لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

نخست‌وزیر عراق با هدف «مبارزه با فساد» کابینه را ترمیم کرد


نخست‌وزیر عراق فهرستی شامل ۱۶ وزیر را معرفی کرده است.
نخست‌وزیر عراق فهرستی شامل ۱۶ وزیر را معرفی کرده است.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، روز پنجشنبه ۱۲ فروردین با هدف «مبارزه با فساد» در این کشور، کابینه را ترمیم کرد و وزیران امور خارجه، نفت و دارایی را تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از تلویزیون دولتی عراق، در تغییرات تازه نزار سالم النعمان از سوی نخست‌وزیر به عنوان وزیر نفت این کشور تعیین شده است. همچنین علی علاوی، سیاستمدار با نفوذ شیعه پست وزرات دارایی را در اختیار گرفته و شریف علی بن الحسین، از نزدیکان پادشاه سابق عراق که در سال ۱۹۵۸ در جریان یک کودتا ساقط شد، نیز به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

این خبرگزاری می‌افزاید: آقای عبادی کابینه جدید را در راستای تشکیل دولتی تکنوکرات و برای مقابله با مقاومت سیاستمدارانی ترمیم کرده است که نگران از دست رفتن منافع خود هستند.

پارلمان باید به تغییرات اعمال شده از سوی حیدرالعبادی رای‌ دهد تا کابینه جدید شکل رسمی به خود بگیرد ولی مجلس عراق نشست خود را تا روز شنبه به تعویق انداخته است لذا نمایندگان برای بررسی و احتمالا چالش با وزیران معرفی شده فرصت خواهند داشت.

نخست‌وزیر عراق چندین وزارتخانه را در هم ادغام کرده و فهرستی شامل ۱۶ وزیر را معرفی کرده است که در آن وزیران دفاع و کشور در سمت‌های خود ابقاء شده‌اند.

رویترز می‌گوید احزاب سیاسی عراق نگران هستند که ترمیم کابینه موجب تضعیف شبکه‌های زیر نظر آنها شود که ثروت و نفوذ آنها را ظرف بیش از یک دهه گذشته تداوم بخشیده است.

ولی آقای عبادی یا باید به تعهدات برای مبارزه با فساد عمل کرده یا همزمان با تلاش برای بازپس‌گیری شهر موصل از دست گروه حکومت اسلامی ، خطر ضعیف شدن دولتش را بپذیرد.

مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه، نیز روز یکشنبه با تحصن در برابر پارلمان عراق فشار بر دولت عبادی را افزایش داد. وی خواستار انتخاب وزیرانی شده است که وابسته به احزاب سیاسی نیستند.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که به دنبال ترمیم کابینه عراق مقتدی صدر نیز به تحصن خود پایان داد.

XS
SM
MD
LG