لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۳

اقلیم کردستان عراق فروش نفت به اسرائيل را تکذيب کرد


سخنگوی دولت اقليم کردستان عراق روز سه شنبه سوم تير فروش نفت این منطقه به اسرائیل را تکذیب کرد.

صافی دیزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی ترکيه، آناتولی، گفت که «ما نفت خود را به غير از شرکت‌های خصوصی به هيچ کشوری نمی فروشيم».

اين گزارش می گويد که صادرات نفت کردستان از طريق بندر جيهان ترکيه از ۲۲ ماه مه (اول خرداد ماه) و بدون اجازه دولت مرکزی عراق به بازارهای بين المللی آغاز شده است.

خبرگزاری رويترز روز سی‌ام خرداد خبر داد در ماه‌های اخير شرکت هایی از اسرائیل در تماس با مقامات ارشد اقليم خودگردان کردستان عراق خواهان خريد نفت از اين منطقه بوده‌اند.

بر اساس اين گزارش، نخستين نفتکش حامل نفت استخراج شده زير نظارت کردستان عراق روز سی‌ام خرداد، در بندر اسرائيلی اشکلون در آب‌های دريای مديترانه در حالی که لنگر انداخته بود، در نوبت تخليه بود.

رويترز می گويد که اين نفت از طريق خط لوله به بندر جيهان ترکيه منتقل شده و از آنجا با نفتکش به بندر اشکلون منتقل شده است.

در همين زمينه روزنامه وال استريت ژورنال روز دوم تيرماه گزارش داد که حجم اولين محموله کردستان عراق به اسرائيل يک ميليون بشکه و به ارزش ۱۰۰ ميليون دلار بوده است.

تانير ييلديز، وزیر انرژی ترکیه، دیروز اعلام کرد که خريداران اين محموله ۹۳ ميليون دلار از ۹۷ ميليون دلار پول ارزش آن را به حساب هالک بانک ترکيه واريز کرده اند.

به گفته وی، ترکيه از بابت هر بشکه نفت کردستان يک دلار به عنوان حق ترانزيت دريافت می کند.


عمليات انتقال نفت اقليم کردستان به ترکيه که قبل از حمله ستيزه جويان موسوم به دولت اسلامی عراق و شام آغاز شده بود، باعث خشم دولت مرکزی عراق شده بود.

دولت نوری المالکی تهديد کرده بود که عليه اين اقدام به مجامع قضايی بين المللی شکايت خواهد کرد.

رويترز می‌گويد، پالايشگاهی در آلمان نيز به تازگی از طريق شرکت روسی «روزنفت» و شرکت «بريتيش پتروليوم» از اقليم کردستان عراق، نفت خريداری کرده است.

براساس گزارش رويترز، سومين و چهارمين محموله نفتی از اين دست نيز در همين روزها از بندر «جيهان» ترکيه بارگيری می‌شود.

XS
SM
MD
LG