لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

عراق: برای قطع خرید گاز از ایران دو سال زمان نیاز است


نمایی از خط لوله گاز ایران و عراق
نمایی از خط لوله گاز ایران و عراق

وزیر انرژی عراق می‌گوید که برای افزایش تولید داخلی گاز و قطع واردات از ایران، دو سال زمان نیاز دارد.

آمریکا ماه گذشته به عراق معافیت ۴۵ روزه از تحریم‌های ایران را داد تا خرید گاز از تهران را متوقف کند.

اما گزارش‌ها حاکی است که با قطع صادرات گاز ایران به عراق در پی زلزله هفته گذشته در غرب ایران، عراق با قطعی گسترده برق در پایتخت و شهرهای اطراف آن مواجه شد.

زلزله هفته گذشته به خط لوله ششم سراسری ایران صدمه زد و صادرات گاز به عراق هنوز قطع است.

وزارت برق عراق روز هشتم آذر از توقف فعالیت ۲.۵ گیگاوات نیروگاه‌های برقی کشور به خاطر قطع صادرات گاز ایران خبر داد.

تهران سال گذشته فروش گاز به بغداد را آغاز کرد و برای صادرات گاز به بصره نیز آماده می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز ۱۵ آذرماه از قول حیان عبدالغنی مدیر شرکت دولتی گاز جنوب عراق گزارش داد که این کشور تا دو سال آینده نمی‌تواند بدون گاز ایران به سر کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که تولید گاز عراق تا سال ۲۰۲۰ به سالانه ۱۳.۴ میلیارد متر مکعب خواهد رسید که نسبت به تولید کنونی، افزایشی ۴۵ درصدی خواهد داشت.

وی گفت که تولید کنونی گاز عراق کفاف نیازهای بخش نیروگاهی را نمی‌دهد و حداقل دو سال زمان لازم است که پروژه‌های گازی عراق توسعه یابد.

این مقام عراقی در ادامه اظهار داشت که بغداد در صدد تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا است.

عراق بهار امسال یک قرارداد ۳۶۷ میلیون دلاری با شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» امضا کرد که هدف از آن جمع‌آوری سالانه ۱.۶۳ میلیارد متر مکعب گاز از میادین نفتی است. این پروژه قرار است در دو سال آینده راه‌اندازی شود.

عراق همچنین در اوایل سال آینده میلادی برای قرارداد جدیدی آماده می‌شود که هدف از آن تولید سالانه ۳.۱ میلیارد متر مکعب گاز تا پایان همان سال است.

عراق از سال ۲۰۱۳ همراه با شرکای خارجی خود شرکت گاز بصره را راه‌اندازی کرد تا از سوزاندن گازهای همراه در مشعل‌های میادین نفتی جلوگیری کند و با جمع‌آوری این گازها، تولید خود را افزایش دهد.

این شرکت تاکنون توانسته است که میزان تولید سالانه گاز خود را به حدود ۹ میلیارد متر مکعب برساند که تقریبا برابر با کل تولید گاز عراق است.

عراق سالانه بیش از ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز همراه را در مشعل‌های نفتی می‌سوزاند و به هدر می‌دهد. هدر دادن گاز در مشعل‌های نفتی ایران نیز به همین میزان است.

منابع: رویترز، وزارت برق عراق، شرکت گاز بصره، بانک جهانی/د.خ/ ک.ر

XS
SM
MD
LG