لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

تعطیلی کلیسای جماعت ربانی در تهران با فشار نیروهای امنیتی


نمایی از سر در کلیسای جماعت ربانی
نمایی از سر در کلیسای جماعت ربانی
خبرها از ايران حاکی است کليسای جماعت ربانی که از قديمی‌ترين کليساهای فارسی زبان در تهران به شمار می‌رود، با فشار نيروهای امنيتی تعطيل شده است.

آن طور که منصور برجی سخنگوی «کليساهای ايرانی همگام» در لندن می‌گويد اين کليسا از ماه ها پيش تحت فشار وزارت اطلاعات بوده است.

در گفت و گو با منصور برجی سخنگوی کليساهای ايرانی همگام در لندن ابتدا از او درباره جزئيات و علت تعطيلی اين کليسا پرسيدم.

منصور برجی: کليسای جماعت ربانی که شعبی را در شهرهای مختلف دارد و به زبان فارسی اکثر جلسات خود را برگزار می‌کردند، البته کليسای مرکزی شان، تحت فشار بودند که جلسات‌شان را به زبان فارسی تعطيل کنند.

مدت‌ها روند فشارها ادامه داشت تا اينکه ابتدا کليسا را مجبور کردند که جلسه روز جمعه را که روز تعطيل هم بود، از آبان ماه سال ۸۸ تعطيل کنند. اعضای کليسا و شرکت کنندگان به جای روز جمعه مجبور بودند تنها در جلسه روز يکشنبه شرکت کنند.

آخرين آماری که از مسيحيان بازداشت شده اعلام گرديده و مواردی که رسانه ای شده است، ۲۶ نفر است که در شهرهای مختلف از شيراز و کرج تا تهران در زندان هستند.
منصور برجی
فعاليت‌های ديگر کليسا هم از جلسات تعليم کتاب مقدس گرفته تا ساير فعاليت‌هايی که در طول هفته داشتند نيز رفته رفته با محدوديت‌هايی از سوی مقامات امنيتی مواجه شد.

سال گذشته نيز شنيديم از اعضايی که وارد کليسا می‌شدند و شرکت کنندگان در کليسا مطالبه کارت ملی‌شان را می‌کردند و می‌خواستند که شماره ملی‌شان را ارائه کنند که به هر حال اين مسئله فشار مضاعفی بود برای کسانی که می‌خواستند در مراسم کليساها شرکت کنند و سر و کارشان به ماموران امنيتی می‌افتاد.

پس تعطيلی اين کليسا برای رهبران و اعضای کليسا قابل پيش بينی بود؟ درست است؟

بله. آخرين مرتبه رهبران کليسا و از جمله کشيش روبرت آسوريان که از رهبران کليساست در جلسه عمومی بين اعضاي‌شان اعلام کرده بودند که به خاطر فشارهايی که وارد شده و از مطالباتی که از سوی مقامات امنيتی و وزارت اطلاعات مطرح شده، در مورد آينده کليسا و احتمال تعطيلی آن از خردادماه بايد به يک تصميم گيری برسند.

بحث بر سر اين بود که اين هفته اين موضوع با شورای کليسای جماعت ربانی در ميان گذاشته شود و در نهايت هفته آينده اين موضوع به اطلاع ساير اعضای کليسا برسد.

آقای برجی، گويا يکی از کشيش‌های اين کليسا هم بازداشت شده است؟ آيا شما از اين مسئله اطلاعی داريد؟

بله . دو روز بعد از اين ماجرا بود که کشيش روبرت آسوريان را بازداشت کردند. ايشان يکی از کشيشان با سابقه و يک پژوهشگر و محقق مسيحی است که کتاب‌های ايشان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علميه برای محققين قابل استفاده است.

در حال حاضر آماری از مسيحيان زندانی در ايران را داريد؟

آخرين آماری که از مسيحيان بازداشت شده اعلام گرديده و مواردی که رسانه ای شده است، ۲۶ نفر است که در شهرهای مختلف از شيراز و کرج تا تهران در زندان هستند.

آقای فرشيد فتحی، آقای سعيد عابدينی و بهنام ايرانی در زندان اوين که اخبار اخير در مورد وخامت حال ايشان حکايت می‌کند و متاسفانه گويا بيماری ديگری بر بيماری‌های قبلی ايشان اضافه شده و ظاهرا از رسيدگی پزشکی به ايشان ممانعت می‌شود.
XS
SM
MD
LG