لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

عبادی با ائتلاف شیعه مورد حمایت ایران در انتخابات پارلمانی عراق «شرکت می‌کند»


نخست‌وزیر عراق که یک شیعه است ظرف سه سال گذشته رهبری این کشور را در جریان مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) در دست داشته است.
نخست‌وزیر عراق که یک شیعه است ظرف سه سال گذشته رهبری این کشور را در جریان مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) در دست داشته است.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی روز اول خرداد سال آینده به عنوان سرلیست یک ائتلاف فراجناحی شرکت می‌کند، و حمایت یک گروه قدرتمند شیعه مورد حمایت ایران را برای تشکیل این ائتلاف به دست آورده است.

نخست‌وزیر عراق که خود شیعه است و ظرف سه سال گذشته رهبری این کشور را در جریان مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، در دست داشته، گفته است: «ائتلاف فتح» که او برای شرکت در رقابت پارلمانی گردهم آورده است، شامل نامزدهایی از سایر قومیت‌ها نیز خواهد بود.

آقای عبادی نخست‌وزیری عراق را در سال ۲۰۱۴ از نوری‌المالکی، متحد نزدیک ایران، تحویل گرفت که به خاطر فروپاشی ارتش این کشور همزمان با تسخیر یک سوم از خاک عراق توسط گروه داعش هدف انتقاد شدید سیاستمداران قرار داشت.

نوری‌المالکی که خود ریاست حزب «الدعوه» را بر عهده دارد، نیز روز یکشنبه اعلام کرد که در این انتخابات شرکت می‌کند.

او که معاون رئیس‌جمهور عراق است رهبری یکی از بلوک‌های قدرتمند را در پارلمان فعلی این کشور در دست دارد.

حیدرالعبادی نیز عضو حزب الدعوه است ولی حمایت این حزب برای نامزدی‌اش را به دست نیاورده است. آقای مالکی روز شنبه گفت که هواداران حزب مختارند به ائتلاف او تحت عنوان «دولت قانون» یا «ائتلاف فتح» عبادی رأی دهند.

نخست‌وزیر عراق با وجود این توانست که حمایت ائتلاف قدرتمندی از گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران را که در جنگ با داعش شرکت داشتند و رهبری آن با سازمان بدر است، به دست بیاورد.

قانونگذاران نزدیک به عبادی و هادی العامری، رهبر سازمان بدر، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که نمایندگان آن‌ها روز یکشنبه یک معاهده انتخاباتی امضا کرده‌اند.

نخست‌وزیر عراق اعتبار خود را از طریق تشکیل فوری ارتش و شکست گروه حکومت اسلامی در مهم‌ترین پایگاه آن یعنی موصل در اواخر ماه ژوئیه به دست آورده است. ائتلافی به رهبری ایالات متحده نیز قویاً از عملیات عراق در موصل حمایت کرد.

پیوند آقای عبادی با هادی‌العامری پایگاه وی را در میان اکثریت شیعه جامعه عراق تعمیق‌ کرده است.

بر اساس نظام تقسیم قدرت در عراق که از سال ۲۰۰۳ و پس از سقوط صدام حسین به دست نیروهای آمریکایی پایه‌گذاری شده است، نخست‌وزیری عراق در دست اعراب شیعه، ریاست‌جمهوری که مقامی تشریفاتی است در دست کرد‌ها و ریاست پارلمان در اختیار اعراب سنی است.

احتمال می‌رود که پارلمان عراق ظرف روزهای آینده تشکیل جلسه داده و روز اول خرداد را به عنوان زمان برگزاری انتخابات تصویب کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG