لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

حملات تازه در عراق دستکم ۱۰۷ کشته بر جای گذاشت


موج تازه حملات در شهر بغداد و ۱۲ شهر دیگر در شمال پايتخت عراق که روز دوشنبه به وقوع پیوست حداقل ۱۰۷ کشته بر جای گذاشت که بدترين تلفات اين کشور ظرف يک روز طی دو سال اخير بوده است.

اين حملات پس از آن صورت گرفت که گروه القاعده هشدار داده بود که موج تازه ای از حملات را در عراق به راه خواهد انداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های عراقی روز دوشنبه اعلام کردند در جريان ۲۱ حمله ای که در ۱۳ شهر اين کشور صورت گرفت دستکم ۱۷۲ نفر نيز مجروح شده اند.

اين حملات، آرامش برقرار شده در اين کشور در آغاز ماه رمضان را دچار تلاطم کرده است.

بر اساس گزارش های منتشره، حملات روز دوشنبه با استفاده از بمب های کنار جاده ای، خودروهای بمبگذاری شده و همچنين عمليات انتحاری صورت گرفته است که در شهر «تاجی» باعث مرگ حداقل ۴۲ نفر و زخمی شدن ۴۰ نفر ديگر شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از يک گزارشگر خود خبر داده که در جريان انفجار در اين شهر چندين خانه به طور کامل ويران شده است و ساکنان محل در حال جستجو برای يافتن قربانيان اين بمبگذاری در ويرانه اين خانه ها هستند.

در شهر بغداد يک خودرو بمبگذاری شده در بيرون از محوطه يک اداره دولتی در محله شهرک صدر باعث کشته شدن دستکم ۱۲ نفر و زخمی شدن ۲۲ نفر ديگر شد.

يک شاهد عينی به اين خبرگزاری گفته است که «اين حمله جنايتی وحشتناک عليه بشريت است چرا که آنها در ماه رمضان و در حالی که مردم روزه هستند دست به اين اقدام زده اند».

دو انقجار ديگر در شهر بغداد در محلات حسينيه و يرموک به وقوع پيوستند که سه کشته و ۲۱ مجروح بر جای گذاشت. تيراندازی در مسير ايست های بازرسی و انفجار بمب در استان دياله عراق نيز ۱۱ کشته و ۴۰ مجروح به دنبال داشت.

شورشيان همچنين به پايگاه نظامی در نزديکی شهر حوله حمله بردند و ۱۵ سرباز عراقی را کشتند و دو نفر ديگر را مجروح کردند.

در شهرهای کرکوک، ديبيس و توز خورماتو نيز ۹ بمب منفجر شد که برخی از آنها به فاصله کمی از يکديگر عمل کردند و هفت کشته و ۲۹ زخمی برجای گذاشت.

انفجار يک خودرو ديگر بمبگذاری شده در نزديکی مسجدی در شهر دجيل باعث مرگ يک زن و مجروح شدن چهار نفر ديگر شد.

حملات روز دوشنبه يک روز پس از عمليات نيروهای شورشی در عراق صورت می گيرد که در جريان آن حداقل ۱۷ نفر کشته و نزديک به يکصد نفر نيز مجروح شده بودند.

تلفات روز دوشنبه بالاترين ميزان در نوع خود از دهم می سال ۲۰۱۰ است که در اين روز ۱۱۰ نفر جان خود را در جريان حملات شورشيان از دست دادند.

هنوز هيچ گروهی مسووليت اين حملات را به عهده نگرفته است ولی گروه القاعده عراق موسوم به «حکومت اسلامی عراق» در روزهای اخير هشدار داده بود که دست به عمليات های جديدی خواهد زد.
XS
SM
MD
LG