لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

رییس‌جمهوری عراق خواستار تجدیدنظر در قانون ممنوعیت مشروبات الکلی شد


فواد معصوم، رییس‌جمهوری عراق، روز چهارشنبه پنجم آبان از مجلس این کشور خواست در قانون ممنوعیت مشروبات الکلی که چند روز پیش تصویب شد، تجدیدنظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ممنوعیت فروش، واردات و تولید مشروبات الکلی که در پیش‌نویس قانونی مربوط به وظایف نواحی کشوری گنجانده و روز شنبه تصویب شد به عنوان نقض حقوق اقلیت‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

در بیانیه فواد معصوم مشخصا به موضوع مشروبات الکلی اشاره نشده ولی گفته می‌شود که این قانون باید مورد تجدیدنظر قرار گرفته و از روش پنهانی برای گنجاندن یک ماده قانونی در مصوبات پارلمان به عنوان شیوه‌ای نامناسب با «اصول دمکراتیک قانونگذاری» انتقاد می‌کند.

رییس جمهوری عراق در بیانیه خود خواهان «تجدیدنظر در این قانون» شده به شکلی که «حقوق و آزادی‌های شهروندان از ادیان و اعتقادات گوناگون را محترم بشمارد».

در بخش دیگری از بیانیه گفته می‌شود اختیار قانونی «اعلام و تایید قوانین مصوب پارلمان» با رییس‌جمهوری است ولی گفته نمی‌شود که رییس جمهوری اختیار لغو آنها را دارد.

هنوز مشخص نیست پارلمان عراق به این بیانیه رییس‌جمهوری چه واکنشی نشان دهد.

نوشیدن الکل در اسلام حرام است اما نوشیدنی‌های الکلی در عراق و بغداد تقریبا عمومیت دارد و تعداد زیادی مغازه‌های کوچک مشروب فروشی در این شهر فعال هستند.

XS
SM
MD
LG