لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

دور دنیا در ۸۰۰ روز؛ سفر یک ایرانی با «کشتی آبی- خاکی»


ابراهيم همت نيا
ابراهيم همت نيا
ابراهيم همت نيا، يک ايرانی ساکن هلند، برای نخستين بار با همکاری دو شرکت کشتی سازی و دو چرخه سازی، «قايق چرخ داری» را طراحی کرده اند که می تواند در خشکی و دريا حرکت کند. وی قصد دارد با اين وسيله دور دنيا را در ۸۰۰ روز طی کند.

ابراهيم همت نيا در گفت و گو با راديو فردا از جزئيات سفرش می گويد.

ابراهیم همت نیا: ما يک دوچرخه ای را طراحی کرده ايم، يعنی مهندسين هلندی اين دوچرخه را طراحی کرده اند که هم در آب و هم در خشکی می تواند حرکت کند، يعنی يک کشتی آبی- خاکی است.

با اين کشتی آبی – خاکی می خواهيم خط استوا را دور بزنيم و قبل از اينکه اين کار را انجام دهيم می خواهيم دريای شمال در اروپا را دور بزنيم. يک کشتی هم دنبال ما حرکت می کند که اگر اتفاقی افتاد بتواند به ما کمک کند.

سفر دور دنيای ما ۸۰۰ روز يعنی چيزی قريب به دو سال و نيم است و سفرمان در دور دريای شمال دو ماه به طول می انجامد که از کشورهای هلند، انگليس، نروژ، سوئد، دانمارک، آلمان و بعد از آن به هلند برمی گرديم و بعد از اينکه آمادگی لازم را پيدا کرديم دوباره حرکت می کنيم به سمت خط استوا.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:20 0:00
لینک مستقیم

انگيزه و هدف شما از سفر به دور دنيا آن هم با اين وسيله که اگر بتوانيم اسمش را بگذاريم قايق دوچرخه ای چیست؟

در اين ميان چند انگيزه داريم يکی از آنها اين است که انسانها را به هم نزديک کنيم. صنعتگران از بخش کشتی سازی و دوچرخه سازی با هم در اين ميان همکاری کردند. اينها از دو دنيای مختلف هستند که با هم همکاری کردند و يک محصول مشترک را طراحی کردند.

هدف ديگر اينکه پنج موسسه خيريه وجود دارد که از آموزش و پرورش کودکانی که در کشورهای فقير زندگی می کنند حمايت می کند و يکی از اين موسسه ها، موسسه جهانی بدون مرز است که من تاسيس کرده ام.

در اين مورد پنج موسسه خيريه هست که کمک می کنند که به جز جهانی بدون مرز که متعلق به من است، ورلد چایلد متعلق به يونيسف، لی لی يانافونس که برای کودکان معلول کار می کند، و سازمان پناهندگان هلند که برای پناهندگان و پناهجويان فعاليت می کند و من می خواهم با کمک اين پنج سازمان برای آموزش و پرورش کودکان در کشورهای فقير کمک کنم.

اين اولين قايق چرخ داری است که ساخته می شود که قابليت حرکت در دور دنيا را دارد و در نوع خودش بی نظير است و همين تازگی هم باعث انگيزه بيشتری برای سفر و حرکت می شود.

موضوع بعدی هم اين است که يک اقدام ورزشی است و باعث می شود که آدم ها يا شرکت ها اسم خودشان را به عنوان اسپنسر روی کشتی حک کنند و با اين کار می توانند اين پروژه را حمايت کنند.

تمام کشتی پر شده است از نامه ها و پيام مختلف مردمی و به اين طريق مردمی که از ما حمايت می کنند به نوعی در حرکت من سهيم هستند.

نام تعدادی از سازمان هايی را که از شما حمايت کردند عنوان کرديد. از نظر مالی کلا اين پروژه چقدر هزينه می برد؟

ما تا حالا برای اين کار ۱۱۵ هزار يورو هزينه کرده ايم و برای حرکت به دور دنيا هم هزينه ما دو برابر خواهد شد. ما احتياج به اسپانسرها و افراد حمايت گر مختلف داريم که آنها هم می توانند از طريق آدرس: www.bootfiets.nl می توانند کمک های خودشان را به ما برسانند.

در بعضی از رسانه های هلندی آمده بود که وزير محيط زيست هلند برای افتتاح اين قايق دوچرخه ای حضور پيدا کرده بود. کمی در رابطه با اين موضوع برايمان بگوييد لطفا؟

وزير راه و ترابری و محيط زيست هلند خانم شولتز، مسئول وزارتخانه هستند، وقتی با خبر شدند گفتند که حتما در مراسم افتتاحيه شرکت می کنند و البته ايشان خيلی صحبت های خوبی در زمينه اين پروژه داشتند و گفتند که اين پروژه يک نوآوری است برای اينکه يک نفر جرات و جسارت و شجاعت پيدا می کند تا حتی اگر لازم باشد خانه و ماشين و دوچرخه اش را بفروشد تا يک چنين پروژه ای را تا اين مرحله برساند، و خيلی از من تقدير کردند. و ما با حضور خانم وزير قايق چرخدار را افتتاح کرديم.

آقای همت نيا دقيقا چه زمانی حرکت می کنيد؟

برای سفر دريای شمال در ماه اسفندماه حرکت می کنيم و وقتی برگشتيم با مشاوره با اسپانسرهايی که اميدواريم در آينده برای سرمايه گذاری در اين پروژه از خودشان تمايل نشان بدهند، و تامين هزينه های سفر دور دنيا برای اين سفر حرکت خواهيم کرد.
XS
SM
MD
LG