اقدامات گروه حکومت اسلامی در کوبانی در میدان آزادی این شهر تجمع کردند.

بر اساس گزارش ایرنا، در این تجمع اعتراض آمیز شعارهایی علیه گروه حکومت اسلامی به گوش می‌رسید و همچنین نوشته‌هایی در قالب کاغذهایی کوچک در دستان تجمع کنندگان با مضمون حمایت از مردم کوبانی دیده می‌شد.

مردم مهاباد نیز عصر چهارشنبه برای دومین روز متوالی در حمایت از مردم کوبانی راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان دراین تجمع که شمار آن‌ها به بیش از یک هزار نفر می‌رسید ابتدا در میدان جمهوری اسلامی شهر مهاباد تجمع کرده و سپس با سردادن شعارهایی علیه گروه خلافت اسلامی، اقدام به برگزاری راهپیمایی کردند.

ایرنا همچنین گزارش داده که بیش از یک هزار نفر از مردم شهرستان مرزی سردشت در حالی که دست نوشته‌ها و بنرهایی در محکومیت اقدامات گروه خلافت اسلامی در دست داشتند با سردادن شعارهای «مرگ بر داعش» و «کوبانی کوبانی» و «کوبانی تو تنها نیستی» در خیابان وحدت این شهر راهپیمایی کردند.

این عده از راهپیمایان همچنین با سردادن شعارهایی از دولت ترکیه خواستند تا برای حمایت از مردم منطقه کوبانی، نیروی نظامی به این منطقه اعزام کند.

تعدادی از مردم شهر بوکان هم با حمل دست نوشته‌هایی به زبان‌های کردی و فارسی با عناوین «کوبانی»، «مرده باد داعش» و «جامعه بین‌الملل خجالت خجالت» در بلوار بیمارستان این شهر راهپیمایی کردند.

در حالی‌که خبرگزاری‌های ایران اشاره‌ای به درگیری در جریان راهپیمایی‌های انجام شده در شهرهای کردنشین نکرده‌اند، سایت «کردپا» خبر داده که نیروی انتظامی در یکی از میادین اصلی شهر مریوان با تجمع‌کنندگان «حامی کوبانی» درگیر شده است.

به گزارش این وب سایت، ماموران انتظامی با باتوم به تظاهرکنندگان در «چهار راه اصلی» شهر مریوان حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

براساس گزارش‌ها، روز سه شنبه ۱۵ مهر نیز در برخی از شهرهای ایران از جمله سنندج، تبریز و مهاباد تظاهراتی در حمایت از مردم کوبانی برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG