لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

نیروهای عراقی در آستانه بازپس‌گیری ساختمان‌های دولتی در غرب موصل


نیروهای عراقی تحت حمایت آمریکا روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند تا تیررس ساختمان‌های دولتی موصل که یکی از اهداف مهم عملیات برای بیرون راندن پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» از غرب این شهر است، پیشروی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، غیرنظامیان ترسیده از صحنه درگیری‌ها در حالی که زیر آتش پیکارجویان بودند با ترک محل زندگی خود به سمت مواضع نیروهای دولتی می‌گریزند. گروه‌های دیگری از مردم مجبور شده‌اند که به عمق مناطق تحت کنترل پیکارجویان پناه ببرند که منابع آب آشامیدنی و مواد غذایی در آن رو به اتمام است.

نیروهای عراقی پس از صد روز نبرد، بخش شرقی موصل را در ماه ژانویه تصرف کردند و از روز ۱۹ فوریه عملیات تهاجمی در غرب دجله را شروع کردند.

ارتش عراق و شبه‌نظامیان همراه آن که از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا پشتیبانی می‌شوند، اگر بتوانند «خلافت اسلامی» را در موصل شکست دهند خلافت خودخوانده‌ ابوبکر البغدادی که در سال ۲۰۱۴ در بخش‌هايی از عراق و سوریه اعلام موجودیت کرد از بین خواهد رفت.

فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفته است به اعتقاد او نیروهای مورد حمایت آمریکا ظرف شش ماه موصل و رقه، مرکز اصلی «خلافت اسلامی» در سوریه را بازپس خواهند گرفت.

یک افسر روابط عمومی واحدهای واکنش سريع وزارت کشور عراق با اشاره به فاصله ۴۰۰ متری تیررس تیربارها، به خبرگزاری رویترز گفت: «ساختمان‌های شورای ایالتی و دولتی محلی اکنون در تیررس نیروهای واکنش سریع هستند».

تصرف این ساختمان‌ها به نیروهای عراقی کمک می‌کند تا به مواضع شورشیان در بخش‌های قدیمی شهر در محلات اطراف حمله کنند و در عین حال از نظر احیای قدرت سیاسی ایالتی و مرکزی نقش نمادین مهمی خواهد داشت.

واحدهای ضد تروریستی که توسط آمریکا آموزش دیده‌اند و واحدهای واکنش سریع پلیس و وزارت کشور عراق در خط مقدم این عملیات نقش مهمی برعهده دارند.

پیکارجویان برای مخفی کردن تحرکات خود در سطح شهر و پوشاندن آن از شناسایی هوایی مغازه‌ها، خانه‌ها، و خودروها را آتش می‌زنند. تصاویر ماهواره‌ای در عین حال نشان می‌دهند که آنها با پارچه روی یکی از خیابان‌های مرکزی بخش قدیمی شهر را پوشانده‌اند.

ساکنان محلات تحت کنترل پیکارجویان می‌گویند که آنها را به زور وادار کرده‌اند اتومبیل‌های خود را از گاراژها بیرون بیاورند و در خیابان‌ها به شکلی پارک کنند که حرکت خودروهای نظامی ارتش عراق را مسدود کند.

همزمان مهندسان ارتش کار تعمیر جنوبی‌ترین پل شهر موصل را که روز دوشنبه به تصرف نیروهای دولتی در آمد را آغاز کرده‌اند.

این پل یکی از پنج پل شهر موصل است که همگی به خاطر حملات هوایی خسارت دیده‌اند ولی در صورت تعمیر می‌تواند به انتقال تدارکات و نیرو از بخش شرقی کمک کند.

تخمین زده می‌شود که چند هزار پیکارجو از جمله آنهایی که از کشورهای غربی به گروه «خلافت اسلامی» پیوسته‌اند هنوز در موصل باشند و جمعیت غيرنظاميان شهر نيز در آغار عمليات آزادسازی حدود ۷۵۰ هزار نفر تخمين زده می‌شد.

پیکارجویان از سلاح‌هایی مثل خمپاره‌انداز، تفنگ‌های دوربرد، تله‌های انفجاری و بمب‌های کارگذاری شده در خودروها برای مقابله با پیشروی نیروهای عراقی استفاده می‌کنند. در اين عملیات در مجموع حدود ۱۰۰ هزار نيروی عراقی از جمله واحدهای ارتش، پلیس، پیشمرگه‌های کرد و شبه نظامیان شیعه که توسط ایران آموزش دیده‌اند، شرکت دارند.

به گفته دولت عراق، تاکنون ۱۴ هزار نفر از محلات غربی موصل آواره شده‌اند. طبق آمارهای سازمان ملل متحد از زمان شروع عملیات آزادی موصل در اواسط اکتبر تاکنون در مجموع بیش از ۱۷۵ هزار نفر از مردم این شهر آواره شده‌اند.

برنامه غذایی سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت در مورد شرایط دشوار مردم در غرب موصل به شدت نگران است.

XS
SM
MD
LG